Wed . 20 Jun 2020
TR | RU | UK | KK | BE |

The New York Times

the new york times, the new york times today's paper
The New York Times sometimes abbreviated to NYT is an American daily newspaper, founded and continuously published in New York City since September 18, 1851, by The New York Times Company The New York Times has won 117 Pulitzer Prizes, more than any other news organization

The paper's print version has the second-largest circulation, behind The Wall Street Journal, and the largest circulation among the metropolitan newspapers in the United States of America The New York Times is ranked 39th in the world by circulation Following industry trends, its weekday circulation has fallen to fewer than one million daily since 1990

Nicknamed "The Gray Lady", The New York Times has long been regarded within the industry as a national "newspaper of record" The New York Times is owned by The New York Times Company Arthur Ochs Sulzberger, Jr, the Publisher and the Chairman of the Board, is a member of the Ochs-Sulzberger family that has controlled the paper since 1896 The New York Times international version, formerly the International Herald Tribune, is now called the International New York Times

The paper's motto, "All the News That's Fit to Print", appears in the upper left-hand corner of the front page Since the mid-1970s, The New York Times has greatly expanded its layout and organization, adding special weekly sections on various topics supplementing the regular news, editorials, sports, and features In recent times, The New York Times has been organized into the following sections: News, Editorials/Opinions-Columns/Op-Ed, New York metropolitan, Business, Sports of The Times, Arts, Science, Styles, Home, Travel, and other features

On Sunday, The New York Times is supplemented by the Sunday Review formerly the Week in Review, The New York Times Book Review, The New York Times Magazine and T: The New York Times Style Magazine The New York Times stayed with the broadsheet full page set-up as some others have changed into a tabloid lay-out and an eight-column format for several years, after most papers switched to six, and was one of the last newspapers to adopt color photography, especially on the front page

Contents

  • 1 History
    • 11 Early history
    • 12 Headquarters building
    • 13 New York Times v Sullivan
    • 14 The Pentagon Papers
    • 15 Discrimination in employment
    • 16 End of tenure track
  • 2 Ownership
    • 21 Carlos Slim loan and investment
    • 22 Dual-class shares
  • 3 Content
    • 31 Sections
    • 32 Style
    • 33 Reputation and awards
    • 34 Web presence
    • 35 Mobile presence
    • 36 Chinese-language version
    • 37 Reporter resources
  • 4 Interruptions
  • 5 Political stance
  • 6 Coverage issues
    • 61 Iraq War
    • 62 Iran
    • 63 Israeli–Palestinian conflict
    • 64 Balkan and anti-Serbian bias
    • 65 World War II
  • 7 Criticism and controversies
    • 71 Failure to report famine in Ukraine
    • 72 Fashion news articles promoting advertisers
    • 73 Plagiarism
    • 74 Duke University lacrosse case
    • 75 Quotes out of context
    • 76 Delayed publication of 2005 NSA warrantless surveillance story
    • 77 Irish student controversy
    • 78 Nail salon series
    • 79 Hiring practices
  • 8 TimesMachine
    • 81 Availability
  • 9 Public editors
  • 10 See also
  • 11 References
    • 111 Notes
    • 112 Citations
    • 113 Further reading
  • 12 External links

History

Early history

First published issue of New-York Daily Times, on September 18, 1851 Front page of The New York Times on July 29, 1914, announcing Austria-Hungary's declaration of war against Serbia

The New York Times was founded as the New-York Daily Times on September 18, 1851, by journalist and politician Henry Jarvis Raymond 1820–69, then a Whig Party member and later second chairman of the newly organized Republican Party National Committee, and former banker George Jones Sold for a penny equivalent to 28 cents today, the inaugural edition attempted to address various speculations on its purpose and positions that preceded its release:

We shall be Conservative, in all cases where we think Conservatism essential to the public good;—and we shall be Radical in everything which may seem to us to require radical treatment and radical reform We do not believe that everything in Society is either exactly right or exactly wrong;—what is good we desire to preserve and improve;—what is evil, to exterminate, or reform

The newspaper shortened its name to The New-York Times in 1857 It dropped the hyphen in the city name in the 1890s On April 21, 1861, The New York Times departed from its original Monday–Saturday publishing schedule and joined other major dailies in adding a Sunday edition to offer daily coverage of the Civil War One of the earliest public controversies it was involved with was the Mortara Affair, the subject of twenty editorials it published alone

The main office of The New York Times was attacked during the New York Draft Riots sparked by the beginning of military conscription for the Northern Union Army now instituted in the midst of the Civil War on July 13, 1863 At "Newspaper Row", across from City Hall, Henry Raymond, owner and editor of The New York Times, averted the rioters with "Gatling" early machine, rapid-firing guns, one of which he manned himself The mob now diverted, instead attacked the headquarters of abolitionist publisher Horace Greeley's New York Tribune until forced to flee by the Brooklyn City Police, who had crossed the East River to help the Manhattan authorities

The Times Square Building, The New York Times' publishing headquarters, 1913–2007

The newspaper's influence grew during 1870–1 when it published a series of exposés on William Magear "Boss" Tweed, leader of the city's Democratic Party—popularly known as "Tammany Hall" from its early 19th Century meeting headquarters — that led to the end of the "Tweed Ring's" domination of New York's City Hall In the 1880s, The New York Times transitioned gradually from editorially supporting Republican Party candidates to becoming more politically independent and analytical In 1884, the paper supported Democrat Grover Cleveland former Mayor of Buffalo and Governor of New York State in his first presidential campaign While this move cost The New York Times' readership among its more progressive and Republican readers, the paper eventually regained most of its lost ground within a few years and slowly acquired a reputation for even-handedness and accurate modern reporting, especially by the 1890s under the guidance of its new owner and publisher, Adolph Ochs of Chattanooga, Tennessee The New York Times was acquired by Ochs, publisher of the Chattanooga Times, in 1896 The following year, he coined the paper's slogan, "All The News That's Fit To Print", which has since been printed in a box in the upper left hand corner of the front page; this was a jab at competing papers such as Joseph Pulitzer's New York World and William Randolph Hearst's New York Journal which were now being known for a lurid, sensationalist and often inaccurate reporting of facts and opinions known by the end of the century as "yellow journalism" Under Ochs' guidance, continuing and expanding upon the Henry Raymond tradition, which were from the era of James Gordon Bennett of the New York Herald which predated Pulitzer and Hearst's arrival in New York, The New York Times achieved international scope, circulation, and reputation In 1904, The New York Times received the first on-the-spot wireless telegraph transmission from a naval battle, a report of the destruction of the Imperial Russian Navy's Baltic Fleet at the Battle of Port Arthur in the Straits of Tsushima off the eastern coast of Korea in the Yellow Sea in the western Pacific Ocean after just sailing across the globe from Europe from the press-boat Haimun during the Russo-Japanese War one of the most important and history-changing naval battles in history In 1910, the first air delivery of The New York Times to Philadelphia began The New York Times' first trans-Atlantic delivery by air to London occurred in 1919 by dirigible In 1920, a "4 AM Airplane Edition" was sent by plane to Chicago so it could be in the hands of Republican convention delegates by evening

In the 1940s, the paper extended its breadth and reach The crossword began appearing regularly in 1942, and the fashion section in 1946 The New York Times began an international edition in 1946 The international edition stopped publishing in 1967, when The New York Times joined the owners of the New York Herald Tribune and The Washington Post to publish the International Herald Tribune in Paris The paper bought AM radio station WQXR 1560 kHz in 1944 Its "sister" FM station, WQXQ, would become WQXR-FM 963 MHz Branded as "The Radio Stations of The New York Times", its classical music radio format was simulcast on both the AM & FM frequencies until December 1992, when the big-band and pop standards music format of station WNEW 1130 kHz – now WBBR/"Bloomberg Radio" was transferred to and adopted by WQXR; in recognition of the format change, WQXR changed its call letters to WQEW a "hybrid" combination of "WQXR" and "WNEW" By 1999, The New York Times was leasing WQEW to ABC Radio for its "Radio Disney" format In 2007, WQEW was finally purchased by Disney; in late 2014, it was sold to Family Radio a religious radio network and became WFME On July 14, 2009, it was announced that WQXR-FM would be sold to the WNYC radio group who, on October 8, 2009, moved the station from 963 to 1059 MHz swapping frequencies with Spanish-language station WXNY-FM, which wanted the more powerful transmitter to increase its coverage and began operating it as a non-commercial, public radio station After the purchase, WQXR-FM retained the classical music format, whereas WNYC-FM 939 MHz abandoned it, switching to a talk radio format

The New York Times newsroom, 1942 A speech in the newsroom after announcement of Pulitzer Prize winners, 2009

The New York Times is third in national circulation, after USA Today and The Wall Street Journal The newspaper is owned by The New York Times Company, in which descendants of Adolph Ochs, principally the Sulzberger family, maintain a dominant role In 2009, article circulation dropped 73 percent to about 928,000; this is the first time since the 1980s that it has fallen under one million As of February 2013, the paper reported a circulation of 1,317,100 copies in weekdays and 1,781,100 copies on Sundays In the New York City metropolitan area, the paper costs $250 Monday through Saturday and $5 on Sunday The New York Times has won 117 Pulitzer Prizes, more than any other newspaper

In 2009, the newspaper began production of local inserts in regions outside of the New York area Beginning October 16, 2009, a two-page "Bay Area" insert was added to copies of the Northern California edition on Fridays and Sundays The newspaper commenced production of a similar Friday and Sunday insert to the Chicago edition on November 20, 2009 The inserts consist of local news, policy, sports, and culture pieces, usually supported by local advertisements

In addition to its New York City headquarters, the newspaper has ten news bureaus in the New York region, eleven national news bureaus and 26 foreign news bureaus The New York Times reduced its page width to 12 inches 300 mm from 135 inches 340 mm on August 6, 2007, adopting the width that has become the US newspaper industry standard

Because of its steadily declining sales attributed to the rise of online alternative media and social media, the newspaper has been going through a downsizing for several years, offering buyouts to workers and cutting expenses, in common with a general trend among print news media

In 2016, reporters for the newspaper were reportedly the target of cyber security breaches The Federal Bureau of Investigation was reportedly investigating the attacks The cyber security breaches have been described as possibly being related to cyberattacks that targeted other institutions, such as the Democratic National Committee

Headquarters building

The newspaper's first building was located at 113 Nassau Street in New York City In 1854, it moved to 138 Nassau Street, and in 1858 to 41 Park Row, making it the first newspaper in New York City housed in a building built specifically for its use

The newspaper moved its headquarters to the Times Tower, located at 1475 Broadway in 1904, in an area called Longacre Square, that was later renamed Times Square in honor of the newspaper The top of the building – now known as One Times Square – is the site of the New Year's Eve tradition of lowering a lighted ball, that was started by the paper The building is also notable for its electronic news ticker – popularly known as "The Zipper" – where headlines crawled around the outside of the building It is still in use, but is now operated by the Reuters news agency After nine years in its Times Square tower, the newspaper had an annex built at 229 West 43rd Street After several expansions, the 43rd Street building became the newspaper's main headquarters in 1960 and the Times Tower on Broadway was sold the following year It served as the newspaper's main printing plant until 1997, when the newspaper opened a state-of-the-art printing plant in the College Point section of the borough of Queens

A decade later, The New York Times moved its newsroom and businesses headquarters from West 43rd Street to a new tower at 620 Eighth Avenue between West 40th and 41st Streets, in Manhattan – directly across Eighth Avenue from the Port Authority Bus Terminal The new headquarters for the newspaper, known officially as The New York Times Building but unofficially called the new "Times Tower" by many New Yorkers, is a skyscraper designed by Renzo Piano

New York Times v Sullivan

Main article: New York Times Co v Sullivan

The paper's involvement in a 1964 libel case helped bring one of the key United States Supreme Court decisions supporting freedom of the press, New York Times Co v Sullivan In it, the United States Supreme Court established the "actual malice" standard for press reports about public officials or public figures to be considered defamatory or libelous The malice standard requires the plaintiff in a defamation or libel case prove the publisher of the statement knew the statement was false or acted in reckless disregard of its truth or falsity Because of the high burden of proof on the plaintiff, and difficulty in proving malicious intent, such cases by public figures rarely succeed

The Pentagon Papers

Main article: Pentagon Papers

In 1971, the Pentagon Papers, a secret United States Department of Defense history of the United States' political and military involvement in the Vietnam War from 1945 to 1967, were given "leaked" to Neil Sheehan of The New York Times by former State Department official Daniel Ellsberg, with his friend Anthony Russo assisting in copying them The New York Times began publishing excerpts as a series of articles on June 13 Controversy and lawsuits followed The papers revealed, among other things, that the government had deliberately expanded its role in the war by conducting air strikes over Laos, raids along the coast of North Vietnam, and offensive actions taken by US Marines well before the public was told about the actions, all while President Lyndon B Johnson had been promising not to expand the war The document increased the credibility gap for the US government, and hurt efforts by the Nixon administration to fight the ongoing war

When The New York Times began publishing its series, President Richard Nixon became incensed His words to National Security Advisor Henry Kissinger included "People have gotta be put to the torch for this sort of thing" and "Let's get the son-of-a-bitch in jail" After failing to get The New York Times to stop publishing, Attorney General John Mitchell and President Nixon obtained a federal court injunction that The New York Times cease publication of excerpts The newspaper appealed and the case began working through the court system On June 18, 1971, The Washington Post began publishing its own series Ben Bagdikian, a Post editor, had obtained portions of the papers from Ellsberg That day the Post received a call from the Assistant Attorney General, William Rehnquist, asking them to stop publishing When the Post refused, the US Justice Department sought another injunction The US District court judge refused, and the government appealed On June 26, 1971 the US Supreme Court agreed to take both cases, merging them into New York Times Co v United States 403 US 713 On June 30, 1971, the Supreme Court held in a 6–3 decision that the injunctions were unconstitutional prior restraints and that the government had not met the burden of proof required The justices wrote nine separate opinions, disagreeing on significant substantive issues While it was generally seen as a victory for those who claim the First Amendment enshrines an absolute right to free speech, many felt it a lukewarm victory, offering little protection for future publishers when claims of national security were at stake

Discrimination in employment

Discriminatory practices restricting women in editorial positions were part of the history, correlating with effects on the journalism published at the time The newspaper's first general woman reporter was Jane Grant, who described her experience afterwards She wrote, "In the beginning I was charged not to reveal the fact that a female had been hired" Other reporters nicknamed her Fluff and she was subjected to considerable hazing Because of her gender, promotions were out of the question, according to the then-managing editor She was there for fifteen years, interrupted by World War I

In 1935, Anne McCormick wrote to Arthur Hays Sulzberger, "I hope you won't expect me to revert to 'woman's-point-of-view' stuff" Later, she interviewed major political leaders and appears to have had easier access than her colleagues did Even those who witnessed her in action were unable to explain how she got the interviews she did Clifton Daniel said, " I'm sure Adenauer called her up and invited her to lunch She never had to grovel for an appointment" Covering world leaders' speeches after World War II at the National Press Club was limited to men by a Club rule When women were eventually allowed in to hear the speeches, they still were not allowed to ask the speakers questions, although men were allowed and did ask, even though some of the women had won Pulitzer Prizes for prior work Times reporter Maggie Hunter refused to return to the Club after covering one speech on assignment Nan Robertson's article on the Union Stock Yards, Chicago, was read aloud as anonymous by a professor, who then said, "'It will come as a surprise to you, perhaps, that the reporter is a girl,' he began asps; amazement in the ranks 'She had used all her senses, not just her eyes, to convey the smell and feel of the stockyards She chose a difficult subject, an offensive subject Her imagery was strong enough to revolt you'" The New York Times hired Kathleen McLaughlin after ten years at the Chicago Tribune, where "he did a series on maids, going out herself to apply for housekeeping jobs"

End of tenure track

In February 2013, the paper stopped offering lifelong positions for its journalists and editors

Ownership

The New York Times headquarters 620 Eighth Avenue

In 1896, Adolph Ochs bought The New York Times, a money-losing newspaper, and formed the New York Times Company The Ochs-Sulzberger family, one of the United States' newspaper dynasties, has owned The New York Times ever since After the publisher went public in the 1960s, the family continued to exert control through its ownership of the vast majority of Class B voting shares Class A shareholders are permitted restrictive voting rights while Class B shareholders are allowed open voting rights

The Ochs-Sulzberger family trust controls roughly 88 percent of the company's class B shares Any alteration to the dual-class structure must be ratified by six of eight directors who sit on the board of the Ochs-Sulzberger family trust The Trust board members are Daniel H Cohen, James M Cohen, Lynn G Dolnick, Susan W Dryfoos, Michael Golden, Eric M A Lax, Arthur O Sulzberger, Jr and Cathy J Sulzberger

Turner Catledge, the top editor at The New York Times from 1952 to 1968, wanted to hide the ownership influence Arthur Sulzberger routinely wrote memos to his editor, each containing suggestions, instructions, complaints, and orders When Catledge would receive these memos he would erase the publisher's identity before passing them to his subordinates Catledge thought that if he removed the publisher's name from the memos it would protect reporters from feeling pressured by the owner

Carlos Slim loan and investment

On January 20, 2009, The New York Times reported that its parent company, The New York Times Company, had reached an agreement to borrow $250 million from Carlos Slim, a Mexican businessman and the world's second richest person, "to help the newspaper company finance its businesses" The New York Times Company later repaid that loan ahead of schedule Since then, Slim has bought large quantities of the company's Class A shares, which are available for purchase by the public and offer less control over the company than Class B shares, which are privately held Slim's investments in the company included large purchases of Class A shares in 2011, when he increased his stake in the company to 81% of Class A shares, and again in 2015, when he exercised stock options -- acquired as part of a repayment plan on the 2009 loan -- to purchase 159 million Class A shares As of March 7, 2016, Slim owned 174% of the company's Class A shares, according to annual filings submitted by the company

Although Slim is the largest shareholder in the company, his investment does not give him the ability to control the newspaper, as his stake allows him to vote only for Class A directors, who compose just a third of the company's board According to the company's 2016 annual filings, Slim did not own any of the company's Class B shares

Dual-class shares

Dual-class structures caught on in the mid-20th century as families such as the Grahams of The Washington Post Company sought to gain access to public capital without losing control Dow Jones & Co, publisher of The Wall Street Journal, had a similar structure and was controlled by the Bancroft family but was later bought by News Corporation in 2007, which itself is controlled by Rupert Murdoch and his family through a similar dual-class structure

Content

Sections

The newspaper is organized in three sections, including the magazine

  1. News: Includes International, National, Washington, Business, Technology, Science, Health, Sports, The Metro Section, Education, Weather, and Obituaries
  2. Opinion: Includes Editorials, Op-Eds and Letters to the Editor
  3. Features: Includes Arts, Movies, Theater, Travel, NYC Guide, Food, Home & Garden, Fashion & Style, Crossword, The New York Times Book Review, T: The New York Times Style Magazine, The New York Times Magazine, and Sunday Review

Some sections, such as Metro, are only found in the editions of the paper distributed in the New York–New Jersey–Connecticut Tri-State Area and not in the national or Washington, DC editions Aside from a weekly roundup of reprints of editorial cartoons from other newspapers, The New York Times does not have its own staff editorial cartoonist, nor does it feature a comics page or Sunday comics section In September 2008, The New York Times announced that it would be combining certain sections effective October 6, 2008, in editions printed in the New York metropolitan area The changes folded the Metro Section into the main International / National news section and combined Sports and Business except Saturday through Monday, when Sports is still printed as a standalone section This change also included having the name of the Metro section be called New York outside of the Tri-State Area The presses used by The New York Times allow four sections to be printed simultaneously; as the paper had included more than four sections all days except Saturday, the sections had to be printed separately in an early press run and collated together The changes will allow The New York Times to print in four sections Monday through Wednesday, in addition to Saturday The New York Times' announcement stated that the number of news pages and employee positions will remain unchanged, with the paper realizing cost savings by cutting overtime expenses According to Russ Stanton, editor of the Los Angeles Times, a competitor, the newsroom of The New York Times is twice the size of the Los Angeles Times, which currently has a newsroom of 600 In March 2014, Vanessa Friedman was named the "fashion director and chief fashion critic" of The New York Times

Style

When referring to people, The New York Times generally uses honorifics, rather than unadorned last names except in the sports pages, Book Review and Magazine It stayed with an eight-column format until September 7, 1976, years after other papers had switched to six, and it was one of the last newspapers to adopt color photography, with the first color photograph on the front page appearing on October 16, 1997 In the absence of a major headline, the day's most important story generally appears in the top-right column, on the main page The typefaces used for the headlines are custom variations of Cheltenham The running text is set at 87 point Imperial

Joining a roster of other major American newspapers in the last ten years, including USA Today, The Wall Street Journal and The Washington Post, The New York Times announced on July 18, 2006, that it would be narrowing the width of its paper by six inches In an era of dwindling circulation and significant advertising revenue losses for most print versions of American newspapers, the move, which would result in a five percent reduction in news coverage, would have a target savings of $12 million a year for the paper The change from the traditional 54 inches 14 m broadsheet style to a more compact 48-inch web width 12-inch page width was addressed by both Executive Editor Bill Keller and The New York Times President Scott Heekin-Canedy in memos to the staff Keller defended the "more reader-friendly" move indicating that in cutting out the "flabby or redundant prose in longer pieces" the reduction would make for a better paper Similarly, Keller confronted the challenges of covering news with "less room" by proposing more "rigorous editing" and promised an ongoing commitment to "hard-hitting, ground-breaking journalism" The official change went into effect on August 6, 2007

The New York Times printed a display advertisement on its first page on January 6, 2009, breaking tradition at the paper The advertisement for CBS was in color and was the entire width of the page The newspaper promised it would place first-page advertisements on only the lower half of the page

In August 2014, The New York Times decided to increase their use of the term "torture" in stories about harsh interrogations, shifting from their previous description of the interrogations as "harsh" or "brutal"

The paper maintains a strict profanity policy; eg a 2007 review of a concert by punk band Fucked Up completely avoided mention of the group's name

Reputation and awards

The New York Times has established links regionally with 16 bureaus in the New York region, nationally, with 11 bureaus within the US, and globally, with 26 foreign news bureaus

The New York Times has won 117 Pulitzer Prizes, more than any other newspaper The prize is awarded for excellence in journalism in a range of categories

It has also won four Peabody Awards, including a personal one for Jack Gould in 1956

Web presence

The New York Times has had a presence on the Web since 1996, and has been ranked one of the top websites Accessing some articles requires registration, though this could be bypassed in some cases through Times RSS feeds The website had 555 million pageviews in March 2005 The domain nytimescom attracted at least 146 million visitors annually by 2008 according to a Competecom study The New York Times Web site ranks 59th by number of unique visitors, with over 20 million unique visitors in March 2009 making it the most visited newspaper site with more than twice the number of unique visitors as the next most popular site Also, as of May 2009, nytimescom produced 22 of the 50 most popular newspaper blogs

In September 2005, the paper decided to begin subscription-based service for daily columns in a program known as TimesSelect, which encompassed many previously free columns Until being discontinued two years later, TimesSelect cost $795 per month or $4995 per year, though it was free for print copy subscribers and university students and faculty To avoid this charge, bloggers often reposted TimesSelect material, and at least one site once compiled links of reprinted material On September 17, 2007, The New York Times announced that it would stop charging for access to parts of its Web site, effective at midnight the following day, reflecting a growing view in the industry that subscription fees cannot outweigh the potential ad revenue from increased traffic on a free site In addition to opening almost the entire site to all readers, The New York Times news archives from 1987 to the present are available at no charge, as well as those from 1851 to 1922, which are in the public domain Access to the Premium Crosswords section continues to require either home delivery or a subscription for $695 per month or $3995 per year Times columnists including Nicholas Kristof and Thomas Friedman had criticized TimesSelect, with Friedman going so far as to say "I hate it It pains me enormously because it's cut me off from a lot, a lot of people, especially because I have a lot of people reading me overseas, like in India I feel totally cut off from my audience"

The New York Times was made available on the iPhone and iPod Touch in 2008, and on the iPad mobile devices in 2010 It was also the first newspaper to offer a video game as part of its editorial content, Food Import Folly by Persuasive Games In 2010, The New York Times editors collaborated with students and faculty from New York University's Studio 20 Journalism Masters program to launch and produce The Local East Village, a hyperlocal blog designed to offer news "by, for and about the residents of the East Village" That same year, reCAPTCHA helped to digitize old editions of The New York Times

In 2012, The New York Times introduced a Chinese-language news site, cnnytimescom, with content created by staff based in Shanghai, Beijing and Hong Kong, though the server was placed outside of China to avoid censorship issues In March 2013, The New York Times and National Film Board of Canada announced a partnership entitled A Short History of the Highrise, which will create four short documentaries for the internet about life in highrise buildings as part of the NFB's Highrise project, utilizing images from the newspaper's photo archives for the first three films, and user-submitted images for the final film The third project in the series, "A Short History of the Highrise", won a Peabody Award in 2013

Falling print advertising revenue and projections of continued decline resulted in a paywall being instituted in 2011, regarded as modestly successful after garnering several hundred thousand subscriptions and about $100 million in revenue as of March 2012 The paywall was announced on March 17, 2011, that starting on March 28, 2011 March 17, 2011 for Canada, it would charge frequent readers for access to its online content Readers would be able to access up to 20 articles each month without charge Although beginning in April 2012, the number of free-access articles was halved to just ten articles per month Any reader who wanted to access more would have to pay for a digital subscription This plan would allow free access for occasional readers, but produce revenue from "heavy" readers Digital subscriptions rates for four weeks range from $15 to $35 depending on the package selected, with periodic new subscriber promotions offering four-week all-digital access for as low as 99¢ Subscribers to the paper's print edition get full access without any additional fee Some content, such as the front page and section fronts will remain free, as well as the Top News page on mobile apps In January 2013, The New York Times' Public Editor Margaret M Sullivan announced that for the first time in many decades, the paper generated more revenue through subscriptions than through advertising

The paper's website was hacked on August 29, 2013, by the Syrian Electronic Army, a hacking group that supports the government of Syrian President Bashar al-Assad The SEA managed to penetrate the paper's domain name registrar, Melbourne IT, and alter DNS records for The New York Times, putting some of its websites out of service for hours

The food section has links to a website at cookingnytimescom and to a searchable restaurant guide to NYC restaurants The New York Times has published several cookbooks, the latest, The Essential New York Times Cookbook: Classic Recipes for a New Century and has thousands of recipes on file

Mobile presence

The Times Reader is a digital version of The New York Times It was created via a collaboration between the newspaper and Microsoft Times Reader takes the principles of print journalism and applies them to the technique of online reporting Times Reader uses a series of technologies developed by Microsoft and their Windows Presentation Foundation team It was announced in Seattle in April 2006, by Arthur Ochs Sulzberger Jr, Bill Gates, and Tom Bodkin In 2009, the Times Reader 20 was rewritten in Adobe AIR In December 2013, the newspaper announced that the Times Reader app would be discontinued on January 6, 2014, urging readers of the app to instead begin using the subscription-only "Today's Paper" app

In 2008, The New York Times created an app for the iPhone and iPod touch which allowed users to download articles to their mobile device enabling them to read the paper even when they were unable to receive a signal In April 2010, The New York Times announced it would begin publishing daily content through an iPad app As of October 2010, The New York Times iPad app is ad-supported and available for free without a paid subscription, but translated into a subscription-based model in 2011

In 2010, the newspaper also launched an App for Android smartphones, followed later by an App for Windows phones

Chinese-language version

In June 2012, The New York Times launched its first official foreign-language variant, cnnytimescom, in Chinese, viewable in both traditional and simplified Chinese characters The project was led by Craig S Smith on the business side and Philip P Pan on the editorial side

The site's initial success was interrupted in October that year following the publication of an investigative article by David Barboza about the finances of Chinese Premier Wen Jiabao's family In retaliation for the article, the Chinese government blocked access to both nytimescom and cnnytimescom inside the People's Republic of China PRC

Despite Chinese government interference, however, the Chinese-language operations have continued to develop, adding a second site, cnnytstylecom, iOS and Android apps and newsletters, all of which are accessible inside the PRC The China operations also produce three print publications in Chinese Traffic to cnnytimescom, meanwhile, has risen due to the widespread use of VPN technology in the PRC and to a growing Chinese audience outside mainland China New York Times articles are also available to users in China via the use of mirror websites, apps, domestic newspapers, and social media The Chinese platforms now represent one of The New York Times' top five digital markets globally The current editor-in-chief of the Chinese platforms is Ching-Ching Ni

Reporter resources

The website's "Newsroom Navigator" collects online resources for use by reporters and editors It is maintained by Rich Meislin Further specific collections are available to cover the subjects of business, politics and health In 1998, Meislin was editor-in-chief of electronic media at the newspaper

Interruptions

Because of holidays, no editions were printed on November 23, 1851; January 2, 1852; July 4, 1852; January 2, 1853; and January 1, 1854

Because of strikes, the regular edition of The New York Times was not printed during the following periods:

  • December 9, 1962 to March 31, 1963 Only a western edition was printed because of the 1962–63 New York City newspaper strike
  • September 17, 1965 to October 10, 1965 An international edition was printed, and a weekend edition replaced the Saturday and Sunday papers
  • August 10, 1978 to November 5, 1978 A multi-union strike shut down the three major New York City newspapers No editions of The New York Times were printed Two months into the strike, a parody of The New York Times called Not The New York Times was given out in New York City, with contributors such as Carl Bernstein, Christopher Cerf, Tony Hendra and George Plimpton

Political stance

According to a 2007 survey by conservative-leaning Rasmussen Reports of public perceptions of major media outlets, 40% saw the paper as having a liberal slant, 20% no political slant and 11% believe it has a conservative slant In December 2004, a University of California, Los Angeles study by former fellows of a conservative think tank gave The New York Times a score of 737 on a 100-point scale, with 0 being most conservative and 100 being most liberal, making it the second-most liberal major newspaper in the study after the Wall Street Journal 851 The validity of the study has been questioned, however The Liberal watchdog group Media Matters for America pointed out potential conflicts of interest with the author's funding, and political scientists, such as Brendan Nyhan, cited flaws in the study's methodology

In mid-2004, the newspaper's then public editor ombudsman, Daniel Okrent, wrote an opinion piece in which he said that The New York Times did have a liberal bias in news coverage of certain social issues such as abortion and permitting gay marriage He stated that this bias reflected the paper's cosmopolitanism, which arose naturally from its roots as a hometown paper of New York City Okrent did not comment at length on the issue of bias in coverage of other "hard news", such as fiscal policy, foreign policy, or civil liberties He wrote:

But if you're examining the paper's coverage of these subjects from a perspective that is neither urban nor Northeastern nor culturally seen-it-all; if you are among the groups The Times treats as strange objects to be examined on a laboratory slide devout Catholics, gun owners, Orthodox Jews, Texans; if your value system wouldn't wear well on a composite New York Times journalist, then a walk through this paper can make you feel you're traveling in a strange and forbidding world

Across the gutter, the Op-Ed page editors do an evenhanded job of representing a range of views in the essays from outsiders they publish – but you need an awfully heavy counterweight to balance a page that also bears the work of seven opinionated columnists, only two of whom could be classified as conservative and, even then, of the conservative subspecies that supports legalization of gay unions and, in the case of William Safire, opposes some central provisions of the Patriot Act

The New York Times has not endorsed a Republican for president since Dwight D Eisenhower in 1956; since that year it has endorsed every Democratic nominee; although it did endorse incumbent Republican Mayors of New York City Rudy Giuliani in 1997 and Michael Bloomberg in 2005 and 2009

In a December 19, 2012, column published in the left-leaning The Huffington Post, economics professor and former bank regulator William K Black characterized The New York Times as being "far right  on financial issues" while criticizing the paper for its profiles of foreign leaders Black contrasted a report on Italian Prime Minister Mario Monti that he described as "hagiographic praise" with a more negative report on Ecuadorian President Rafael Correa, stating that the two men have similar backgrounds in getting PhDs in economics from US schools

In a 2013 interview with CNN, The New York Times public editor Margaret Sullivan responded, "It's a modified yes with a lot of nuance in it" when asked by Joanne Lipman whether or not The Times has a liberal bias

In an October 31, 2014 column published in the Washington Examiner, conservative commentator Michelle Malkin characterized the editorial board of The New York Times as liberal and waging a "war on gun-owning rape victims", writing:

When victims embrace liberal orthodoxies, they're heroes and absolute moral authorities in the eyes of the New York Times editorial board When victims become survivors who reject the Nanny State, they're liars, ideologues and pot-stirrers who deserve to be sneered at from the rarefied offices of the Fishwrap of Record

Coverage issues

Iraq War

On 26 May 2004, a year after the war started, the newspaper asserted that some of its articles had not been as rigorous as they should have been, and were insufficiently qualified, frequently overly dependent upon information from Iraqi exiles desiring regime change Reporter Judith Miller retired after criticisms that her reporting of the lead-up to the Iraq War was factually inaccurate and overly favorable to the Bush administration's position, for which The New York Times later apologized One of Miller's prime sources was Ahmed Chalabi, an Iraqi expatriate who returned to Iraq after the US invasion and held a number of governmental positions culminating in acting oil minister and deputy prime minister from May 2005 until May 2006

Iran

A 2015 study found that The New York Times fed into an overarching tendency towards national bias During the Iranian nuclear crisis the newspaper minimized the "negative processes" of the United States while overemphasizing similar processes of Iran This tendency was shared by other papers such as The Guardian, Tehran Times, and the Fars News Agency, while Xinhua News Agency was found to be more neutral while at the same time mimicking the foreign policy of the Peoples' Republic of China

Israeli–Palestinian conflict

A 2003 study in The Harvard International Journal of Press/Politics concluded that The New York Times reporting was more favorable to Israelis than to Palestinians

For its coverage of the Israeli–Palestinian conflict, some have claimed that the paper is pro-Palestinian, others have insisted that it is pro-Israel The Israel Lobby and US Foreign Policy, by political science professors John Mearsheimer and Stephen Walt, alleges that The New York Times sometimes criticizes Israeli policies but is not even-handed and is generally pro-Israel On the other hand, the Simon Wiesenthal Center has criticized The New York Times for printing cartoons regarding the Israeli-Palestinian conflict that were claimed to be anti-Semitic

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has rejected a proposal to write an article for the paper on grounds of lack of objectivity A piece in which Thomas Friedman commented that praise awarded to Netanyahu during a speech at congress was "paid for by the Israel lobby" elicited an apology and clarification from its writer

The New York Times' public editor Clark Hoyt concluded in his January 10, 2009, column, "Though the most vociferous supporters of Israel and the Palestinians do not agree, I think The New York Times, largely barred from the battlefield and reporting amid the chaos of war, has tried its best to do a fair, balanced and complete job — and has largely succeeded"

Balkan and anti-Serbian bias

Former The New York Times journalist Daniel Simpson has criticized the newspaper's bias in representing wars in Yugoslavia in the 1990s He was especially critical of the anti-Serbian bias of the paper, and has published a book A Rough Guide to the Dark Side: or Why I quit my job at the New York Times, to get myself mixed up with Balkan gangsters in which he explained the relevant issues He also claimed that he was asked to report about the alleged WMD trade of Serbs with Iraq, which turned out to be false, while his attempts at more neutral reporting were rejected

World War II

On November 14, 2001, in The New York Times' 150th anniversary issue, former executive editor Max Frankel wrote that before and during World War II, the NY Times had maintained a consistent policy to minimize reports on the Holocaust in their news pages Laurel Leff, associate professor of journalism at Northeastern University, concluded that the newspaper had downplayed the Third Reich targeting of Jews for genocide Her 2005 book Buried by the Times documents the paper's tendency before, during and after World War II to place deep inside its daily editions the news stories about the ongoing persecution and extermination of Jews, while obscuring in those stories the special impact of the Nazis' crimes on Jews in particular Leff attributes this dearth in part to the complex personal and political views of the newspaper's Jewish publisher, Arthur Hays Sulzberger, concerning Jewishness, antisemitism, and Zionism

During the war, The New York Times journalist William L Laurence was "on the payroll of the War Department"

Criticism and controversies

Main article: New York Times controversies

Failure to report famine in Ukraine

The New York Times has been criticized for the work of reporter Walter Duranty, who served as its Moscow bureau chief from 1922 through 1936 Duranty wrote a series of stories in 1931 on the Soviet Union and won a Pulitzer Prize for his work at that time; however, he has been criticized for his denial of widespread famine, most particularly the Ukrainian famine in the 1930s In 2003, after the Pulitzer Board began a renewed inquiry, the Times hired Mark von Hagen, professor of Russian history at Columbia University, to review Duranty's work Von Hagen found Duranty's reports to be unbalanced and uncritical, and that they far too often gave voice to Stalinist propaganda In comments to the press he stated, "For the sake of The New York Times' honor, they should take the prize away"

Fashion news articles promoting advertisers

In the mid to late 1950s, "fashion writer were required to come up every month with articles whose total column-inches reflected the relative advertising strength of every store The monitor of all this was the advertising director " However, within this requirement, story ideas may have been the reporters' and editors' own

Plagiarism

In May 2003, The New York Times reporter Jayson Blair was forced to resign from the newspaper after he was caught plagiarizing and fabricating elements of his stories Some critics contended that African-American Blair's race was a major factor in his hiring and in The New York Times' initial reluctance to fire him

Duke University lacrosse case

The newspaper was criticized for largely reporting the prosecutors' version of events in the 2006 Duke lacrosse case Suzanne Smalley of Newsweek criticized the newspaper for its "credulous" coverage of the charges of rape against Duke University lacrosse players Stuart Taylor, Jr and KC Johnson, in their book Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustices of the Duke Lacrosse Rape Case, write: "at the head of the guilt-presuming pack, The New York Times vied in a race to the journalistic bottom with trash-TV talk shows"

Quotes out of context

In February 2009, a Village Voice music blogger accused the newspaper of using "chintzy, ad-hominem allegations" in an article on British Tamil music artist MIA concerning her activism against the Sinhala-Tamil conflict in Sri Lanka MIA criticized the paper in January 2010 after a travel piece rated post-conflict Sri Lanka the "#1 place to go in 2010" In June 2010, The New York Times Magazine published a correction on its cover article of MIA, acknowledging that the interview conducted by current W editor and then-Times Magazine contributor Lynn Hirschberg contained a recontextualization of two quotes In response to the piece, MIA broadcast Hirschberg's phone number and secret audio recordings from the interview via her Twitter and website

Delayed publication of 2005 NSA warrantless surveillance story

The New York Times has been criticized for the 13-month delay of the December 2005 story revealing the US National Security Agency warrantless surveillance program Ex-NSA officials blew the whistle on the program to journalists James Risen and Eric Lichtblau, who presented an investigative article to the newspaper in November 2004, weeks before America's presidential election Contact with former agency officials began the previous summer

Former The New York Times executive editor Bill Keller decided not to report the piece after being pressured by the Bush administration and being advised not to do so by New York Times Washington bureau chief Philip Taubman Keller explained the silence's rationale in an interview with the newspaper in 2013, stating "Three years after 9/11, we, as a country, were still under the influence of that trauma, and we, as a newspaper, were not immune"

In 2014, PBS Frontline interviewed Risen and Lichtblau, who said that the newspaper's plan was to not publish the story at all "The editors were furious at me", Risen said to the program "They thought I was being insubordinate" Risen wrote a book about the mass surveillance revelations after The New York Times declined the piece's publication, and only released it after Risen told them that he would publish the book Another reporter told NPR that the newspaper "avoided disaster" by ultimately publishing the story

Irish student controversy

On June 16, 2015, The New York Times published an article reporting the deaths of six Irish students staying in Berkeley, California when the balcony they were standing on collapsed, the paper's story insinuating that they were to blame for the collapse The paper stated that the behavior of Irish students coming to the US on J1 visas was an "embarrassment to Ireland" The Irish Taoiseach and former President of Ireland criticized the newspaper for "being insensitive and inaccurate" in its handling of the story

Nail salon series

In May 2015, a New York Times exposé on the working conditions of manicurists in New York City and elsewhere and the health hazards to which they are exposed attracted wide attention, resulting in emergency workplace enforcement actions by New York governor Andrew M Cuomo In July 2015, the story's claims of widespread illegally low wages were challenged by former New York Times reporter Richard Bernstein, in the New York Review of Books Bernstein, whose wife owns two nail salons, asserted that such illegally low wages were inconsistent with his personal experience, and were not evidenced by ads in the Chinese-language papers cited by the story The New York Times editorial staff subsequently answered Bernstein's criticisms with examples of several published ads and stating that his response was industry advocacy The independent NYT Public Editor also reported that she had previously corresponded with Bernstein and looked into his complaints, and expressed her belief that the story's reporting was sound

In September and October 2015, nail salon owners and workers protested at The New York Times offices several times, in response to the story and the ensuing New York State crackdown In October 2015, Reason magazine published a three part re-reporting of the story by Jim Epstein, charging that the series was filled with misquotes and factual errors respecting both its claims of illegally low wages and health hazards Epstein additionally argued that The New York Times had mistranslated the ads cited in its answer to Bernstein, and that those ads actually validated Bernstein's argument In November 2015, The New York Times' public editor concluded that the exposé's "findings, and the language used to express them, should have been dialed back — in some instances substantially" and recommended that "The Times write further follow-up stories, including some that re-examine its original findings and that take on the criticism from salon owners and others — not defensively but with an open mind"

Hiring practices

On April 28, 2016, Levien and Times company CEO Mark Thompson were named in a 2016 federal class action lawsuit that claimed the advertising department purged older black employees and denied others' promotions because they favored younger whites Older black employees considered Levien guilty of racist innuendo for telling staff members like their customers

TimesMachine

The TimesMachine is a web-based archive of scanned issues of the New York Times from 1851 through 2002

Unlike the New York Times online archive, the Times Machine presents scanned images of the actual newspaper All non-advertising content can be displayed on a per-story basis in a separate PDF display page and saved for future reference

Availability

The archive is available to New York Times subscribers, home delivery and/or digital It may also be available at various libraries

Public editors

They "investigate matters of journalistic integrity" and serve a two-year term Margaret M Sullivan served a four- year term, which is the only exception

  • Daniel Okrent 2003-2005 was appointed as the first public editor because of the Jayson Blair affair
  • Byron Calame 2005-2007
  • Clark Hoyt 2007-2010 served an extra year
  • Arthur S Brisbane 2010-2012
  • Margaret M Sullivan 2012-2016
  • Elizabeth Spayd 2016-

See also

  • List of New York City newspapers and magazines
  • List of newspapers in the United States
  • List of Pulitzer Prizes awarded to The New York Times
  • List of The New York Times employees
  • New York Times Building disambiguation
  • New York Times Index
  • The New York Times Best Seller list
  • Journalism portal
  • New York City portal

References

Notes

  1. ^ The article is located at:
    • Barboza, David October 26, 2012 "Billions in Hidden Riches for Family of Chinese Leader" The New York Times Retrieved April 26, 2016 

Citations

  1. ^ Vinton, Kate "These 15 Billionaires Own America's News Media Companies" 
  2. ^ "Jason Stallman – Times Insider" The New York Times 
  3. ^ "Did You Know Facts about The New York Times" Archived from the original PDF on June 5, 2011 Retrieved April 23, 2012 
  4. ^ "The New York Times Company – The New York Times Marks Solid Circulation Gains" nytcocom 
  5. ^ Tess Stynes October 28, 2014 "USA Today Remains Top Newspaper by Circulation" The Wall Street Journal 
  6. ^ a b "Pulitzer Prizes – The New York Times Company" The New York Times Company Retrieved June 23, 2015 
  7. ^ Rainey, James; Garrison, Jessica April 17, 2012 "Pulitzer winners span old, new media" Los Angeles Times Retrieved April 23, 2012 
  8. ^ Chabon, Michael "The New York Times" The New York Times Retrieved April 23, 2012 
  9. ^ a b Perez-Peña, Richard October 26, 2009 "US Newspaper Circulation Falls 10%" The New York Times 
  10. ^ Berger, Meyer September 17, 1951 "The Gray Lady Reaches 100" Life Retrieved March 12, 2016 
  11. ^ "The New York Times" Encyclopædia Britannica Retrieved September 27, 2011 
  12. ^ "The New York Times Company Profile" MediaOwnerscom Archived from the original on August 24, 2015 
  13. ^ "A Word about Ourselves" New-York Daily Times September 18, 1851 Retrieved March 5, 2009 
  14. ^ "It Can Hyphen Here: Why the New-York Historical Society Includes a Hyphen" » New-York Historical Society Blognyhistoryorg February 13, 2013 Retrieved on July 21, 2013
  15. ^ Cornwell, 2004, p 151
  16. ^
  17. ^ "New York Times Timeline 1851–1880" The New York Times Company Archived from the original on September 14, 2008 Retrieved September 15, 2008 
  18. ^ a b c d "New York Times Timeline 1881–1910" The New York Times Company Retrieved January 22, 2014 
  19. ^ "New York Times Timeline 1911–1940" The New York Times Company Archived from the original on July 20, 2008 Retrieved September 16, 2008 
  20. ^ "New York Times Timeline 1941–1970" The New York Times Company Archived from the original on September 7, 2008 Retrieved September 16, 2008 
  21. ^ Kozinn, Allan October 21, 1992 "WQXR-AM to Change Its Format, to Popular Music From Classical" The New York Times Retrieved September 16, 2008 
  22. ^ Blumenthal, Ralph December 2, 1998 "WQEW-AM: All Kids, All the Time" The New York Times Retrieved September 16, 2008 
  23. ^ Family Radio Returns To New York – RadioInsight November 21, 2014
  24. ^ Bensinger, Greg July 14, 2009 "New York Times to Get $45 Million for Radio Station" Bloomberg News Archived from the original on January 22, 2009 Retrieved July 18, 2009 
  25. ^ "March 2014 US Newspaper Data Now Available" Alliance for Audited Media 
  26. ^ a b "The New York Times Media Group" The New York Times Company Archived from the original on February 7, 2013 Retrieved August 25, 2011 
  27. ^ "Pulitzer Prizes" The New York Times Company Retrieved August 7, 2015 
  28. ^ Seelye, Katharine Q December 4, 2006 "In Tough Times, a Redesigned Journal" The New York Times Retrieved September 15, 2008 
  29. ^ Joyner, James "New York Times Fires 500 Staffers" Outside the Beltway Retrieved July 4, 2006 
  30. ^ "New York Times Co to Offer Buyouts to Employees" The New York Times May 25, 2016 Retrieved May 25, 2016 
  31. ^ Perez, Evan; Prokupecz, Shimon 2016-08-23 "FBI investigating Russian hack of New York Times reporters, others" CNN Retrieved 2016-08-23 
  32. ^ Dunlap, David W November 14, 2001 "150th Anniversary: 1851–2001; Six Buildings That Share One Story" The New York Times Retrieved October 10, 2008 Surely the most remarkable of these survivors is 113 Nassau Street, where the New-York Daily Times was born in 1851 After three years at 113 Nassau Street and four years at 138 Nassau Street, The New York Times moved to a five-story Romanesque headquarters at 41 Park Row, designed by Thomas R Jackson For the first time, a New York newspaper occupied a structure built for its own use 
  33. ^ "Timeline of The New York Times Building" PDF The New York Times Company Archived from the original PDF on October 1, 2008 Retrieved September 25, 2008 
  34. ^ "New York Times Headquarters" SkyscraperPagecom 2007 Retrieved September 16, 2008 
  35. ^ New York Times Co v Sullivan, 376 US 254 Supreme Court of the United States 1964
  36. ^ a b Cohen, Noam "Pentagon Papers" The New York Times Retrieved September 18, 2008 
  37. ^ "Audio Tapes from the Nixon White House" National Security Archive Retrieved January 20, 2009 
  38. ^ Grant, Jane, Confession of a Feminist, in The American Mercury, vol LVII, no 240, Dec 1943 microfilm, pp 684–691, esp pp 684–686
  39. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony: Women, Men, and The New York Times NY: Random House, 1992 ISBN 0-394-58452-X, p 35
  40. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p 27
  41. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p 28
  42. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, pp 100–101
  43. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, pp 101–102
  44. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p 76 italics in original
  45. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p 61
  46. ^ "The Approval Matrix", New York magazine, Feb 18–25, 2013, p 204
  47. ^ Ellison, Sarah March 21, 2007 "How a Money Manager Battled New York Times" The Wall Street Journal Archived from the original on March 28, 2007 Retrieved September 16, 2008 
  48. ^ Chomsky, Daniel2006 "'An Interested Reader': Measuring Ownership Control at the New York Times", Critical Studies in Media Communication, 231: 1–18
  49. ^ Coyle, Emily March 8, 2014 "Top 10 Wealthiest People in the World: 2014 Edition" The Cheat Sheet Archived from the original on March 12, 2015 Retrieved March 12, 2015 
  50. ^ Dash, Eric January 19, 2009 "Mexican Billionaire Invests in Times Company" The New York Times Retrieved July 1, 2012 
  51. ^ a b c d Laya, Patricia; Smith, Gerry January 14, 2015 "Billionaire Carlos Slim Doubles Holdings in New York Times" Bloomberg News Retrieved June 20, 2015 
  52. ^ Saba, Jennifer October 6, 2011 "Carlos Slim increases stake in NY Times" Reuters Retrieved July 1, 2012 "
  53. ^ a b "The New York Times Company Notice of 2016 Annual Meeting and Proxy Statement" PDF The New York Times Company March 22, 2016 Retrieved October 28, 2016 
  54. ^ "Annual Report pursuant to Section 13 or 15d of the Securities Exchange Act of 1934, for The New York Times Company Form 10-K" Securities and Exchange Commission February 24, 2016 Retrieved October 28, 2016 , See Item 12, which states, "The information required by this item is incorporated by reference to the sections titled “Principal Holders of Common Stock,” “Security Ownership of Management and Directors” and “The 1997 Trust” of our Proxy Statement for the 2016 Annual Meeting of Stockholders
  55. ^ "Murdoch clinches deal for publisher of Journal" msnbc Retrieved September 18, 2008 
  56. ^ Pérez-Peña, Richard September 5, 2008 "Times Plans to Combine Sections of the Paper" The New York Times Retrieved September 16, 2008 
  57. ^ Friedman, Jon August 21, 2009 "Can Russ Stanton turn around the LA Times" MarketWatch Retrieved August 21, 2009 
  58. ^ Steigrad, Alexandra March 12, 2014 "New York Times Taps Vanessa Friedman" WWD Retrieved March 13, 2014 
  59. ^ "The New York Times to Change To a 6-Column Format Sept 7" The New York Times June 15, 1976 Retrieved September 16, 2008 
  60. ^ "New York Times Timeline 1971–2000" The New York Times Company Archived from the original on September 18, 2008 Retrieved September 19, 2008 
  61. ^ Kurz, Stephan April 28, 2006 "History of the NYT nameplate" Typophile Retrieved September 16, 2008 
  62. ^ "THE MEDIA BUSINESS; A Face-Lift for The Times, Typographically, That Is" The New York Times October 21, 2003 Retrieved October 11, 2016 
  63. ^ Seelye, Katharine Q July 18, 2006 "Times to Reduce Page Size and Close a Plant in 2008" The New York Times Retrieved September 15, 2008 
  64. ^ "New York Times to Cut Size 5 Percent; Keller Says Paper Better Off Smaller | the New York Observer" The New York Observer July 17, 2006 Retrieved September 15, 2008 
  65. ^ "New York Times trims paper size to cut costs" Press Gazette August 7, 2007 Archived from the original on December 28, 2008 Retrieved September 18, 2008 
  66. ^ a b Pinkington, Ed January 6, 2009 "All the news fit to print And a page 1 advert" The Guardian London 
  67. ^ Rabil, Sarah January 5, 2009 "New York Times Starts Selling Ad Space on Front Page" Bloomberg LP 
  68. ^ Byers, Dylan August 7, 2014 "NY Times broadens use of 'torture'" Politico Retrieved August 8, 2014 
  69. ^ Peters, Justin Dec 10, 2014 "The New York Times' Obscene Profanity Policy" Slate ISSN 1091-2339 Retrieved April 12, 2015 
  70. ^ A Short History of the New York Times' Peabody Awards, September 2014
  71. ^ "New York Times Link Generator" reddit Retrieved September 15, 2008 
  72. ^ "The New York Times Company Reports NYTimescom's Record-Breaking Traffic for March" The New York Times April 18, 2005 Retrieved September 15, 2008 
  73. ^ "Top 30 Newspaper Sites for March" Editor & Publisher Retrieved April 22, 2009 
  74. ^ "The 50 Most Popular Newspaper Blogs" Business Insider Retrieved April 22, 2009 
  75. ^ "Frequently Asked Questions About TimesSelect" The New York Times Retrieved September 15, 2008 
  76. ^ "can I get TimesSelect for free" The New York Times September 9, 2005 Retrieved September 15, 2008 
  77. ^ "The New York Times Introduces TimesSelect University; Program Offers College Students and Faculty Special Access to TimesSelect" Business Wire January 24, 2006 Retrieved September 15, 2008 
  78. ^ Farivar, Cyrus September 22, 2006 "Goof Lets Times' Content Go Free" Wired Archived from the original on September 18, 2008 Retrieved July 4, 2006 
  79. ^ Tabin, John "Never Pay Retail" John Tabin Retrieved September 16, 2008 
  80. ^ "Why The New York Times is Free" Blorge Archived from the original on October 12, 2008 Retrieved September 16, 2008 
  81. ^ Pérez-Peña, Richard September 18, 2007 "Times to Stop Charging for Parts of Its Web Site" The New York Times Retrieved April 14, 2008 
  82. ^ Raab, Selwyn "Archive 1851–1980: Advanced Search" The New York Times Retrieved September 16, 2008 
  83. ^ Kaus, Mickey June 18, 2006 "Touting Mark Warner – Suellentrop's secret scooplet" Slate Retrieved September 16, 2008 
  84. ^ Stabe, Martin June 13, 2006 "NY Times columnist hates subscription wall" Online Press Gazette Retrieved September 16, 2008 
  85. ^ "Thomas Friedman at Webbys" YouTube Retrieved September 16, 2008 
  86. ^ Bray, Hiawatha July 11, 2008 "Sure the new iPhone is cool, but those apps" The Boston Globe 
  87. ^ a b Albanesius, Chloe October 15, 2010 "New York Times iPad App Gets Overhaul, More Content" PC Magazine 
  88. ^ McCauley, Dennis May 25, 2007 "Cultural Milestone: New York Times to Carry Newsgames" GamePoliticscom Retrieved June 2, 2007 
  89. ^ Roy, Jessica February 22, 2010 "NYU and New York Times Collaborate on East Village Local Blog" The Local East Village Retrieved May 4, 2014 
  90. ^ "What is reCAPTCHA" Recaptchanet Archived from the original on April 14, 2010 Retrieved April 16, 2010 
  91. ^ Haughney, Christine June 27, 2012 "The Times Is Introducing a Chinese-Language News Site" The New York Times Retrieved June 27, 2012 
  92. ^ Newton, Sarah March 12, 2013 "NFB's Highrise series builds new foundations in New York" CBC News Retrieved April 9, 2013 
  93. ^ 73rd Annual Peabody Awards, May 2014
  94. ^ Sass, Erik March 12, 2012 "'NYT' Pay Wall Could Bring $100M Annually" Media Daily News Retrieved March 13, 2012 
  95. ^ Sulzberger, Arther Ochs, Jr March 17, 2011 "A Letter to Our Readers About Digital Subscriptions" The New York Times Retrieved March 17, 2011 
  96. ^ Kramer, Staci D March 17, 2011 "NYTimescom Paywall Picture About to Get Much Clearer" Archived from the original on March 18, 2011 Retrieved March 17, 2011 
  97. ^ Margaret Sullivan, "A Milestone Behind, a Mountain Ahead", The New York Times, January 19, 2013 Retrieved February 10, 2013
  98. ^ Gerry Shih and Joseph Menn August 28, 2013 "New York Times, Twitter hacked by Syrian group" Reuters 
  99. ^ "Times Reader 20 Is Now Available" The New York Times May 12, 2009 
  100. ^ "Important Information About Times Reader" The New York Times December 25, 2013 
  101. ^ Robin Wauters April 2, 2010 "The New York Times Launches Free iPad App For Real Now, Paid App On The Way" TechCrunch Retrieved January 22, 2011 
  102. ^ Tania Branigan June 28, 2012 "New York Times launches website in Chinese language" The Guardian Retrieved April 26, 2016 
  103. ^ Anthony Tao April 16, 2013 "David Barboza Wins Pulitzer For The Wen Jiabao Story That Got The New York Times Blocked In China" Beijing Cream Retrieved April 26, 2016 
  104. ^ a b "How the New York Times is eluding censors in China" Quartz 2015-04-05 Retrieved 2016-04-26 
  105. ^ "How The New York Times Gets Around Censors In China" The Huffington Post 2013-11-19 Retrieved 2016-04-26 
  106. ^ a b Meislin, Rich "The New York Times Newsroom Navigator" The New York Times Retrieved June 13, 2012 
  107. ^ "Journalism shoptalk: Links, Links, Links" powerreportingcom Archived from the original on June 5, 2012 Retrieved June 13, 2012 
  108. ^ Kottke, Jason "The New York Times Newsroom Navigator or" kottkeorg Jason Kottke Retrieved June 13, 2012 
  109. ^ "Political Science" Idaho State University Archived from the original on September 12, 2011 Retrieved June 13, 2012 
  110. ^ "Research: Subject Information" Drain-Jordan Library Research Page West Virginia State University Retrieved June 13, 2012 
  111. ^ Stutz, Michael September 16, 1998 "n You Believe What You Read" Wired Retrieved June 13, 2012 
  112. ^ a b "About New York Times Store Page Reprints" The New York Times Retrieved February 20, 2014 
  113. ^ The New York Times 2008 The New York Times: The Complete Front Pages: 1851–2008 Black Dog & Leventhal Publishers ISBN 1-57912-749-5 
  114. ^ Walsh, Bryan December 7, 2009 "Has 'Climategate' Been Overblown" Time Retrieved May 22, 2010 the conservative-leaning polling group Rasmussen Reports 
  115. ^ "New York Times, Washington Post, and Local Newspapers Seen as Having Liberal Bias" Rasmussen Reports July 15, 2007 Archived from the original on March 7, 2008 Retrieved September 16, 2008 
  116. ^ Groseclose, Tim December 2004 "A Measure of Media Bias" University of California – Los Angeles Archived from the original on November 22, 2008 Retrieved September 15, 2008 
  117. ^ "Former fellows at conservative think tanks issued flawed UCLA-led study on media's "liberal bias"" Media Matters December 22, 2005 Retrieved September 15, 2008 
  118. ^ "Does the US Media Have a Liberal Bias" Perspectives on Politics August 6, 2012 Retrieved June 1, 2016 
  119. ^ a b Okrent, Daniel July 25, 2004 ""Is The New York Times a Liberal Newspaper" Public Editor column" The New York Times Retrieved September 16, 2008 
  120. ^ Brennan, Allison October 27, 2012 "The New York Times Endorses Obama Again" Political Ticker blog of CNN Retrieved October 27, 2012 
  121. ^ "Re-elect Mayor Giuliani" The New York Times October 26, 1997 Retrieved April 11, 2015 
  122. ^ "An Endorsement for Mayor" The New York Times October 23, 2005 Retrieved April 11, 2014 
  123. ^ "For Mayor of New York City" The New York Times October 23, 2009 Retrieved April 11, 2015 
  124. ^ "William K Black: Why Is the Failed Monti a 'Technocrat' and the Successful Correa a 'Left-Leaning Economist'" The Huffington Post Retrieved December 18, 2012 
  125. ^ "New York Times Public Editor Admits Paper Has Liberal Bias" NewsBusters Retrieved 2016-03-17 
  126. ^ "The New York Times' war on gun-owning rape victims" Washington Examiner Retrieved 2016-02-13 
  127. ^ "The Times and Iraq" The New York Times May 26, 2004 Retrieved August 23, 2012 
  128. ^ Ricks, Thomas E 2006 Fiasco Penguin Press ISBN 1-59420-103-X 
  129. ^ "James Moore: That Awful Power: How Judy Miller Screwed Us All" The Huffington Post September 15, 2008 Retrieved September 15, 2008 
  130. ^ "Chalabi Named Iraqi Deputy Prime Minister, Acting Oil Minister" Newstandardnewsnet Retrieved May 22, 2014 
  131. ^ Kurtz, Howard May 26, 2004 "NY Times Cites Defects in Its Reports on Iraq" The Washington Post Retrieved October 20, 2008 
  132. ^ Jesse Hearns-Branaman "Official Enemies in Commercial and Soft Power Media: Agency and the Iran crisis in the United States, United Kingdom, Chinese, and Iranian news", Journalism Studies, 15 September 2015 Retrieved 30 July 2016
  133. ^ Matt Viser September 2003 "Attempted Objectivity: An Analysis of the New York Times and Ha'aretz and their Portrayals of the Palestinian-Israeli Conflict" The International Journal of Press/Politics 8 4: 114–120 doi:101177/1081180X03256999 This study explores the biases, pro-Israeli and pro-Palestinian, by looking at quantitative indicators of news coverage in the New York Times and Ha'aretz Several time periods were examined 1987–88, 2000–01, and post-September 11, 2001, using multiple indicators By these measures, the New York Times is more favorable toward the Israelis than the Palestinians, and the partiality has become more pronounced with time 
  134. ^ mark hand December 31, 2008 "A New Low for The New York Times: Ethan Bronner on Gaza" Pressactioncom Archived from the original on July 20, 2009 Retrieved April 16, 2010 
  135. ^ "The New York Times' Anti-Israel Bias" Realclearpoliticscom June 1, 2006 Retrieved April 16, 2010 
  136. ^ "Editorial bias is also found in papers like the New York Times The New York Times occasionally criticizes Israeli policies and sometimes concedes that the Palestinians have legitimate grievances, but it is not even‐handed" Mearsheimer and Walt paper hosted at University of Chicago "The Israel Lobby and US Foreign Policy", Kennedy School of Government Working Paper No RWP06-011 PDF format
  137. ^ "Jewish groups slam 'hideously anti-Semitic' cartoon on Gaza" Haaretzcom March 26, 2009 
  138. ^ לאון, אלי ""מתחרט על ניסוח הביקורת על נאום רה"מ בקונגרס"" ישראל היום Retrieved December 18, 2011 
  139. ^ Hoyt, Clark January 10, 2009 "Standing Between Enemies" The New York Times 
  140. ^ Simek, Peter "Roughing it in The Dark Side of Serbia: Author Daniel Simpson at Lucky Dog Books Sunday | FrontRow" Frontrowdmagazinecom Retrieved February 2, 2014 
  141. ^ A Rough Guide to the Dark Side, Daniel Simpson, Zero Books; Reprint edition August 16, 2012, ISBN 1780993072
  142. ^ "Russia Today – New York Times Anti-Serb Propaganda | SERBIAN JOURNAL" Serbianjournalwordpresscom Retrieved February 2, 2014 
  143. ^ Max Frankel November 14, 2001 "Turning Away From the Holocaust" The New York Times 
  144. ^ Leff, Laurel 2005 Buried by the Times: The Holocaust and America's Most Important Newspaper New York: Cambridge University Press ISBN 0-521-81287-9 
  145. ^ Leslie R Groves "Now It Can Be Told: The Story of the Manhattan Project" Archived July 12, 2014, at the Wayback Machine Da Capo Press, 1983, p 326 "it seemed desirable for security reasons, as well as easier for the employer, to have Laurence continue on the payroll of The New York Times, but with his expenses covered by the MED" Archived July 12, 2014, at the Wayback Machine
  146. ^ Goodman, Amy; Goodman, David August 5, 2005 "The Hiroshima Cover-Up" Archived March 26, 2014, at the Wayback Machine The Baltimore Sun Archived March 26, 2014, at the Wayback Machine
  147. ^ Lyons, Eugene Assignment in Utopia Greenwood Press Reprint Retrieved April 23, 2012 
  148. ^ Conquest, R Reflections on a Ravaged Century WW Norton & Company New York 2000
  149. ^ Stuttaford, Andrew May 7, 2003 "Prize Specimen – The Campaign to Revoke Walter Duranty's Pulitzer" Archived April 20, 2013, at the Wayback Machine National Review Archived April 20, 2013, at the Wayback Machine
  150. ^ "The Foreign Office and the famine: British documents on Ukraine and the Great Famine of 1932–1933" Studies in East European nationalisms
  151. ^ "NY Times Urged to Rescind 1932 Pulitzer" USA Today Retrieved February 2, 2008
  152. ^ Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, pp 82–83 page break between "the" & "relative"; & quotations in brackets per id, p 82 The requirement is not given a date except that the author was in "New York in 1955" and then went to be "interview" by a NYT "hiring" "assistant", id, p 77, she was temporarily hired at age 28 to work in "the women's news department" "as a news assistant" for "a special fashion section", id, p 78, and the department was " home for the next five years", id, p 79 It is not stated whether the requirement began earlier or continued later
  153. ^ "Jayson Blair: A Case Study of What Went Wrong at The New York Times" PBS Newshour December 10, 2004 Archived from the original on August 19, 2008 Retrieved September 15, 2008 
  154. ^ Taylor, Jr, Stuart August 29, 2006 "Witness for the Prosecution – The New York Times Is Still Victimizing Innocent Dukies" Slate Retrieved December 28, 2012  CS1 maint: Multiple names: authors list link
  155. ^ "Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustices of the Duke Lacrosse Rape Case 9780312369125: Stuart Taylor, KC Johnson: Books" Amazoncom Retrieved April 23, 2012 
  156. ^ Smalley, Suzanne May 18, 2010 "Would Bloggers Have Cracked Chandra's Case" Newsweek Retrieved September 8, 2010 
  157. ^ Taylor, Stuart September 4, 2007 Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustices of the Duke Lacrosse Rape Case Thomas Dunne Books ISBN 978-0-312-36912-5 
  158. ^ Baron, Zach "The Sri Lankan Government's War with MIA continues" The Village Voice Archived from the original on September 3, 2009 Retrieved April 7, 2009 
  159. ^ Fuller, Thomas February 11, 2009 "The Dissonant Undertones of MIA" The New York Times 
  160. ^ "The 31 Places to Go in 2010" The New York Times January 10, 2010 
  161. ^ Escobedo Shepherd, Julianne January 13, 2010 "That New MIA Track Is Actually a Protest Song Called 'Space Odyssey'" The Fader Retrieved May 26, 2010 
  162. ^ Hirschberg, Lynn May 25, 2010 "MIA's Agitprop Pop" The New York Times Magazine 
  163. ^ Montgomery, James June 3, 2010 "MIA Quotes Were Out of Context, NY Times Editor's Note Says – Paper's Website Now Concedes That Two Quotes in Controversial Feature Were Rearranged" MTV News Retrieved December 28, 2012 
  164. ^ Empire, Kitty July 10, 2010 "MIA: /\/\ /\ Y /\" The Observer Retrieved December 28, 2012 
  165. ^ Dolan, Jon July 20, 2010 "Understanding MIA: 5 Things You Need to Know" Spin Retrieved July 22, 2010 
  166. ^ Grieve, Tim August 14, 2006 "What the Times knew, and when it knew it" Salon Retrieved July 26, 2014 
  167. ^ "NY Times, Justice Dept under fire for concealing info on NSA snooping" RT May 14, 2014 Retrieved July 18, 2014 
  168. ^ Sullivan, Margaret November 9, 2013 "Lessons in a Surveillance Drama Redux" The New York Times Retrieved July 18, 2014 
  169. ^ Folkenflik, David June 5, 2014 "'New York Times' Editor: Losing Snowden Scoop 'Really Painful'" NPR Retrieved July 18, 2014 
  170. ^ Adam Nagourney, Mitch Smith and Quentin Hardy, "Deaths of Irish Students in Berkeley Balcony Collapse Cast Pall on Program", New York Times, June 16, 2015
  171. ^ Terry Prone: "The 'New York Times' apology was a sorry attempt to right a wrong", Irish Examiner, June 22, 2015
  172. ^ Nir, Sarah Maslin 2015-05-07 "The Price of Nice Nails" The New York Times ISSN 0362-4331 Retrieved 2015-11-04 
  173. ^ Nir, Sarah Maslin 2015-05-08 "Perfect Nails, Poisoned Workers" The New York Times ISSN 0362-4331 Retrieved 2015-11-04 
  174. ^ "Cuomo Orders Emergency Measures to Protect Workers at Nail Salons" The New York Times May 11, 2015 Retrieved December 5, 2015 – via New York Times 
  175. ^ Richard Bernstein "What the 'Times' Got Wrong About Nail Salons" The New York Review of Books Retrieved December 5, 2015 
  176. ^ "Rebuttal to The NYRB's Article on NYT Nail Salon Series – The New York Times Company" Retrieved December 5, 2015 
  177. ^ Sullivan, Margaret "Criticism of 'Unvarnished' Brings a Strong Times Defense" 
  178. ^ Sage Lazzaro September 21, 2015 "Nail Salon Industry Stages Protest Outside NYT Building" Observer Retrieved December 5, 2015 
  179. ^ Helen Holmes "Here's Why Hundreds of Nail Salon Owners Are Protesting the New York Times" Jezebel Retrieved December 5, 2015 
  180. ^ "The New York Times' Nail Salons Series Was Filled with Misquotes and Factual Errors Here's Why That Matters Part 1" Reason Retrieved December 5, 2015 
  181. ^ "How The New York Times' Flawed Reporting on Nail Salons Closed Opportunities For Undocumented Immigrants Part 2" Reason Retrieved December 5, 2015 
  182. ^ "The New York Times Says Working in Nail Salons Causes Cancer and Miscarriages The Evidence Says Otherwise Part 3" Reason Retrieved December 5, 2015 
  183. ^ "New Questions on Nail Salon Investigation, and a Times Response" Public Editor's Journal Retrieved 2015-11-17 
  184. ^ Hannon, Elliot April 28, 2016 "New York Times CEO Sued for Allegedly Promoting Age, Gender, and Racial Discrimination" – via Slate 
  185. ^ Neate, Rupert April 28, 2016 "New York Times boss sued over alleged ageist, racist and sexist hiring practices" – via The Guardian 
  186. ^ "Margaret Sullivan" New York Times September 24, 2014 Retrieved 2014-09-28 Margaret Sullivan is the fifth public editor appointed by The New York Times The public editor's office also handles questions and comments from readers and investigates matters of journalistic integrity The public editor works independently, outside of the reporting and editing structure of the newspaper; her opinions are her own 

Further reading

  • Davis, Elmer Holmes 1921 History of the New York Times, 1851–1921 The New York Times 
  • Durham, Meenakshi G February 2013 "Vicious assault shakes Texas town: the politics of gender violence in The New York Times' coverage of a schoolgirl's gang rape" Journalism Studies Taylor & Francis Online 14 1: 1–12 doi:101080/1461670X2012657907 
  • Knox, Edward C "The" New York Times" Looks at France" The French Review 2002: 1172–1180 in JSTOR
  • Leff, Laurel "A Tragic 'Fight in the Family': The New York Times, Reform Judaism and the Holocaust" American Jewish History 881 2000: 3–51 online
  • Schwartz, Daniel R, Endtimes Crises and Turmoil at the New York Times SUNY Press, 2014
  • Salisbury, Harrison, Without fear or favor: The New York Times and its times Times Books, 1980, by a longtime editor
  • Taylor, Sally J Stalin's Apologist: Walter Duranty: The New York Times's Man in Moscow Oxford University Press, 1990

External links

Official New York Times web sites

  • Official website Mobile
  • The New York Times Picker
  • International New York Times
  • New York Times articles about The New York Times
  • The New York Times Company

Unofficial New York Times related web sites

  • Curated collection of most pre-1923 issues at Online Books Page
  • The New York Times Company records 1836–2000 – The New York Public Library
  • Works by or about The New York Times at Internet Archive archives
  • Works by The New York Times at LibriVox public domain audiobooks

the new york times, the new york times archives, the new york times best seller list, the new york times book review, the new york times crossword, the new york times logo, the new york times magazine, the new york times store, the new york times subscription, the new york times today's paper


The New York Times Information about

The New York Times


  • user icon

    The New York Times beatiful post thanks!

    29.10.2014


The New York Times
The New York Times
The New York Times viewing the topic.
The New York Times what, The New York Times who, The New York Times explanation

There are excerpts from wikipedia on this article and video

Random Posts

Book

Book

A book is a set of written, printed, illustrated, or blank sheets, made of ink, paper, parchment, or...
Boston Renegades

Boston Renegades

Boston Renegades was an American women’s soccer team, founded in 2003 The team was a member of the U...
Sa Caleta Phoenician Settlement

Sa Caleta Phoenician Settlement

Sa Caleta Phoenician Settlement can be found on a rocky headland about 10 kilometers west of Ibiza T...
Bodybuilding.com

Bodybuilding.com

Bodybuildingcom is an American online retailer based in Boise, Idaho, specializing in dietary supple...