Wed . 20 May 2020
TR | RU | UK | KK | BE |


WikiScanner also known as Wikipedia Scanner was a publicly searchable database that linked millions of anonymous edits on Wikipedia to the organizations where those edits apparently originated, by cross-referencing the edits with data on the owners of the associated block of IP addresses WikiScanner did not investigate edits made under a username It was created by Virgil Griffith and released on August 14, 2007 In his "WikiScanner FAQ" Griffith stated his belief that WikiScanner could help make Wikipedia more reliable for controversial topics He also indicated that he had never been employed by the Wikimedia Foundation and claimed his work on WikiScanner was "100% noncommercial" On December 21, 2012, a research group from Fondazione Bruno Kessler it released an open-source clone of WikiScanner called WikiWatchdog

As of April 8, 2013, attempts to run "WikiScanner Classic" from wikiscannervirgilgr returned to the WikiScanner home page, which identified itself as "WIKIWATCHERCOM"; and invoking "WikiScanner2 PreviewNew!" led to a "failure to load the page due to timeout" error

In the end, Virgil Griffith says he had to take wikiscannergr down, as it was costing him "several thousand USD per month"


  • 1 Design
  • 2 Media coverage and reaction
  • 3 Wikipedia reaction
  • 4 See also
  • 5 References
  • 6 External links


The tool's database contained 34,417,493 entries on anonymous edits those by users who were not logged into Wikipedia between February 7, 2002 and August 4, 2007 Griffith stated that the database was constructed by compiling the anonymous edits included amongst the monthly public database dumps of Wikipedia He claimed to have connected the organizations to their IP address with the assistance of the IP2Location, and through comparison had found "187,529 different organizations with at least one anonymous Wikipedia edit"

WikiScanner only worked on anonymous edits that have provided an IP address, not edits by anyone logged-in under a username It could also not distinguish between edits made by authorized users of an organization, unauthorized intruders, or users of public-access computers that may have been using an organization's network In discussing edits made from computers in the Vatican, computer expert Kevin Curran was quoted by the BBC as saying that it was "difficult to determine if the person was an employee or if they had maliciously hacked into the Vatican system and were 'spoofing' the IP address"

The WikiScanner FAQ noted that edits cannot be positively attributed to representatives of a company, only to a computer logged in to a company's network The FAQ goes on to say there is no guarantee that an edit was made by an authorized user rather than an intruder The likelihood of such intrusions depend upon an organizations' network security, organizations such as the Vatican Library have public access terminals or networks

Media coverage and reaction

According to Wired, which first broke the story on 13 August 2007, most edits were "fairly innocuous" Wired asked users to submit "The most shameful Wikipedia spin jobs", which generated many news stories about organizations, such as the Al-Jazeera network, Fox News Channel, staffers of Democratic Senator Robert Byrd and the CIA, that had edited Wikipedia articles

On August 21, 2007, satirist Stephen Colbert who had long featured stories about Wikipedia and its "truthiness" on his program mocked WikiScanner creator Virgil Griffith's ambivalent stance on anonymity on Wikipedia, declaring it the "right" of corporations and governments to participate in the democratic process of deciding what is and is not true on Wikipedia

According to the BBC from August 15, 2007, WikiScanner found that some editorial contributions to Wikipedia had originated from computers operated by the Diebold company, the Democratic Congressional Campaign Committee as well as the Vatican The Times reported that an IP address at the BBC had made edits to Wikipedia The BBC's Head of Interactive News, Pete Clifton published a blog on August 16 acknowledging the earlier omission, but characterized the BBC's edits of Wikipedia in this manner: "Some of the examples are pretty unedifying, but for every dodgy one there are many, many more uncontroversial edits where people at the BBC have added information or changed a detail in good faith"

The Associated Press reported on August 15, 2007 that computers owned by the Church of Scientology had been used to remove criticism from articles about Scientology on Wikipedia, including edits to the article Cult Awareness Network The Associated Press admitted that edits to Wikipedia had been made anonymously from its own computers, though the news organization did not describe the content of the edits In its story on WikiScanner, the New York Times too admitted that edits had been made from its own computers Wiredcom reported the office of former Republican Senator Conrad Burns had also edited critical passages

According to Maltastarcom from August 16, WikiScanner has shown edits by other large organizations, including Amnesty International, Apple Inc, ChevronTexaco, Coca Cola, the British Conservative Party, Dell Computers, EA Games, Exxon Mobil, the FBI, The Guardian, Microsoft, MySpace, the National Rifle Association, Nestlé, News of the World, the New York Times, the Government of Portugal, the US Republican Party, Reuters, Sony, the United Nations, Walmart, and a dog breeding association The Canadian television network CTV reported edits by other organizations including Disney and the Canadian government

On August 24, 2007, headline reports in the Australian print and electronic media were made of anonymous edits to Wikipedia by staff in the Australian Department of Prime Minister and Cabinet in order to remove potentially damaging details from articles related to the Government Information found using WikiScanner showed 126 anonymous edits from the Department to articles on sometimes controversial issues and on government ministers The Department responded by saying that Prime Minister John Howard did not direct his staff to modify the articles, and later that day the head of the Department said that the changes were not made by anyone in his department or the Prime Minister's office, but by another user with the same Internet Service Provider ISP Wikiscanner also identified Australian Department of Defence DoD employees as having made over 5,000 edits, prompting an unprecedented announcement from the DoD to block Defence staff from editing Wikipedia in case edits were interpreted as official comment

On August 26, 2007, The Boston Globe in “a Globe Editorial” published an article about Wikipedia, described as a “democratic fountain of facts” and related “WikiScanner” technology, reporting as among those companies found to have edited Wikipedia were Pepsi, Wal-Mart, ExxonMobil and Royal Dutch Shell, in which specific case "In 2005, someone using a computer inside Royal Dutch Shell, the oil company, rewrote a benign description of the company, claiming it is 'run by a group of geriatrics who find it impossible to make timely decisions and have an aversion to highly-profitable ventures'” The WikiScanner story was also covered by The Independent, which stated that many "censorial interventions" by editors with vested interests on a variety of articles in Wikipedia had been discovered

On December 18, 2007, Fortune magazine mentioned the use of WikiScanner in the 96th of its list of the "101 Dumbest Moments in Business" in 2007 saying, "A Washington Post employee is found to have changed a reference to the owner of a rival paper from Philip Anschutz to Charles Manson, while someone at The New York Times added the word "jerk" 12 times to the entry on George W Bush"

During the period of May 27 to June 4, 2008, edits originating from an IP address belonging to Industry Canada were made to the Jim Prentice Federal Minister of Industry article on Wikipedia The edits included the removal of references to new copyright legislation and the addition of two passages about Prentice's recent accomplishments as Minister of Industry

Wikipedia reaction

Wikipedia co-founder Jimmy Wales spoke enthusiastically about WikiScanner, noting in one source that "It brings an additional level of transparency to what's going on at Wikipedia" and stating in another that it was "fabulous and I strongly support it" The BBC quoted an unnamed Wikipedia spokesperson's praise for the tool in taking transparency "to another level" and preventing "an organisation or individuals from editing articles that they're really not supposed to" In responding to the edits from the Canadian Ministry of Industry, spokesman for the Wikimedia Foundation Jay Walsh noted that neutrality of language and guarding against conflicts of interest are two of the central pillars of Wikipedia, adding that "The edits which should be trusted would come from people who don't possess a conflict of interest, in this case, it would be worthwhile saying that if someone is making edits from a computer within the government of Canada … if it was someone within that ministry, that would theoretically constitute a conflict of interest" Wales has speculated on a possible warning to anonymous editors: "When someone clicks on 'edit,' it would be interesting if we could say, 'Hi, thank you for editing We see you're logged in from The New York Times Keep in mind that we know that, and it's public information' … That might make them stop and think"

See also

  • Reliability of Wikipedia
  • Seigenthaler incident, the most famous of several scandals involving anonymous hoaxes on Wikipedia
  • Wiki-Watch


  1. ^ Biuso, Emily 2007-12-09 "Wikiscanning" New York Times Retrieved 2007-12-09 When Virgil Griffith, a 24-year-old hacker, heard reports that Congressional staff members had been caught altering Wikipedia for the benefit of their boss, he got to thinking of all the other kinds of spin occurring on the site 
  2. ^ a b c Borland, John 2007-08-14 "See Who's Editing Wikipedia - Diebold, the CIA, a Campaign" Wired Retrieved 2012-09-15 
  3. ^ a b c d e Griffith, Virgil "WikiScanner FAQ" Retrieved 2007-08-18 
  4. ^ at http://wikiwatchdogcom
  5. ^ "WikiScanner2 PreviewNew!" Archived from the original on September 22, 2010 
    Accessibility of WikiScanner can be checked on the web page
  6. ^ "Virgil Griffith's WikiScanner Page" 
  7. ^ "Did Vatican alter Wikipedia info on Adams" Belfast Telegraph 2007-08-16 Retrieved 2009-05-18 
  8. ^ "Rules for Readers in the Biblioteca Apostolica Vaticana" PDF Vatican Library 2006-09-15 Archived from the original PDF on 2009-03-15 
  9. ^ Poulsen, Kevin 2007-08-13 "Vote On the Most Shameful Wikipedia Spin Jobs" Wired blogs Retrieved 2007-08-17 
  10. ^ The Colbert Report Comedy Central August 21, 2007
  11. ^ a b Fildes, Jonathan 2007-08-15 "Wikipedia 'shows CIA page edits'" BBC Retrieved 2007-08-16 
  12. ^ Blakely, Rhys "Exposed: guess who has been polishing their Wikipedia entries" The Times of London Archived from the original on June 12, 2011  page 2
  13. ^ Clifton, Pete 2007-08-16 "Wikipedia edits" BBC Retrieved 2007-08-16 
  14. ^ a b "New online tool unmasks Wikipedia edits" Associated Press 2007-08-15 Retrieved 2007-08-16 
  15. ^ a b Hafner, Katie 2007-08-19 "Seeing Corporate Fingerprints in Wikipedia Edits" New York Times Retrieved 2007-08-19 
  16. ^ "Student's program sends PR chaos in Wiki-scandal" Maltastarcom 2007-08-16 Archived from the original on 2007-12-25 Retrieved 2007-08-19 
  17. ^ "Government computers linked to Wikipedia edits" CTV 2007-08-16 Retrieved 2007-08-20 
  18. ^ "PM's staff edited Wikipedia" The Sydney Morning Herald 2007-08-24 Retrieved 2007-08-25 
  19. ^ Moses, Asher 2007-08-24 "Government caught Wiki-watching" Melbourne: The Age Retrieved 2007-08-25 
  20. ^ "PM 'not behind Wikipedia edits'" Australian Broadcasting Corporation 2007-08-24 Retrieved 2007-08-25 
  21. ^ "PM's Dept denies making Wikipedia changes" Australian Broadcasting Corporation 2007-08-24 Retrieved 2007-08-25 
  22. ^ "PM's staff edit Wikipedia entries" The Advertiser 2007-08-24 Retrieved 2007-08-24 
  23. ^ "Defence blocks staff's Wikipedia access" Australian Broadcasting Corporation 2007-08-24 Retrieved 2007-08-25 
  24. ^ "Behind the e-curtain" The Boston Globe 2007-08-26 
  25. ^ Verkaik, Robert 2007-08-18 "Wikipedia and the art of censorship" The Independent London Archived from the original on 2007-08-20 Retrieved 2012-09-17 
  26. ^ Editors 2007-12-17 "101 Dumbest Moments in Business - 96 WikiScanner" Fortune Retrieved 2007-12-18 
  27. ^ Nowak, Peter 2008-06-04 "Government buffing Prentice's Wikipedia entry" Canada: CBC News Retrieved 2008-06-04 
  28. ^ Geist, Michael "Prentice's Staff Scrubbing Copyright Controversy From Wikipedia Entry" wwwmichaelgeistca Retrieved 2008-06-04 
  29. ^ Meyers, Peter September 20, 2001 "Fact-Driven Collegial This Site Wants You" New York Times Retrieved 2007-08-17 
  30. ^ Noyes, Katherine 2007-08-15 "New Tool Outs Would-Be Wikipedia Tricksters" TechNewsWorld Retrieved 2007-08-16 
  31. ^ Cheadle, Bruce 2008-06-06 "Copyright rewrite war rages on Prentice Wikipedia page" theglobeandmailcom Ottawa: The Globe and Mail Canadian Press Retrieved 2010-10-09 

External links

  • WikiScanner, Virgil Griffiths page about wikiscanner
  • Listen to an RTÉ news piece on WikiScanner RealPlayer required16 August 2007
  • A new website unmasks Wikipedia's vandals - by Michael Agger, Slatecom,24 August, 2007
  • Verkaik, Robert 2007-08-18 "Wikipedia and the art of censorship" The Independent London Retrieved 2007-08-20 
  • How the Wikipedia Scanner Works on howstuffworkscom
  • wikiwatchdog tests if an organization edits Wikipedia using their IP address


WikiScanner Information about


  • user icon

    WikiScanner beatiful post thanks!


WikiScanner viewing the topic.
WikiScanner what, WikiScanner who, WikiScanner explanation

There are excerpts from wikipedia on this article and video

Random Posts

Modern philosophy

Modern philosophy

Modern philosophy is a branch of philosophy that originated in Western Europe in the 17th century, a...
Tim Shadbolt

Tim Shadbolt

Timothy Richard "Tim" Shadbolt born 19 February 1947 is a New Zealand politician He is the Mayor of ...
HK Express

HK Express

Andrew Cowen Deputy CEO Website wwwhkexpresscom HK Express Traditional Chinese 香港快運航空...
List of shrinking cities in the United States

List of shrinking cities in the United States

The following municipalities in the United States have lost at least 20% of their population, from a...