Tue . 20 Jun 2020
TR | RU | UK | KK | BE |

The Guardian

the guardian, the guardian newspaper england
The Guardian is a British national daily newspaper, known until 1959 as the Manchester Guardian Along with its sister papers The Observer and The Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by The Scott Trust Limited The Trust was created in 1936 "to secure the financial and editorial independence of The Guardian in perpetuity and to safeguard the journalistic freedom and liberal values of The Guardian free from commercial or political interference" The Scott Trust became a limited company in 2008, with a constitution to maintain the same protections for The Guardian Profits are reinvested in journalism rather than to the benefit of an owner or shareholders

The Guardian is edited by Katharine Viner, who succeeded Alan Rusbridger in 2015 The newspaper has a UK online edition as well as two international websites, Guardian Australia and Guardian US As of August 2013, The Guardian's print edition had an average daily circulation of roughly 189,000 copies, behind The Daily Telegraph and The Times, and ahead of The Independent The newspaper's online edition was the fifth most widely read in the world as of October 2014, with over 426 million readers In the UK, its combined print and online editions reach nearly 9 million readers

Notable scoops include the 2011 News International phone hacking scandal, in particular the hacking of murdered teenager Milly Dowler's phone The investigation led to the closure of one of the highest circulation newspapers in the world, the News of the World The newspaper also released news of the secret collection of Verizon telephone records held by Barack Obama's administration in June 2013, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by NSA whistleblower Edward Snowden

The Guardian was also named Newspaper of the Year in the 2014 British Press Awards for reporting on government surveillance

The paper is still occasionally referred to by its nickname of The Grauniad, given originally for the purported frequency of its typographical errors

Contents

  • 1 History
    • 11 1821 to 1972
      • 111 Early years
      • 112 C P Scott
      • 113 Spanish Civil War
      • 114 Post-war
    • 12 1972 to 2000
      • 121 Northern Ireland
      • 122 Sarah Tisdall
      • 123 First Gulf War
      • 124 Alleged penetration by Russian intelligence
      • 125 Jonathan Aitken
      • 126 Kosovo
    • 13 Since 2000
      • 131 Accusations of anti-Semitism and bias in coverage of Israel
      • 132 Clark County
      • 133 Guardian America
      • 134 Gagged from reporting Parliament
      • 135 Edward Snowden leaks and intervention by the UK government
      • 136 Coverage of Iran
  • 2 Ownership and finances
    • 21 "Membership" subscription scheme
  • 3 Political stance and editorial opinion
  • 4 Circulation and format
    • 41 Publication history
    • 42 Moving to the Berliner paper format
      • 421 Reception
  • 5 Regular content and features
    • 51 G2 and other supplements
    • 52 Regular cartoon strips
  • 6 Online media
  • 7 GuardianFilms
  • 8 References in popular culture
  • 9 Awards
    • 91 Received
    • 92 Given
  • 10 Editors
  • 11 Notable regular contributors past and present
  • 12 Guardian News & Media Archive
  • 13 Notes and references
  • 14 Further reading
  • 15 External links

History

1821 to 1972

Early years

Manchester Guardian Prospectus, 1821

The Manchester Guardian was founded in Manchester in 1821 by cotton merchant John Edward Taylor with backing from the Little Circle, a group of non-conformist businessmen They launched their paper after the police closure of the more radical Manchester Observer, the paper that had championed the cause of the Peterloo Massacre protesters Taylor had been hostile to the radical reformers, writing: "They have appealed not to the reason but the passions and the suffering of their abused and credulous fellow-countrymen, from whose ill-requited industry they extort for themselves the means of a plentiful and comfortable existence They do not toil, neither do they spin, but they live better than those that do" When the government closed down the Manchester Observer, the mill-owners' champions had the upper hand

The influential journalist Jeremiah Garnett joined Taylor during the establishment of the paper, and all of the Little Circle wrote articles for the new paper

The prospectus announcing the new publication proclaimed that it would "zealously enforce the principles of civil and religious Liberty  warmly advocate the cause of Reform  endeavour to assist in the diffusion of just principles of Political Economy and  support, without reference to the party from which they emanate, all serviceable measures" In 1825 the paper merged with the British Volunteer and was known as The Manchester Guardian and British Volunteer until 1828

The working-class Manchester and Salford Advertiser called the Manchester Guardian "the foul prostitute and dirty parasite of the worst portion of the mill-owners" The Manchester Guardian was generally hostile to labour's claims Of the 1832 Ten Hours Bill, the paper doubted whether in view of the foreign competition "the passing of a law positively enacting a gradual destruction of the cotton manufacture in this kingdom would be a much less rational procedure" The Manchester Guardian dismissed strikes as the work of outside agitators – " if an accommodation can be effected, the occupation of the agents of the Union is gone They live on strife "

The Manchester Guardian was highly critical of Abraham Lincoln's conduct during the American Civil War, writing on the news that Abraham Lincoln had been assassinated: "Of his rule, we can never speak except as a series of acts abhorrent to every true notion of constitutional right and human liberty "

C P Scott

C P Scott made the newspaper nationally recognised He was editor for 57 years from 1872, and became its owner when he bought the paper from the estate of Taylor's son in 1907 Under Scott, the paper's moderate editorial line became more radical, supporting Gladstone when the Liberals split in 1886, and opposing the Second Boer War against popular opinion Scott supported the movement for women's suffrage, but was critical of any tactics by the Suffragettes that involved direct action: "The really ludicrous position is that Mr Lloyd George is fighting to enfranchise seven million women and the militants are smashing unoffending people's windows and breaking up benevolent societies' meetings in a desperate effort to prevent him" Scott thought the Suffragettes' "courage and devotion" was "worthy of a better cause and saner leadership" It has been argued that Scott's criticism reflected a widespread disdain, at the time, for those women who "transgressed the gender expectations of Edwardian society"

Scott commissioned JM Synge and his friend Jack Yeats to produce articles and drawings documenting the social conditions of the west of Ireland pre-First World War, and these pieces were published in 1911 in the collection Travels in Wicklow, West Kerry and Connemara

Scott's friendship with Chaim Weizmann played a role in the Balfour Declaration of 1917, and in 1948 The Manchester Guardian was a supporter of the new State of Israel

In June 1936 ownership of the paper passed to the Scott Trust named after the last owner, John Russell Scott, who was the first chairman of the Trust This move ensured the paper's independence

Spanish Civil War

Traditionally affiliated with the centrist to centre-left Liberal Party, and with a northern, non-conformist circulation base, the paper earned a national reputation and the respect of the left during the Spanish Civil War With the pro-Liberal News Chronicle, the Labour-supporting Daily Herald, the Communist Party's Daily Worker and several Sunday and weekly papers, it supported the Republican government against General Francisco Franco's insurgent nationalists

Post-war

The paper so loathed Labour's left-wing champion Aneurin Bevan "and the hate-gospellers of his entourage" that it called for Attlee's post-war Labour government to be voted out of office The newspaper opposed the creation of the National Health Service as it feared the state provision of healthcare would "eliminate selective elimination" and lead to an increase of congenitally deformed and feckless people

The Manchester Guardian strongly opposed military intervention during the 1956 Suez Crisis: "The Anglo-French ultimatum to Egypt is an act of folly, without justification in any terms but brief expediency It pours petrol on a growing fire There is no knowing what kind of explosion will follow"

1972 to 2000

Northern Ireland

When 13 civil rights demonstrators in Northern Ireland were killed by British soldiers on 30 January 1972 known as Bloody Sunday, The Guardian said that "Neither side can escape condemnation" Of the protesters, they wrote, "The organizers of the demonstration, Miss Bernadette Devlin among them, deliberately challenged the ban on marches They knew that stone throwing and sniping could not be prevented, and that the IRA might use the crowd as a shield" Of the army, they wrote, "there seems little doubt that random shots were fired into the crowd, that aim was taken at individuals who were neither bombers nor weapons carriers and that excessive force was used"

Many Irish people believed that the Widgery Tribunal's ruling on the killings was a whitewash, a view that was later supported with the publication of the Saville inquiry in 2010, but in 1972 The Guardian declared that "Widgery's report is not one-sided" 20 April 1972 The paper at the time also supported internment without trial in Northern Ireland: "Internment without trial is hateful, repressive and undemocratic In the existing Irish situation, most regrettably, it is also inevitable To remove the ringleaders, in the hope that the atmosphere might calm down, is a step to which there is no obvious alternative" And before then, The Guardian had called for British troops to be sent to the region: British soldiers could "present a more disinterested face of law and order," but only on condition that "Britain takes charge"

Sarah Tisdall

In 1983 the paper was at the centre of a controversy surrounding documents regarding the stationing of cruise missiles in Britain that were leaked to The Guardian by civil servant Sarah Tisdall The paper eventually complied with a court order to hand over the documents to the authorities, which resulted in a six-month prison sentence for Tisdall, though she served only four "I still blame myself," said Peter Preston, who was the editor of The Guardian at the time, but he went on to argue that the paper had no choice because it "believed in the rule of law"

First Gulf War

In the lead-up to the first Gulf War, between 1990 and 1991, The Guardian expressed doubts about military action against Iraq: "Frustration in the Gulf leads temptingly to the invocation of task forces and tactical bombing, but the military option is no option at all The emergence yesterday of a potential hostage problem of vast dimensions only emphasised that this is far too complex a crisis for gunboat diplomacy Loose talk of 'carpet bombing' Baghdad should be put back in the bottle of theoretical but unacceptable scenarios"

But on the eve of the war, the paper rallied to the war cause: "The simple cause, at the end, is just An evil regime in Iraq instituted an evil and brutal invasion Our soldiers and airmen are there, at UN behest, to set that evil to rights Their duties are clear  Let the momentum, and the resolution, be swift" After the event, journalist Maggie O'Kane conceded that she and her colleagues had been a mouthpiece for war propaganda: " we, the media, were harnessed like 2,000 beach donkeys and led through the sand to see what the British and US military wanted us to see in this nice clean war"

Alleged penetration by Russian intelligence

In 1994, KGB defector Oleg Gordievsky identified Guardian literary editor Richard Gott as "an agent of influence" While Gott denied that he received cash, he admitted he had lunch at the Soviet Embassy and taken benefits from the KGB on overseas visits Gott resigned from his post

Gordievsky commented on the newspaper: "The KGB loved The Guardian It was deemed highly susceptible to penetration"

Jonathan Aitken

In 1995, both the Granada Television programme World In Action and The Guardian were sued for libel by the then cabinet minister Jonathan Aitken, for their allegation that the Harrods owner Mohamed Al Fayed had paid for Aitken and his wife to stay at the Hôtel Ritz in Paris, which would have amounted to accepting a bribe on Aitken's part Aitken publicly stated that he would fight with "the simple sword of truth and the trusty shield of British fair play" The court case proceeded, and in 1997 The Guardian produced evidence that Aitken's claim of his wife paying for the hotel stay was untrue In 1999, Aitken was jailed for perjury and perverting the course of justice

Kosovo

The paper supported NATO's military intervention in the Kosovo War in 1999 Though the United Nations Security Council did not support the action, The Guardian stated that "the only honourable course for Europe and America is to use military force" Mary Kaldor's piece was headlined "Bombs away! But to save civilians, we must get in some soldiers too"

Since 2000

The Guardian senior news writer Esther Addley interviewing Ecuadorian foreign minister Ricardo Patiño for an article relating to Julian Assange in 2014

In the early 2000s, The Guardian challenged the Act of Settlement 1701 and the Treason Felony Act 1848 In October 2004, The Guardian published a humorous column by Charlie Brooker in its entertainment guide, which appeared to call for the assassination of George W Bush This caused some controversy and the paper was forced to issue an apology and remove the article from its website Following the 7 July 2005 London bombings, The Guardian published an article on its comment pages by Dilpazier Aslam, a 27-year-old British Muslim and journalism trainee from Yorkshire Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir, an Islamist group, and had published a number of articles on their website According to the paper, it did not know that Aslam was a member of Hizb ut-Tahrir when he applied to become a trainee, though several staff members were informed of this once he started at the paper The Home Office has claimed the group's "ultimate aim is the establishment of an Islamic state Caliphate, according to Hizb ut-Tahrir via non-violent means" The Guardian asked Aslam to resign his membership of the group and, when he did not do so, terminated his employment In early 2009, the paper started a tax investigation into a number of major UK companies, including publishing a database of the tax paid by the FTSE 100 companies Internal documents relating to Barclays Bank's tax avoidance were removed from The Guardian website after Barclays obtained a gagging order The paper played a pivotal role in exposing the depth of the News of the World phone hacking affair The Economist's Intelligent Life magazine opined that,

As Watergate is to the Washington Post, and thalidomide to the Sunday Times, so phone-hacking will surely be to the Guardian: a defining moment in its history

Accusations of anti-Semitism and bias in coverage of Israel

In recent decades The Guardian has been accused of biased criticism of Israeli government policy In December 2003, columnist Julie Burchill cited "striking bias against the state of Israel" as one of the reasons she left the paper for The Times A leaked report from the European Monitoring Centre on Racism cited The Economist's claim that for "many British Jews," the British media's reporting on Israel "is spiced with a tone of animosity, 'as to smell of anti-Semitism'  This is above all the case with the Guardian and The Independent" The EU said the report, dated February 2003 was not published because it was insubstantial in its current state and lacking sufficient evidence

Responding to these accusations, a Guardian editorial in 2002 condemned anti-Semitism and defended the paper's right to criticise the policies and actions of the Israeli government, arguing that those who view such criticism as inherently anti-Jewish are mistaken Harriet Sherwood, then The Guardian's foreign editor, later its Jerusalem correspondent, has also denied that The Guardian has an anti-Israel bias, saying that the paper aims to cover all viewpoints in the Israeli–Palestinian conflict

On 6 November 2011, Chris Elliott, the Guardian's readers' editor, wrote that "Guardian reporters, writers and editors must be more vigilant about the language they use when writing about Jews or Israel," citing recent cases where The Guardian received complaints regarding language chosen to describe Jews or Israel Elliott noted that, over nine months, he upheld complaints regarding language in certain articles that were seen as anti-Semitic, revising the language and footnoting this change

The Guardian's style guide section referred to Tel Aviv as the capital of Israel in 2012, but this claim was later retracted by The Guardian, saying: "We accept that it is wrong to state that Tel Aviv – the country's financial and diplomatic centre – is the capital"

On 11 August 2014 the print edition of The Guardian published an advocacy advert during the 2014 Israel–Gaza conflict featuring Elie Wiesel, headed by the words "Jews rejected child sacrifice 3,500 years ago Now it's Hamas' turn" The Times had decided against running the ad, although it had already appeared in major American newspapers One week later, Chris Elliott expressed the opinion that the newspaper should have rejected the language used in the advert and should have negotiated with the advertiser on this matter

Clark County

In August 2004, for the US presidential election, the daily G2 supplement launched an experimental letter-writing campaign in Clark County, Ohio, an average-sized county in a swing state The editor of the G2 supplement Ian Katz bought a voter list from the county for $25 and asked readers to write to people listed as undecided in the election, giving them an impression of the international view and the importance of voting against President George W Bush The paper scrapped "Operation Clark County" on 21 October 2004 after first publishing a column of responses—nearly all of them outraged—to the campaign under the headline "Dear Limey assholes" The public's dislike of the campaign likely contributed to Bush's victory in Clark County

Guardian America

In 2007, the paper launched Guardian America, an attempt to capitalise on its large online readership in the United States, which at the time stood at more than 59 million The company hired former American Prospect editor, New York magazine columnist and New York Review of Books writer Michael Tomasky to head the project and hire a staff of American reporters and web editors The site featured news from The Guardian that was relevant to an American audience: coverage of US news and the Middle East, for example

Tomasky stepped down from his position as editor of Guardian America in February 2009, ceding editing and planning duties to other US and London staff He retained his position as a columnist and blogger, taking the title editor-at-large

In October 2009, the company abandoned the Guardian America homepage, instead directing users to a US news index page on the main Guardian website The following month, the company laid off six American employees, including a reporter, a multimedia producer and four web editors The move came as Guardian News and Media opted to reconsider its US strategy amid a huge effort to cut costs across the company In subsequent years, however, The Guardian has hired various commentators on US affairs including Ana Marie Cox, Michael Wolff, Naomi Wolf, Glenn Greenwald and former George W Bush's speechwriter Josh Treviño Treviño's first blog post was an apology for a controversial tweet posted in June 2011 over the second Gaza flotilla, the controversy which had been revived by the appointment

Guardian US launched in September 2011, led by editor-in-chief Janine Gibson, which replaced the previous Guardian America service After a period during which Katharine Viner served as the US editor-in-chief before taking charge of Guardian News and Media as a whole, Viner's former deputy, Lee Glendinning, was appointed to succeed her as head of the American operation at the beginning of June 2015

Gagged from reporting Parliament

In October 2009, The Guardian reported that it was forbidden to report on a parliamentary matter - a question recorded in a Commons order paper, to be answered by a minister later that week The paper noted that it was being "forbidden from telling its readers why the paper is prevented—for the first time in memory—from reporting parliament Legal obstacles, which cannot be identified, involve proceedings, which cannot be mentioned, on behalf of a client who must remain secret The only fact the Guardian can report is that the case involves the London solicitors Carter-Ruck" The paper further claimed that this case appears "to call into question privileges guaranteeing free speech established under the 1688 Bill of Rights" The only parliamentary question mentioning Carter-Ruck in the relevant period was by Paul Farrelly MP, in reference to legal action by Barclays and Trafigura The part of the question referencing Carter-Ruck relates to the latter company's September 2009 gagging order on the publication of a 2006 internal report into the 2006 Côte d'Ivoire toxic waste dump scandal, which involved a class action case that the company only settled in September 2009 after The Guardian published some of the commodity trader's internal emails The reporting injunction was lifted the next day, as Carter-Ruck withdrew it before The Guardian could challenge it in the High Court Alan Rusbridger credited the rapid back-down of Carter-Ruck to Twitter, as did a BBC article

Edward Snowden leaks and intervention by the UK government

In June 2013 the newspaper broke news of the secret collection of Verizon telephone records held by Barack Obama's administration in June 2013, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by former NSA contractor Edward Snowden The newspaper was subsequently contacted by the British government's Cabinet Secretary, Sir Jeremy Heywood, under instruction from the Prime Minister David Cameron and Deputy Prime Minister Nick Clegg, who ordered that the hard drives containing the information be destroyed The Guardian's offices were then visited in July by agents from the UK's GCHQ, who supervised the destruction of the hard drives containing information acquired from Snowden In June 2014 The Register reported that the information the government sought to suppress by destroying the hard drives, related to the location of a "beyond top secret" internet monitoring base in Seeb, Oman and the close involvement of BT and Cable & Wireless in intercepting internet communications

Coverage of Iran

A 2015 study alleged that The Guardian was just as biased as Iranian media Tehran Times and Fars News Agency in their coverage of events related to the Iranian nuclear "crisis" in 2012 The Guardian featured more physical actions from Iranian-based actors and verbal actions from US and European government officials, and naturalized the sanctions against Iran by removing the agency of the US and its allies

Ownership and finances

The Guardian is part of the Guardian Media Group GMG of newspapers, radio stations and print media including; The Observer Sunday newspaper, The Guardian Weekly international newspaper, and new media—Guardian Abroad website, and guardiancouk All the aforementioned were owned by The Scott Trust, a charitable foundation existing between 1936 and 2008, which aimed to ensure the paper's editorial independence in perpetuity, maintaining its financial health to ensure it did not become vulnerable to take overs by for-profit media groups At the beginning of October 2008, the Scott Trust's assets were transferred to a new limited company, The Scott Trust Limited, with the intention being that the original trust would be wound up Dame Liz Forgan, chair of the Scott Trust, reassured staff that the purposes of the new company remained the same as under the previous arrangements

The Guardian has been consistently loss-making The National Newspaper division of GMG, which also includes The Observer, reported operating losses of £499m in 2006, up from £186m in 2005 The paper is therefore heavily dependent on cross-subsidisation from profitable companies within the group

The Guardian's headquarters in London

The Guardian's ownership by the Scott Trust is probably a factor in its being the only British national daily to conduct since 2003 an annual social, ethical and environmental audit in which it examines, under the scrutiny of an independent external auditor, its own behaviour as a company It is also the only British national daily newspaper to employ an internal ombudsman called the "readers' editor" to handle complaints and corrections

The Guardian and its parent groups participate in Project Syndicate, established by George Soros, and intervened in 1995 to save the Mail & Guardian in South Africa However, Guardian Media Group sold the majority of its shares of the Mail & Guardian in 2002

The continual losses made by the National Newspaper division of the Guardian Media Group caused the group to dispose of its Regional Media division by selling titles to competitor Trinity Mirror in March 2010 This included the flagship Manchester Evening News, and severed the historic link between that paper and The Guardian The sale was in order to safeguard the future of The Guardian newspaper as is the intended purpose of the Scott Trust

In June 2011 Guardian News and Media revealed increased annual losses of £33m and announced that it was looking to focus on its online edition for news coverage, leaving the print edition to contain more comments and features It was also speculated that The Guardian might become the first British national daily paper to be fully online

For the three years up to June 2012, the paper lost £100,000 a day, which prompted Intelligent Life to question whether The Guardian could survive

Between 2007 and 2014 The Guardian Media Group sold all their side businesses, of regional papers and online portals for classifieds and consolidated, into the Guardian as sole product The sales let them acquire a capital stock of £8383m as of July 2014, supposed to guarantee the independence of the Guardian in perpetuity In the first year, the paper made more losses than predicted, and in January 2016 the publishers announced, that the Guardian will cut 20% of staff and costs within the next three years

"Membership" subscription scheme

In 2014, The Guardian launched a membership scheme The scheme aims to reduce the financial losses incurred by The Guardian without introducing a paywall, thus maintaining open access to the website Website readers can pay a monthly subscription, with three tiers available

Political stance and editorial opinion

Founded by textile traders and merchants, The Guardian had a reputation as "an organ of the middle class", or in the words of C P Scott's son Ted, "a paper that will remain bourgeois to the last" "I write for the Guardian," said Sir Max Hastings in 2005, "because it is read by the new establishment," reflecting the paper's then-growing influence

The Scott Trust describes one of its "core purposes" to be "to secure the financial and editorial independence of the Guardian in perpetuity: as a quality national newspaper without party affiliation; remaining faithful to its liberal tradition" The paper's readership is generally on the mainstream left of British political opinion: a MORI poll taken between April and June 2000 showed that 80% of Guardian readers were Labour Party voters; according to another MORI poll taken in 2005, 48% of Guardian readers were Labour voters and 34% Liberal Democrat voters The newspaper's reputation as a platform for liberal and left-wing opinions has led to the use of the epithets "Guardian reader" and "Guardianista" for people holding such views, or as a negative stereotype of such people as middle class, earnest and politically correct

Although the paper is often considered to be "linked inextricably" to the Labour Party, three of The Guardian's four leader writers joined the more centrist Social Democratic Party on its foundation in 1981 The paper was enthusiastic in its support for Tony Blair in his successful bid to lead the Labour Party, and to be elected Prime Minister

Then Guardian features editor Ian Katz, asserted in 2004 that "it is no secret we are a centre-left newspaper" In 2008, Guardian columnist Jackie Ashley said that editorial contributors were a mix of "right-of-centre libertarians, greens, Blairites, Brownites, Labourite but less enthusiastic Brownites, etc," and that the newspaper was "clearly left of centre and vaguely progressive" She also said that "you can be absolutely certain that come the next general election, The Guardian's stance will not be dictated by the editor, still less any foreign proprietor it helps that there isn't one but will be the result of vigorous debate within the paper" The paper's comment and opinion pages, though often written by centre-left contributors such as Polly Toynbee, have allowed some space for right-of-centre voices such as Max Hastings and Michael Gove Since an editorial in 2000, The Guardian has favoured abolition of the British monarchy

In the run-up to the 2010 general election, following a meeting of the editorial staff, the paper declared its support for the Liberal Democrats, due in particular, to the party's stance on electoral reform The paper suggested tactical voting to prevent a Conservative victory, given Britain's first-past-the-post electoral system At the 2015 election, the paper switched its support to the Labour Party The paper argued that Britain needed a new direction and Labour "speaks with more urgency than its rivals on social justice, standing up to predatory capitalism, on investment for growth, on reforming and strengthening the public realm, Britain's place in Europe and international development"

Assistant Editor Michael White, in discussing media self-censorship in March 2011, says: "I have always sensed liberal, middle class ill-ease in going after stories about immigration, legal or otherwise, about welfare fraud or the less attractive tribal habits of the working class, which is more easily ignored altogether Toffs, including royal ones, Christians, especially popes, governments of Israel, and US Republicans are more straightforward targets"

In a 2013 interview for NPR, the Guardian's Latin America correspondent Rory Carroll stated that many editors at The Guardian believed and continue to believe that they should support Hugo Chávez "because he was a standard-bearer for the left"

In the 2015 Labour Party leadership election, The Guardian supported Yvette Cooper and was critical of left-winger Jeremy Corbyn, the successful candidate Although the majority of political columnists in The Guardian were against Corbyn winning, Owen Jones, Seumas Milne and George Monbiot wrote supportive articles about him

Circulation and format

The Guardian had a certified average daily circulation of 204,222 copies in December 2012 — a drop of 1125% on January 2012 — as compared to sales of 547,465 for The Daily Telegraph, 396,041 for The Times, and 78,082 for The Independent In March 2013, its average daily circulation had fallen to 193,586, according to the Audit Bureau of Circulations

Publication history

The Guardian's Newsroom visitor centre and archive No 60, with an old sign with the name The Manchester Guardian

The first edition was published on 5 May 1821, at which time The Guardian was a weekly, published on Saturdays and costing 7d; the stamp duty on newspapers 4d per sheet forced the price up so high that it was uneconomic to publish more frequently When the stamp duty was cut in 1836, The Guardian added a Wednesday edition and with the abolition of the tax in 1855 it became a daily paper costing 2d

In 1952, the paper took the step of printing news on the front page, replacing the adverts that had hitherto filled that space Then-editor A P Wadsworth wrote: "It is not a thing I like myself, but it seems to be accepted by all the newspaper pundits that it is preferable to be in fashion"

In 1959, the paper dropped "Manchester" from its title, becoming simply The Guardian, and in 1964 it moved to London, losing some of its regional agenda but continuing to be heavily subsidised by sales of the more downmarket but more profitable Manchester Evening News The financial position remained extremely poor into the 1970s; at one time it was in merger talks with The Times The paper consolidated its centre-left stance during the 1970s and 1980s but was both shocked and revitalised by the launch of The Independent in 1986 which competed for a similar readership and provoked the entire broadsheet industry into a fight for circulation

On 12 February 1988, The Guardian had a significant redesign; as well as improving the quality of its printers' ink, it also changed its masthead to a juxtaposition of an italic Garamond "The", with a bold Helvetica "Guardian", that remained in use until the 2005 redesign

In 1992, The Guardian relaunched its features section as G2, a tabloid-format supplement This innovation was widely copied by the other "quality" broadsheets and ultimately led to the rise of "compact" papers and The Guardian's move to the Berliner format In 1993 the paper declined to participate in the broadsheet price war started by Rupert Murdoch's The Times In June 1993, The Guardian bought The Observer from Lonrho, thus gaining a serious Sunday sister newspaper with similar political views

Its international weekly edition is now titled The Guardian Weekly, though it retained the title Manchester Guardian Weekly for some years after the home edition had moved to London It includes sections from a number of other internationally significant newspapers of a somewhat left-of-centre inclination, including Le Monde and The Washington Post The Guardian Weekly was also linked to a website for expatriates, Guardian Abroad, which was launched in 2007 but had been taken offline by 2012

Moving to the Berliner paper format

The Guardian is printed in full colour, and was the first newspaper in the UK to use the Berliner format for its main section, while producing sections and supplements in a range of page sizes including tabloid, approximately A4, and pocket-size approximately A5

In 2004, The Guardian announced plans to change to a "Berliner" or "midi" format, similar to that used by Die Tageszeitung in Germany, Le Monde in France and many other European papers At 470×315 mm, this is slightly larger than a traditional tabloid Planned for the autumn of 2005, this change followed moves by The Independent and The Times to start publishing in tabloid or compact format On Thursday, 1 September 2005, The Guardian announced that it would launch the new format on Monday 12 September 2005 Sister Sunday newspaper The Observer also changed to this new format on 8 January 2006

The advantage that The Guardian saw in the Berliner format was that, though it is only a little wider than a tabloid, and is equally easy to read on public transport, its greater height gives more flexibility in page design The new presses mean that printing can go across the strip down the middle of the centre page, known as the "gutter", allowing the paper to print striking double-page pictures The new presses also made it the first UK national paper to print in full colour on every page

The format switch was accompanied by a comprehensive redesign of the paper's look On Friday, 9 September 2005, the newspaper unveiled its newly designed front page, which débuted on Monday, 12 September 2005 Designed by Mark Porter, the new look includes a new masthead for the newspaper, its first since 1988 A typeface family designed by Paul Barnes and Christian Schwartz, was created for the new design With just over 200 fonts, it is "one of the most ambitious custom type programs ever commissioned by a newspaper" Especially notable is Guardian Egyptian, a highly legible slab serif that is used in various weights for both text and headlines and is central to the redesign

The switch cost Guardian Newspapers £80 million and involved setting up new printing presses in east London and Manchester This was because, before The Guardian's move, no printing presses in Britain could produce newspapers in the Berliner format There were additional complications, as one of the paper's presses was part-owned by Telegraph Newspapers and Express Newspapers, contracted to use the plant until 2009 Another press was shared with the Guardian Media Group's north-western tabloid local papers, which did not wish to switch to the Berliner format

Reception

The new format was generally well received by Guardian readers, who were encouraged to provide feedback on the changes The only controversy was over the dropping of the Doonesbury cartoon strip The paper reported thousands of calls and emails complaining about its loss; within 24 hours the decision was reversed and the strip was reinstated the following week G2 supplement editor Ian Katz, who was responsible for dropping it, apologised in the editors' blog saying, "I'm sorry, once again, that I made you—and the hundreds of fellow fans who have called our helpline or mailed our comments' address—so cross" Some readers were, however, dissatisfied as the earlier deadline needed for the all-colour sports section meant that coverage of late-finishing evening football matches became less satisfactory in the editions supplied to some parts of the country

The investment was rewarded with a circulation rise In December 2005, the average daily sale stood at 380,693, nearly 6% higher than the figure for December 2004 However, as of December 2012, circulation has since dropped to 204,222 In 2006, the US-based Society for News Design chose The Guardian and Polish daily Rzeczpospolita as the world's best-designed newspapers—from among 389 entries from 44 countries

Regular content and features

On each weekday The Guardian comes with the G2 supplement containing feature articles, columns, television and radio listings, and the quick crossword Since the change to the Berliner format, there is a separate daily Sport section Other regular supplements during the week are shown below

Before the redesign in 2005, the main news section was in the large broadsheet format, but the supplements were all in the half-sized tabloid format, with the exception of the glossy Weekend section, which was a 290×245 mm magazine, and The Guide, which was in a small 225×145 mm format

With the change of the main section to the Berliner format, the specialist sections are now printed as Berliner, as is a now-daily Sports section, but G2 has moved to a "magazine-sized" demi-Berliner format A Thursday Technology section and daily science coverage in the news section replaced Life and Online Weekend and The Guide are still in the same small formats as before the change

On Monday to Thursday prior to the recession, the supplements carried substantial quantities of recruitment advertising as well as editorial on their specialised topics However, this has diminished since the onset of recession, to the point that the supplements have been seriously contracted or no longer appear as independent sections The formerly sixty-page-thick Society supplement Wednesday is now no more and has been absorbed into the main part of the paper

G2 and other supplements

The following sections are in G2 every day from Monday to Friday: Arts, TV and Radio, Puzzles

Monday

In G2:

  • Charlie Brooker's column
  • Ask Hadley: fashion advice from Hadley Freeman

MediaGuardian:

  • Media Monkey: gossip from the media sector
Tuesday

EducationGuardian

Wednesday

In G2:

  • The digested read, by John Crace

SocietyGuardian covers the British public sector and related issues

Thursday

In G2:

  • Private Lives
  • Notes & Queries readers' answers to reader's questions on almost any topic

Formerly TechnologyGuardian print version ceased to appear from 17 December 2009

  • The "Free Our Data" campaign
Friday

In G2:

  • Lost in showbiz

Film & Music supplement

Saturday

The Guide a weekly listings magazine

  • Infomania humorous statistical data on a topical personality or institution

Weekend supplement

  • Tim Dowling eponymous diary column
  • This Column Will Change Your Life by Oliver Burkeman
  • Food
  • Yotam Ottolenghi chef's recipes

Review covers literature, cinema, the arts

Travel

Family

Sport

Cook

Regular cartoon strips

  • If by Steve Bell
  • Doonesbury
  • Loomus, by Steven Appleby Saturday, in the Family section
  • Clare in the Community Wednesday, in the Society section
  • Home-Clubber Saturday, in the Guide section

Editorial cartoonists Martin Rowson and Steve Bell have received hate mail for their treatment of topics that some deem controversial

Online media

Main article: theguardiancom

The Guardian and its Sunday sibling The Observer publish all their news online, with free access both to current news and an archive of three million stories A third of the site's hits are for items over a month old As of May 2013, it was the most popular UK newspaper website with 82m unique visitors per month, just ahead of Mail Online with 76m unique monthly visitors In April 2011, MediaWeek reported that The Guardian was the fifth most popular newspaper site in the world

The Comment is Free section features columns by the paper's journalists and regular commentators, as well as articles from guest writers, including readers' comments and responses below The section includes all the opinion pieces published in the paper itself, as well as many others that only appear online Censorship is exercised by Moderators who can ban posts – with no right of appeal – by those who they feel have overstepped the mark The Guardian has taken what they call a very "open" stance in delivering news, and have launched an open platform for their content This allows external developers to easily use Guardian content in external applications, and even to feed third-party content back into the Guardian network The Guardian also had a number of talkboards that were noted for their mix of political discussion and whimsy, until they were closed on Friday, 25 February 2011 They were spoofed in The Guardian's own regular humorous Chatroom column in G2 The spoof column purported to be excerpts from a chatroom on permachatcouk, a real URL that pointed to The Guardian's talkboards

In August 2013, a webshow titled Thinkfluencer was launched by Guardian Multimedia in association with Arte

The paper has also launched a dating website, Soulmates, and is experimenting with new media, having previously offered a free twelve part weekly podcast series by Ricky Gervais In January 2006, Gervais' show topped the iTunes podcast chart having been downloaded by two million listeners worldwide, and was scheduled to be listed in the 2007 Guinness Book of Records as the most downloaded podcast

GuardianFilms

In 2003, The Guardian started the film production company GuardianFilms, headed by journalist Maggie O'Kane Much of the company's output is documentary made for television– and it has included Salam Pax's Baghdad Blogger for BBC Two's daily flagship Newsnight, some of which have been shown in compilations by CNN International, Sex On The Streets and Spiked, both made for the UK's Channel 4 television

"GuardianFilms was born in a sleeping bag in the Burmese rainforest," wrote O'Kane in 2003 "I was a foreign correspondent for the paper, and it had taken me weeks of negotiations, dealing with shady contacts and a lot of walking to reach the cigar-smoking Karen twins– the boy soldiers who were leading attacks against the country's ruling junta After I had reached them and written a cover story for the newspaper's G2 section, I got a call from the BBC's documentary department, which was researching a film on child soldiers Could I give them all my contacts

"The plight of the Karen people, who were forced into slave labour in the rainforest to build pipelines for oil companies some of them British, was a tale of human suffering that needed to be told by any branch of the media that was interested I handed over all the names and numbers I had, as well as details of the secret route through Thailand to get into Burma Good girl Afterwards– and not for the first time– it seemed to me that we at The Guardian should be using our resources ourselves Instead of providing contact numbers for any independent TV company prepared to get on the phone to a journalist, we should make our own films"

According to GuardianFilms's own webpage, its international work has focused on training talented local journalists based on the premise that "the era of a traditional London or Washington based foreign correspondent or fireman is coming to an end and the world urgently needs a more searching, challenging journalism brought to us by people who speak the language and can secure access far beyond the "Green Zone Journalist" limits of the traditional correspondent" It says it is especially focused on reporting the Muslim world in a more challenging manner, and has trained a number of journalists in Iraq, Afghanistan and Zimbabwe

GuardianFilms has received several broadcasting awards In addition to two Amnesty International Media Awards in 2004 and 2005, "The Baghdad Blogger: Salam Pax" won a Royal Television Society Award in 2005 "Baghdad: A Doctor's Story" won an Emmy Award for Best International Current Affairs film in 2007 In 2008, photojournalist Sean Smith's "Inside the Surge" won the Royal Television Society award for best international news film – the first time a newspaper has won such an award The same year, The Guardian's Katine website was awarded for its outstanding new media output at the One World Media awards Again in 2008, GuardianFilms' undercover video report revealing vote rigging by Robert Mugabe's Zanu PF party during the 2007 Zimbabwe election won best news programme of the year at the Broadcast Awards

References in popular culture

The paper's nickname The Grauniad sometimes abbreviated as "Graun" originated with the satirical magazine Private Eye This anagram played on The Guardian's early reputation for frequent typographical errors, including misspelling its own name as The Gaurdian

The very first issue of the newspaper contained a number of errors, perhaps the most notable being a notification that there would soon be some goods sold at atction instead of auction Fewer typographical errors are seen in the paper since the end of hot-metal typesetting One Guardian writer, Keith Devlin, suggested that the high number of observed misprints was due more to the quality of the readership than the misprints' greater frequency The fact that the newspaper was printed in Manchester till 1961 and the early, more error-prone, prints were sent to London by train may have contributed as well to this image When John Cole was appointed news editor by Alastair Hetherington in 1963, he sharpened the paper's comparatively "amateurish" setup

Awards

Received

The Guardian has been awarded the National Newspaper of the Year in 1999, 2005, 2010 and 2013 by the British Press Awards, and "Front Page of the Year" in 2002 "A declaration of war", 12 September 2001 It was also co-winner of the World's Best-designed Newspaper as awarded by the Society for News Design 2006

Guardian journalists have won a range of British Press Awards, including:

  • "Reporter of the Year" Nick Davies, 1999; Paul Lewis, 2009; Rob Evans & Paul Lewis, 2013;
  • "Foreign Reporter of the Year" James Meek, 2003; Ghaith Abdul-Ahad, 2007;
  • "Scoop of the Year" Millie Dowler phone hacked, 2011
  • "Young Journalist of the Year" Emma Brockes, 2000; Patrick Kingsley, 2013;
  • "Columnist of the Year" Polly Toynbee, 2006; Charlie Brooker, 2008;
  • "Critic of the Year" Marina O'Loughlin, 2015;
  • "Feature Writer of the Year" Emma Brockes, 2001; Tanya Gold, 2009; Amelia Gentleman, 2010;
  • "Cartoonist of the Year" Steve Bell, 2002;
  • "Political Journalist of the Year" Patrick Wintour, 2006; Andrew Sparrow, 2010;
  • "Science & Health Journalist of the Year" Sarah Bosely, 2015;
  • "Business & Finance Journalist of the Year" Ian Griffiths, 2004; Simon Goodley, 2014;
  • "Interviewer of the Year" Decca Aitkenhead, 2008;
  • "Sports Reporter of the Year" David Lacey, 2002;
  • "Sports Photographer of the Year" Tom Jenkins, 2003, 2005, 2006, 2015;
  • "Website of the Year" guardiancom/uk, 1999, 2001, 2007, 2008, 2015;
  • "Digital Journalist of the Year" Dan Milmo, 2001; Sean Smith, 2007; Dave Hill, 2008
  • "Supplement of the Year" Guardian's Guides to, 2006; Weekend Magazine, 2015
  • "Special Supplement of the Year" World Cup 2010 Guide, 2010

Other awards include:

  • Bevins Prize for investigative journalism Paul Lewis, 2010;
  • Martha Gellhorn Prize for Journalism Nick Davies, 1999; Chris McGreal, 2003; Ghaith Abdul-Ahad, 2005; Ian Cobain, 2009

The guardiancouk website won the Best Newspaper category three years running in 2005, 2006 and 2007 Webby Awards, beating in 2005 The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal and Variety It has been the winner for six years in a row of the British Press Awards for Best Electronic Daily Newspaper The site won an Eppy award from the US-based magazine Editor & Publisher in 2000 for the best-designed newspaper online service The website is known for its commentary on sporting events, particularly its over-by-over cricket commentary

In 2007 the newspaper was ranked first in a study on transparency that analysed 25 mainstream English-language media vehicles, which was conducted by the International Center for Media and the Public Agenda of the University of Maryland It scored 38 out of a possible 40

The Guardian and The Washington Post shared the 2014 Pulitzer Prize for public service reporting for their coverage of the NSA's and GCHQ's worldwide electronic surveillance program and the document leaks by whistleblower Edward Snowden

Given

The Guardian is the sponsor of two major literary awards: The Guardian First Book Award, established in 1999 as a successor to the Guardian Fiction Award, which had run since 1965, and the Guardian Children's Fiction Prize, founded in 1967 In recent years the newspaper has also sponsored the Hay Festival in Hay-on-Wye

The annual Guardian Student Media Awards, founded in 1999, recognise excellence in journalism and design of British university and college student newspapers, magazines and websites

In memory of Paul Foot, who died in 2004, The Guardian and Private Eye jointly set up the "Paul Foot Award", with an annual £10,000 prize fund, for investigative or campaigning journalism

Editors

  • John Edward Taylor 1821–44
  • Jeremiah Garnett 1844–61 jointly with Russell Scott Taylor in 1847–1848
  • Edward Taylor 1861–72
  • Charles Prestwich Scott 1872–1929
  • Ted Scott 1929–32
  • William Percival Crozier 1932–44
  • Alfred Powell Wadsworth 1944–56
  • Alastair Hetherington 1956–75
  • Peter Preston 1975–95
  • Alan Rusbridger 1995–2015
  • Katharine Viner 2015–present

Notable regular contributors past and present

See also: Journalists of The Guardian
Columnists and journalists
  • David Aaronovitch
  • James Agate
  • Ian Aitken
  • Decca Aitkenhead
  • Brian Aldiss
  • Tariq Ali
  • Araucaria
  • John Arlott
  • Mark Arnold-Forster
  • Jackie Ashley
  • Dilpazier Aslam
  • Nancy Banks-Smith
  • Leonard Barden
  • Laura Barton
  • Catherine Bennett
  • Marcel Berlins
  • Michael Billington
  • Heston Blumenthal
  • Sidney Blumenthal
  • Boutros Boutros-Ghali
  • Frankie Boyle
  • Mark Boyle
  • Lloyd Bradley
  • Russell Brand
  • Emma Brockes
  • Charlie Brooker
  • Guy Browning
  • Alex Brummer
  • Inayat Bunglawala
  • Madeleine Bunting
  • Julie Burchill
  • Simon Callow
  • James Cameron
  • Duncan Campbell
  • Neville Cardus
  • Damian Carrington
  • Alexander Chancellor
  • Kira Cochrane
  • Mark Cocker
  • Alistair Cooke
  • G D H Cole
  • John Cole
  • Rosalind Coward
  • Gavyn Davies
  • Robin Denselow
  • Beth Ditto
  • Tim Dowling
  • Terry Eagleton
  • Larry Elliott
  • Matthew Engel
  • Edzard Ernst
  • Harold Evans
  • Evelyn Flinders
  • Paul Foot
  • Liz Forgan
  • Brian J Ford
  • Michael Frayn
  • Jonathan Freedland
  • Hadley Freeman
  • Timothy Garton Ash
  • Tanya Gold
  • Ben Goldacre
  • Victor Gollancz
  • Richard Gott
  • A C Grayling
  • Roy Greenslade
  • Germaine Greer
  • A Harry Griffin
  • Ben Hammersley
  • Clifford Harper
  • Patrick Haseldine
  • Max Hastings
  • Roy Hattersley
  • David Hencke
  • Georgina Henry
  • Isabel Hilton
  • L T Hobhouse
  • J A Hobson
  • Tom Hodgkinson
  • Will Hodgkinson
  • Simon Hoggart
  • Stewart Holden
  • Clare Hollingworth
  • Will Hutton
  • Marina Hyde
  • C L R James
  • Erwin James pseudonym
  • Waldemar Januszczak
  • Simon Jenkins
  • Stanley Johnson
  • Alex Kapranos
  • Saeed Kamali Dehghan
  • Victor Keegan
  • Martin Kelner
  • Emma Kennedy
  • Maev Kennedy
  • Martin Kettle
  • Arthur Koestler
  • Aleks Krotoski
  • Mark Lawson
  • David Leigh
  • Rod Liddle
  • Sue Limb as Dulcie Domum
  • Maureen Lipman
  • Joris Luyendijk
  • John Maddox
  • Derek Malcolm
  • Johnjoe McFadden
  • Dan McDougall
  • Neil McIntosh
  • David McKie
  • Gareth McLean
  • Anna Minton
  • George Monbiot
  • C E Montague
  • Suzanne Moore
  • Malcolm Muggeridge
  • James Naughtie
  • Richard Norton-Taylor
  • Maggie O'Kane
  • Susie Orbach
  • Greg Palast
  • David Pallister
  • Michael Parkinson
  • 'Salam Pax'
  • Jim Perrin
  • Melanie Phillips
  • Helen Pidd
  • John Pilger
  • Anna Politkovskaya
  • Peter Preston
  • Tim Radford
  • Arthur Ransome
  • Adam Raphael
  • Andrew Rawnsley
  • Brian Redhead
  • James H Reeve
  • Gillian Reynolds
  • Jon Ronson
  • Mike Selvey
  • Norman Shrapnel
  • Frank Sidebottom
  • Michael Simkins
  • Posy Simmonds
  • Howard Spring
  • Jean Stead
  • David Steel
  • Jonathan Steele
  • Mary Stott
  • Allegra Stratton
  • John Sutherland
  • R H Tawney
  • A J P Taylor
  • Simon Tisdall
  • Arnold Toynbee
  • Polly Toynbee
  • Jill Tweedie
  • Bibi Van der Zee
  • F A Voigt
  • Ed Vulliamy
  • Hank Wangford
  • Jonathan Watts
  • Brian Whitaker
  • Michael White
  • Ann Widdecombe
  • Zoe Williams
  • Ted Wragg
  • Hugo Young
  • Gary Younge
  • Xue Xinran
  • Tony Zappone
  • Slavoj Žižek
  • Victor Zorza
Cartoonists
  • David Austin
  • Steve Bell
  • Joe Berger
  • Berger & Wyse
  • Berke Breathed
  • Biff
  • Peter Clarke
  • Les Gibbard
  • John Kent
  • Jamie Lenman
  • David Low
  • Martin Rowson
  • Posy Simmonds
  • Garry Trudeau
Satirists
  • Jeremy Hardy
  • Armando Iannucci
  • Terry Jones
  • Craig Brown as "Bel Littlejohn"
  • John O'Farrell
  • Mark Steel
Experts
  • Tim Atkin
  • Matthew Fort
  • Malcolm Gluck
  • Tim Hayward
  • Jack Schofield
Photographers and picture editors
  • Herbert Walter Doughty The Manchester Guardian's first photographer, July 1908
  • Eamonn McCabe
  • Sean Smith

Guardian News & Media Archive

The Guardian and its sister newspaper The Observer opened The Newsroom, an archive and visitor centre in London, in 2002 The centre preserved and promoted the histories and values of the newspapers through its archive, educational programmes and exhibitions The Newsroom's activities all transferred to Kings Place in 2008 Now known as the Guardian News & Media Archive, the archive preserves and promotes the histories and values of The Guardian and The Observer newspapers by collecting and making accessible material that provides an accurate and comprehensive history of the papers The archive holds official records of The Guardian and The Observer and also seeks to acquire material from individuals who have been associated with the papers As well as corporate records, the archive holds correspondence, diaries, notebooks, original cartoons and photographs belonging to staff of the papers This material may be consulted by members of the public by prior appointment There is also an extensive Manchester Guardian archive at the University of Manchester's John Rylands University Library and there is a collaboration programme between the two archives The British Library also has a large archive of The Manchester Guardian, available in online, hard copy, microform, and CD-ROM in their British Library Newspapers collection

In November 2007 The Guardian and The Observer made their archives available over the internet via DigitalArchive The current extent of the archives available are 1821 to 2000 for The Guardian and 1791 to 2000 for The Observer: these archives will eventually run up to 2003

The Newsroom's other components were also transferred to Kings Place in 2008 The Guardian's Education Centre provides a range of educational programmes for students and adults The Guardian's exhibition space was also moved to Kings Place, and has a rolling programme of exhibitions that investigate and reflect upon aspects of news and newspapers and the role of journalism This programme often draws on the archive collections held in the GNM Archive

Notes and references

  1. ^ Jasper Jackson "Independent, Mirror, Express and Star suffer sharp fall in traffic" The Guardian 
  2. ^ The Guardian News and Media Limited 26 July 2015 "The Scott Trust: values and history" The Guardian Retrieved 2015-12-20 
  3. ^ "Guardian appoints Katharine Viner as editor-in-chief | Media" The Guardian 2015-03-20 Retrieved 2016-03-06 
  4. ^ Rusbridger, Alan "'Farewell, readers': Alan Rusbridger on leaving the Guardian after two decades at the helm" The Guardian Retrieved 29 May 2015 
  5. ^ National Newspapers Report, June 2013, published by the Audit Bureau of Circulation, http://abcfileburstcom/publishedreports/National%20Newspapers%20Report%202013-06pdf Accessed 12 July 2013 NB Registration required
  6. ^ "The Guardian overtakes New York Times in comScore traffic figures" The Guardian Retrieved 11 September 2015 
  7. ^ Halliday, Josh 12 September 2012 "The Guardian reaches nearly 9 million readers across print and online" The Guardian Retrieved 27 October 2013 
  8. ^ "Can The Guardian Survive" Intelligent Life July–August 2012 
  9. ^ Woolf, Nicky 3 July 2012 "Could the newspaper that broke the hacking scandal be the next to close" GQcom 
  10. ^ a b Hosenball, Mark 2013-06-06 "Obama administration defends massive phone record collection" Reuters Retrieved 2016-03-06 
  11. ^ a b "Edward Snowden: the whistleblower behind the NSA surveillance revelations | US news" The Guardian 2013-06-09 Retrieved 2016-03-06 
  12. ^ a b Rawlinson, Kevin 2 April 2014 "Guardian wins newspaper and website of the year at British press awards" The Guardian Retrieved 12 June 2014 
  13. ^ https://wwwtheguardiancom/commentisfree/2009/aug/24/grauniad-spelling-grammar-subeditors
  14. ^ Wainwright, Martin 13 August 2007 "Battle for the memory of Peterloo: Campaigners demand fitting tribute" The Guardian London Retrieved 26 March 2008 
  15. ^ Editorial 4 May 2011 "The Manchester Guardian, born 5 May 1821: 190 years – work in progress" The Guardian 
  16. ^ Manchester Gazette, 7 August 1819, quoted in Ayerst, David 1971 'Guardian' : biography of a newspaper London: Collins p 20 ISBN 0-00-211329-5 
  17. ^ Harrison, Stanley 1974 Poor men's guardians : a record of the struggles for a democratic newspaper press, 1763–1973 London: Lawrence and Wishart p 53 ISBN 0-85315-308-6 
  18. ^  Garnett, Richard 1890 "Garnett, Jeremiah" In Stephen, Leslie; Lee, Sidney Dictionary of National Biography 21 London: Smith, Elder & Co citing:  
  19. ^ "The Scott Trust: History" Guardian Media Group Archived from the original on 3 July 2008 Retrieved 26 March 2008 
  20. ^ "The Manchester guardian and British volunteer - JH Libraries" Catalystlibraryjhuedu Retrieved 2016-03-06 
  21. ^ 21 May 1836
  22. ^ "Editorial" The Manchester Guardian 28 January 1832 
  23. ^ "Editorial" The Manchester Guardian 26 February 1873 
  24. ^ "Editorial" The Manchester Guardian 27 April 1865 
  25. ^ Hampton, Mark 2011 "The Press, Patriotism, and Public Discussion: C P Scott, the "Manchester Guardian", and the Boer War, 1899–1902" The Historical Journal 44 1: 177–197 
  26. ^ a b Purvis, June 13 November 2007 "Unladylike behaviour" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 28 July 2009 
  27. ^ quoted in David Ayerst, The Guardian, 1971, p 353
  28. ^ Arnold, Bruce 27 November 2012 "To the waters and the wild" Irish Independent Dublin: Independent News & Media Retrieved 4 June 2014 
  29. ^ Leader 22 October 1951 "Time for change" The Manchester Guardian 
  30. ^ Kynaston, David 2007 Austerity Britain 1945–1951 London: Bloomsbury p 285 ISBN 978-0-7475-9923-4 
  31. ^ Rusbridger Alan 10 July 2006 "Courage under fire" The Guardian Retrieved 5 March 2014  Three years from 1956 and the Manchester Guardian soon became the Guardian, introduced by Scott CCP
  32. ^ a b c Leader 1 February 1972 "The division deepens" The Guardian London 
  33. ^ "19 April 1972: 'Bloody Sunday' report excuses Army" On this day 1950–2005 BBC 2008 Retrieved 28 July 2009 
  34. ^ Bowcott, Owen 16 June 2010 "Bloody Sunday inquiry: 'We always knew the dead were innocent'" The Guardian Retrieved 11 August 2013 
  35. ^ Leader 20 April 1972 "To make history repeat itself" The Guardian London 
  36. ^ The Guardian, leader, 10 August 1971
  37. ^ The Guardian, leader, 15 August 1969
  38. ^ The Guardian, leader, 4 August 1969
  39. ^ Paul Routledge 1994-01-16 "Profile: Hunter of the truth: Lord justice Scott: With the Government rattled, Paul Routledge looks at the man John Major now has to face | Voices" The Independent Retrieved 2016-03-06 
  40. ^ Preston, Peter 5 September 2005 "A source of great regret" The Guardian London 
  41. ^ Leader 6 August 1990 "Choosing the best option" The Guardian London 
  42. ^ Leader 17 January 1991 "Suddenly the sky turns orange" The Guardian 
  43. ^ "Bloodless words bloody war: In a Guardian/Channel 4 investigation across three continents, Maggie O'Kane follows the trail of lies, cover-ups and carnage that were the truth behind the 'clean' war in the Gulf" Guardian 16 December 1995: 12 General Reference Center GOLD Web 12 December 2011
  44. ^ Williams, Rhys 9 December 1994 "'Guardian' journalist recruited by the KGB" The Independent Retrieved 5 April 2016 
  45. ^ "CBSi" FindArticlescom Retrieved 2016-03-06 
  46. ^ "'The simple sword of truth'" The Guardian London: Guardian News and Media 11 April 1995 Retrieved 25 May 2010 
  47. ^ Harding, Luke; Pallister, David 21 June 1997 "He lied and lied and lied" The Guardian London: Guardian News and Media 
  48. ^ "Aitken pleads guilty to perjury" BBC News 19 January 1999 
  49. ^ The Guardian, leader, 23 March 1999
  50. ^ Kaldor, Mary 25 March 1999 "Bombs away! But to save civilians we must get in some soldiers too" The Guardian London: Guardian News and Media 
  51. ^ Dyer, Clare 6 December 2000 "A challenge to the crown: now is the time for change" The Guardian London 
  52. ^ Watt, Nicholas 7 December 2000 "Broad welcome for debate on monarchy" The Guardian London 
  53. ^ CNS News, 25 October 2004 "Left-Wing UK Paper Pulls Bush Assassination Column" at the Wayback Machine archived December 5, 2004
  54. ^ "Screen Burn, The Guide" The Guardian London 24 October 2004 
  55. ^ "Full text of deleted article" Antinomiancom 23 October 2004 Retrieved 28 July 2009 
  56. ^ Aslam, Dilpazier 13 July 2005 "We rock the boat" The Guardian London 
  57. ^ "Background: the Guardian and Dilpazier Aslam" MediaGuardian London: Guardian News and Media 22 July 2005 
  58. ^ Busfield, Steve 22 July 2005 "Dilpazier Aslam leaves Guardian" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  59. ^ "Tax Gap" Guardian UK 6 February 2009 Retrieved 28 July 2009 
  60. ^ "Big business: what they make, what they pay" The Guardian London: Guardian News and Media 2 February 2009 Retrieved 25 May 2010 
  61. ^ Jones, Sam; Leigh, David 19 March 2009 "Guardian loses legal challenge over Barclays documents gagging order" The Guardian London: Guardian News and Media 
  62. ^ "Can The Guardian survive" Intelligent Life July–August 2012 
  63. ^ "ANTI-ZIONIST AND ANTISEMITIC DISCOURSE ON THE GUARDIAN'S COMMENT IS FREE WEBSITE" Archived from the original on 13 July 2010 Retrieved 18 May 2016 
  64. ^ Burchill, Julie 29 November 2003 "Good, bad and ugly" The Guardian London 
  65. ^ MacAskill, Ewen 4 December 2003 "Leaked report shows rise in anti-semitism" The Guardian London 
  66. ^ "Anti-Semitism in the EU: United Kingdom" Jewish Virtual Library Retrieved 2016-03-06 
  67. ^ "Leader: A new anti-semitism" The Guardian London 26 January 2002 Retrieved 25 January 2010 
  68. ^ "News coverage" The Guardian London Retrieved 25 May 2010 
  69. ^ Elliott, Chris 6 November 2011 "The readers' editor on  averting accusations of antisemitism" The Guardian Retrieved 3 October 2012 
  70. ^ "The Guardian seeks to revise history" Arutz Sheva Retrieved 16 October 2014 
  71. ^ Corrections and clarifications column editor 2012-04-22 "Corrections and clarifications | News" The Guardian Retrieved 2016-03-06 
  72. ^ Corrections & Clarifications Editor 7 August 2012 "Corrections and clarifications" The Guardian Retrieved 29 July 2015 
  73. ^ Meredith Carey 7 August 2014 "The Guardian Accepts Elie Wiesel's Rejected London Times Advertisement - Observer" Observer Retrieved 24 March 2016 
  74. ^ Elliott, Chris 18 August 2014 "The readers' editor on the decision to run This World's advertisement" theguardiancom Retrieved 22 August 2014 
  75. ^ "Dear Limey assholes" The Guardian London 18 October 2004 Retrieved 13 May 2008 
  76. ^ Bowers, Andy 2004-11-04 "A crazy British plot to help Kerry" Slatecom Retrieved 2016-03-06 
  77. ^ Leon Neyfakh 2007-09-05 "Guardian Reclaims America" Observer Retrieved 2016-03-06 
  78. ^ Kiss, Jemima 18 February 2009 "Michael Tomasky joins political journal Democracy" The Guardian London: Guardian News and Media 
  79. ^ "GNM Axing GuardianAmericacom, Shuffling Execs In Restructure" Archived from the original on 24 June 2013 Retrieved 11 August 2013 
  80. ^ "Guardian News And Media Laying Off Six Employees In US" Archived from the original on 24 June 2013 Retrieved 11 August 2013 
  81. ^ Guardian US 2012-08-15 "adds Josh Treviño to growing US team | Guardian US press office" The Guardian Retrieved 2016-03-06 
  82. ^ "My 2011 Gaza flotilla tweet: a clarification" The Guardian Retrieved 16 October 2014 
  83. ^ "Guardian News & Media press release: Guardian unveils US url" The Guardian Retrieved 22 July 2013 
  84. ^ Jasper Jackson 2015-06-01 "Lee Glendinning appointed as editor of Guardian US | Media" The Guardian Retrieved 2016-03-06 
  85. ^ Table Office, House of Commons 2009-11-12 "Order Paper Part 2" Publicationsparliamentuk Retrieved 2016-03-06 
  86. ^ Leigh, David 12 October 2009 "Guardian gagged from reporting parliament" The Guardian London: Guardian News and Media 
  87. ^ "Page cannot be found" UK Parliament Retrieved 24 March 2016 
  88. ^ Ponsford, Dominic 13 October 2009 "Guardian gagged from reporting Parliament" Press Gazette London: Progressive Media International 
  89. ^ "Minton report: Trafigura toxic dumping along the Ivory Coast broke EU regulations, 14 Sep 2006" WikiLeaks Retrieved 2016-03-06 
  90. ^ Leigh, David 16 September 2009 "How UK oil company Trafigura tried to cover up African pollution disaster" The Guardian London: Guardian News and Media 
  91. ^ Leigh, David 13 October 2009 "Gag on Guardian reporting MP's Trafigura question lifted" The Guardian London: Guardian News and Media 
  92. ^ Rusbridger, Alan 14 October 2009 "The Trafigura fiasco tears up the textbook" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 25 January 2010 
  93. ^ Higham, Nick 13 October 2009 "When is a secret not a secret" BBC News Retrieved 25 January 2010 
  94. ^ "Edward Snowden files: No 10 contacted Guardian - BBC News" Bbccouk 2013-08-21 Retrieved 2016-03-06 
  95. ^ "Guardian's Alan Rusbridger tells of hard drive destruction | Video" Mediatheagecomau 2013-08-21 Retrieved 2016-03-06 
  96. ^ Duncan Campbell 3 June 2014 "Revealed: GCHQ's beyond top secret middle eastern internet spy base" The Register 
  97. ^ Jesse Hearns-Branaman, "Official Enemies in Commercial and Soft Power Media: Agency and the Iran crisis in the United States, United Kingdom, Chinese, and Iranian news", Journalism Studies, http://wwwtandfonlinecom/doi/full/101080/1461670X20151074865
  98. ^ Conlan, Tara 8 October 2008 "Guardian owner the Scott Trust to be wound up after 72 years" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 10 October 2008 
  99. ^ "Guardian Media Group 2005/06 results: 28/07/2006: A LANDMARK YEAR FOR GMG" Archived from the original on 21 August 2006 Retrieved 9 August 2006 
  100. ^ "Living Our Values: Social, Ethical and Environmental Audit 2006" Archived from the original on 6 October 2014 Retrieved 11 August 2013 
  101. ^ "Manchester Evening News sold by Guardian Media Group" Manchester Evening News MEN Media 9 February 2010 Retrieved 11 February 2010 
  102. ^ Rayner, Gordon 18 June 2011 "Riches to rags as Guardian bleeds £33m in a year" London: The Daily Telegraph Retrieved 21 October 2011 
  103. ^ Sabbagh, Dan 16 June 2011 "Guardian and Observer to adopt 'digital-first' strategy" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 21 October 2011 
  104. ^ "Can The Guardian Survive" More Intelligent Life Retrieved 11 August 2013 
  105. ^ Jane Martinson 2016-01-25 "Guardian News & Media to cut costs by 20% | Media" The Guardian Retrieved 2016-03-06 
  106. ^ Mance, Henry 2014-09-10 "Guardian launches paid membership scheme" FTcom Retrieved 2016-03-06 
  107. ^ "Join Choose Tier - The Guardian Members" theguardiancom Retrieved 2016-10-16 
  108. ^ Frederick Engels, The Condition of the Working Class in England, Progress, 1973, p 109
  109. ^ Ian Hunter 2003 Malcolm Muggeridge: A Life Regent College Publishing p 74 ISBN 978-1-57383-259-5 
  110. ^ Seddon, Mark 21 February 2005 "Smaller size, higher brow" New Statesman London Archived from the original on 12 March 2010 
  111. ^ "The Scott Trust: values and history" The Guardian 26 July 2015 Retrieved 19 April 2016 
  112. ^ a b "Political affiliation" The Guardian 16 November 2008 Retrieved 19 April 2016 
  113. ^ International Socialism Spring 2003, ISBN 1-898876-97-5
  114. ^ "Ipsos MORI" Ipsos MORI Retrieved 2016-03-06 
  115. ^ Department of the Official Report Hansard, House of Commons, Westminster 19 November 2001 "Hansard 374:54 19 November 2001" Publicationsparliamentuk Retrieved 28 July 2009  CS1 maint: Multiple names: authors list link
  116. ^ "What the papers say" BBC News 17 October 2005 
  117. ^ Leader 2 July 1994 "Labour: the choice for the future" The Guardian London 
  118. ^ Leader 2 May 1997 "A political earthquake: The Tory loss is cataclysmic; Labour's win historic" The Guardian London 
  119. ^ Wells, Matt 16 October 2004 "World writes to undecided voters" The Guardian London Retrieved 13 July 2008 
  120. ^ Ashley, Jackie 29 April 2008 "Are the Guardianistas rats" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 13 July 2008 
  121. ^ "Magic or not, let in the daylight" London 6 December 2000 Retrieved 14 November 2013 
  122. ^ Seaton, Matt 23 April 2010 "The Guardian's election editorial meeting: report" The Guardian London: Guardian News and Media 
  123. ^ Editorial 30 April 2010 "General election 2010: The liberal moment has come" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 25 May 2010 
  124. ^ Editorial 1 May 2015 "The Guardian view: Britain needs a new direction, Britain needs Labour" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 1 May 2015 
  125. ^ White, Michael 9 March 2011 "Media self-censorship: not just a problem for Turkey" The Guardian London: Guardian News and Media 
  126. ^ "'Comandante' Chavez Still Revered By Some, Despite Failings" NPR 10 April 2013 Retrieved 11 March 2015 
  127. ^ Editorial "The Guardian view on Labour's choice: Corbyn has shaped the campaign, but Cooper can shape the future" The Guardian 
  128. ^ Sinclair, Ian 19 October 2015 "Guardian On The Wrong Side Of History Over Corbyn" The Morning Star Retrieved 30 March 2016 
  129. ^ Audit Bureau of Circulations Ltd– abcorguk
  130. ^ Durrani, Arif 2013-08-03 "NEWSPAPER ABCs: Guardian hits historic low in February following 20p price hike - Media news" Media Week Retrieved 2016-03-06 
  131. ^ "Manchester Guardian" Spartacus-educationalcom Retrieved 2016-03-06 
  132. ^ "Tuesday's morning conference" The Guardian UK 13 September 2007 Retrieved 11 February 2007 
  133. ^ Cozens, Claire 1 September 2005 "New-look Guardian launches on September 12" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  134. ^ Crossgrove, Carl "Guardian: review" Typographica Retrieved 11 July 2015 
  135. ^ Paul A Barnes; Christian E Schwartz 15 November 2006 "Does type design matter in newspapers" FontShop Benelux Retrieved 26 July 2012 
  136. ^ Guardian Reborn, The Guardian at the Wayback Machine archived February 12, 2007 Retrieved on 22 July 2007
  137. ^ Cozens, Claire 13 January 2006 "Telegraph sales hit all-time low" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  138. ^ "Guardian, Telegraph and FT post modest sales rises in December" London: Guardian News and Media 11 January 2013 
  139. ^ Busfield, Steve 21 February 2006 "Guardian wins design award" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  140. ^ Arthur, Charles 18 November 2009 "The Guardian's technology coverage: what happens next" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 25 May 2010 
  141. ^ Rowson, Martin 25 November 2005 "Drawing fire" The Guardian London: Guardian News and Media 
  142. ^ Bell, Emily 8 October 2005 "Editor's week" The Guardian London 
  143. ^ "Guardiancouk most read newspaper site in UK in March" wwwjournalismcouk Retrieved 17 June 2014 
  144. ^ Durrani, Arif 19 April 2011 "MailOnline overtakes Huffington Post to become world's no 2" MediaWeek Haymarket 
  145. ^ "The Guardian: I'm impressed" idio 1 June 2010 Retrieved 26 July 2010 
  146. ^ Gibson, Janine 28 February 2011 "Guardian Unlimited Talkboard closure" The Guardian London: Guardian News and Media 
  147. ^ "#Thinkfluencer episode 1: Selfies - video | Technology" The Guardian 2013-08-23 Retrieved 2016-03-06 
  148. ^ "Online Dating Site UK | Guardian Soulmates" Soulmatestheguardiancom Retrieved 2016-03-06 
  149. ^ Deans, Jason 8 December 2005 "Gervais to host Radio 2 Christmas show" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  150. ^ "Comedy stars and radio DJs top the download charts" The Guardian London 23 January 2006 
  151. ^ Plunkett, John 6 February 2006 "Gervais podcast in the record books" MediaGuardian London: Guardian News and Media 
  152. ^ "Films" The Guardian UK 12 February 2009 Retrieved 28 July 2009 
  153. ^ "Maggie O'Kane: Bringing the Guardian's Ethos to Tv" Buzzlecom 7 November 2003 Retrieved 28 July 2009 
  154. ^ "Films homepage" Guardian UK 12 February 2009 Retrieved 2 May 2010 
  155. ^ a b Salih, Omar; Summers, Ben 28 January 2008 "Excerpt from Baghdad: A Doctor's Story" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 25 May 2010 
  156. ^ Smith, Sean; Nzerem, Keme; Ulleri, Giovanni 18 August 2009 "On the frontline with British troops in Afghanistan" The Guardian London: Guardian News and Media Retrieved 25 May 2010 
  157. ^ "Guardian film-maker wins Royal Television Society award | Media" The Guardian 2008-02-20 Retrieved 2016-03-06 
  158. ^ "GuardianFilms Awards" The Guardian London 16 February 2009 Retrieved 25 May 2010 
  159. ^ Sherrin, Ned 16 December 2000 "Surely shome mishtake" The Guardian London 
  160. ^ Bernhard, Jim 2007 Porcupine, Picayune, & Post: how newspapers get their names University of Missouri Press pp 26–27 ISBN 0-8262-1748-6 Retrieved 11 August 2013 
  161. ^ "unknown" Encounter Congress for Cultural Freedom 58: 28 1982 This article refers to the paper by the facetious name: The Grauniad
  162. ^ Devlin, Keith 1 March 1984 "Prime beef: Mathematical micro-mysteries: Keith Devlin returns to prime time computation" The Guardian London  Reprinted in Devlin, Keith 1994 "Prime beef"" All the math that's fit to print: articles from the Manchester guardian Cambridge University Press p 42 ISBN 0-88385-515-1 Retrieved 11 August 2013 
  163. ^ Changing Faces: A History of the Guardian 1956-1988 Geoffrey Taylor Fourth Estate, 1993
  164. ^ Porcupine, Picayune, & Post: How Newspapers Get Their Names Jim Bernhard University of Missouri Press, 2007
  165. ^ McKie, David 8 November 2013 "John Cole obituary" The Guardian Retrieved 8 November 2013 
  166. ^ a b c "British Press Awards: Awards Ceremony - 23rd March 2010: 2010 Winners Announced" Archived from the original on 16 June 2011 Retrieved 7 February 2016 
  167. ^ a b c Guardian staff 6 April 2011 "Press Awards 2011: Guardian wins Newspaper of the Year" The Guardian London 
  168. ^ Wells, Matt 20 March 2002 "Guardian triumphs at Press Awards" The Guardian London: Guardian News and Media 
  169. ^ "The Webby Awards" Retrieved 24 March 2016 
  170. ^ "The 2006 Newspaper Awards" Retrieved 29 May 2006 
  171. ^ "Archived copy" Archived from the original on 26 October 2005 Retrieved 28 July 2005 
  172. ^ "Openness & Accountability: A Study of Transparency in Global Media Outlets" Retrieved 19 June 2008 
  173. ^
  174. ^ "The Paul Foot award for Campaigning Journalism 2007" Archived from the original on 30 September 2007 Retrieved 16 October 2007 
  175. ^ "Comment, opinion and discussion from the Guardian US | The Guardian" Commentisfreeguardiancouk 1970-01-01 Retrieved 2016-03-06 
  176. ^ "Archived copy" Archived from the original on 18 November 2007 Retrieved 22 July 2007 
  177. ^ Villani, Lisa 20 August 2009 "MIC: GNM archive microsite" The Guardian London 
  178. ^ "MIC: GNM archive microsite" The Guardian London 26 August 2009 

Further reading

  • Ayerst, David The Manchester Guardian: biography of a newspaper Cornell University Press, 1971
  • Merrill, John C, and Harold A Fisher The World's Great Dailies: profiles of fifty newspapers 1980, pp 143–50

External links

  • Official website
  • Today's The Guardian front page at the Newseum website
  • Guardian Media companies grouped at OpenCorporates
  • Founding of the Manchester Guardian
  • Works by or about The Guardian at Internet Archive historic
  • Works by The Guardian at LibriVox public domain audiobooks
  • Journalism portal
  • United Kingdom portal

the guardian, the guardian football, the guardian movie, the guardian newspaper england, the guardian pei, the guardian tv show, the guardian uk edition, the guardians of the galaxy, theguardian.com, www.theguardian.com


The Guardian Information about

The Guardian


  • user icon

    The Guardian beatiful post thanks!

    29.10.2014


The Guardian
The Guardian
The Guardian viewing the topic.
The Guardian what, The Guardian who, The Guardian explanation

There are excerpts from wikipedia on this article and video

Random Posts

Body politic

Body politic

The body politic is a metaphor that regards a nation as a corporate entity,2 likened to a human body...
Kakamega

Kakamega

Kakamega is a town in western Kenya lying about 30 km north of the Equator It is the headquarte...
Academic year

Academic year

An academic year is a period of time which schools, colleges and universities use to measure a quant...
Lucrezia Borgia

Lucrezia Borgia

Lucrezia Borgia Italian pronunciation: luˈkrɛttsja ˈbɔrdʒa; Valencian: Lucrècia Borja luˈkrɛsia...