Fri . 20 Jun 2020
TR | RU | UK | KK | BE |

List of Wikipedia controversies

list of wikipedia controversies meaning, list of wikipedia controversies in science
Since the launch of Wikipedia in January 2001, a number of controversies have occurred Wikipedia's open nature, in which anyone can edit most articles, has led to various concerns, such as the quality of writing, the amount of vandalism, and the accuracy of information on the project The media have covered a number of controversial events and scandals related to Wikipedia and its parent organization, the Wikimedia Foundation WMF Common subjects of coverage include articles containing false information, public figures and corporations editing articles for which they have a serious conflict of interest, paid Wikipedia editing and hostile interactions between Wikipedia editors and public figures

The Seigenthaler biography incident led to media criticism of the reliability of Wikipedia This incident began in May 2005 with the anonymous posting of a hoax Wikipedia article with false, negative allegations about John Seigenthaler, a well-known American journalist In March 2007, Wikipedia was again the subject of media attention with the Essjay controversy, which involved a prominent English Wikipedia editor and administrator who claimed he was a "tenured professor of religion at a private university" with a "PhD in theology and a degree in canon law" when in fact he was a 24-year-old who held no advanced degrees

The 2012 scandals involving paid consultancy for the government of Gibraltar by Roger Bamkin, a Wikimedia UK board member, and potential conflicts of interest have highlighted Wikipedia's vulnerabilities The presence of inaccurate and false information, as well as the perceived hostile editing climate, have been linked to a decline in editor participation Another controversy arose in 2013 after an investigation by Wikipedians found that the Wiki-PR company had edited Wikipedia for paying clients, using "an army" of sockpuppet accounts that purportedly included 45 Wikipedia editors and administrators In 2015, the Orangemoody investigation showed that businesses and minor celebrities had been blackmailed over their Wikipedia articles by a coordinated group of fraudsters, again using hundreds of sockpuppets Controversies within and concerning Wikipedia and the WMF have been the subject of several scholarly papers This list is a collection of the more notable instances

Contents

  • 1 Overview
  • 2 Editing restrictions
  • 3 2002
  • 4 2005
  • 5 2006
  • 6 2007
  • 7 2008
  • 8 2009
  • 9 2010
  • 10 2011
  • 11 2012
  • 12 2013
  • 13 2014
  • 14 2015
  • 15 2016
  • 16 See also
  • 17 References
  • 18 Further reading
    • 181 Legal citations of Wikipedia
    • 182 Wikipedia and juries

Overview

The nature of Wikipedia controversies has been analyzed by many scholars For example, sociologist Howard Rheingold says that "Wikipedia controversies have revealed the evolution of social mechanisms in the Wikipedia community"; a study of the politicization of socio-technical spaces remarked that Wikipedia "controversies become fully fledged when they are advertised outside the page being debated"; and even one college discusses Wikipedia as a curricular tool, in that "recent controversies involving Wikipedia as a basis for discussion of ethics and bias"

Editing restrictions

Despite being promoted as an encyclopedia "anyone can edit", the ability to edit controversial pages is sometimes restricted due to "edit wars" or vandalism To address criticism about restricting access while still minimizing malicious editing of those pages, Wikipedia has also trialed measures such as "pending changes" that would open contentious articles up for more people to edit, then subject their contributions to approval from more established members of the site

2002

  • February 2002 – In late February 2002, the Spanish Wikipedia community decided to break away "fork" from Wikipedia to protest against plans by co-founders Jimmy Wales and Larry Sanger to sell advertising on Wikipedia sites The fork, set up by volunteer Edgar Enyedy, was hosted at the University of Seville under the name Enciclopedia Libre Universal en Español Most of the Spanish volunteers followed Enyedy, producing over 10,000 articles within a year As a result, the Spanish Wikipedia was virtually inactive until mid-2003 Since this incident, the question of advertising has been a sensitive subject on Wikipedia In an interview with Wired in January 2011, Wales categorically denied having supported the plans for advertising, prompting a public dispute with Sanger "The suggestion that I demanded ads and that Jimmy Wales was opposed to them is, I am afraid, yet another self-serving lie from Wales", wrote Sanger As late as 2006 Wales refused to deny that there would ever be advertising on Wikipedia In January of that year he told a reporter from ClickZ that "the question is going to arise as to whether we could better pursue our charitable mission with the additional money We have never said there would absolutely never be ads on Wikipedia"
The "rambot spike" in late 2002 into early 2003
  • October 2002 - Derek Ramsey increased the number of Wikipedia articles by about 40% with the creation of a bot called Rambot that generated 33,832 Wikipedia stub articles from October 19–25 for every missing county, town, city, and, village in the US, based on free information from the United States Census of 2000 In The Wikipedia Revolution, Andrew Lih called it "the most controversial move in Wikipedia history"

2005

  • September 2005
  • The Seigenthaler incident was a series of events that began in May 2005 with the anonymous posting of a hoax article in Wikipedia about John Seigenthaler, a well-known American journalist The article falsely stated that Seigenthaler had been a suspect in the assassinations of US President John F Kennedy and Attorney General Robert F Kennedy Additionally, the article erroneously stated that Seigenthaler had lived in the Soviet Union for 13 years beginning in 1971 Seigenthaler, who had been a friend and aide to Robert Kennedy, characterized the Wikipedia entry about him as "Internet character assassination" The perpetrator of the hoax, Brian Chase, was identified by Wikipedia critic Daniel Brandt and reporters for The New York Times The hoax was removed from Wikipedia in early October 2005 although the false information stayed on Answerscom and Referencecom for another three weeks, after which Seigenthaler wrote about his experience in USA Today
  • Professional book indexer Daniel Brandt started Wikipedia criticism website wikipedia-watchorg in response to his unpleasant experience while trying to get his biography deleted
Jimmy Wales's autobiographical edits attracted criticism in December 2005
  • November/December 2005 – The IP address assigned to the United States House of Representatives was blocked from editing Wikipedia because of a large number of edits comprising a "deliberate attempt to compromise the integrity of the encyclopedia" According to CBS News these changes included edits to Marty Meehan's Wikipedia article to give it a more positive tone The edits to Meehan's article prompted a former director of the United States Office of Government Ethics to say that "hat kind of usage, plus the fact that they're changing one person's material, is certainly wrong and ought to be at a minimum the focus of some disciplinary action"
  • December 2005 – Wikipedia co-founder Jimmy Wales was caught editing his own Wikipedia article According to public logs, he had made 18 edits to his biography, seven of which were alterations of information about whether Larry Sanger was a co-founder of Wikipedia It was also revealed that Wales had edited the Wikipedia article of his former company, Bomis "Bomis Babes", a section of the Bomis website, had been characterized in the article as "soft-core pornography," but Wales revised this to "adult content section" and deleted mentions of pornography He said he was fixing an error, and did not agree with calling Bomis Babes soft porn Wales conceded that he had made the changes, but maintained that they were technical corrections

2006

  • February 1, 2006 – The Henryk Batuta hoax was uncovered by editors on the Polish Wikipedia Batuta, an entirely made-up person, was claimed to be a Polish Communist revolutionary who was an associate of Ernest Hemingway The article was published for 15 months and referenced in seventeen other articles before the hoax was uncovered The hoax article was written by a group of Polish Wikipedia editors calling themselves the "Batuta Army" One of the group's members, who called himself "Marek", told The Observer that they had created the hoax article in order to draw attention to the ongoing use of the names of Soviet officials for streets and other public areas in Poland Marek stated that "Many of these people were traitors and murderers who do not deserve such an honour"
  • March 2006 – Wikipedia critic Daniel Brandt discovered 142 instances of plagiarism in Wikipedia articles Brandt told the Associated Press after his discovery that "hey present it as an encyclopedia They go around claiming it's almost as good as Britannica They are trying to be mainstream respectable"
  • Early to mid-2006 – A series of US Congressional staff edits to Wikipedia were revealed in the press These mostly involved various political aides trying to whitewash Wikipedia biographies of several politicians by, eg, removing undesirable information including pejorative statements quoted, or broken campaign promises, adding favorable information or "glowing" tributes, or by replacing articles in part or whole by staff-authored biographies The staff of at least five politicians were implicated: Marty Meehan, Norm Coleman, Conrad Burns, Joe Biden and Gil Gutknecht In a separate but similar incident the campaign manager for Cathy Cox, Morton Brilliant, resigned after being found to have added negative information to the Wikipedia entries of political opponents
  • July 2006 – MyWikiBiz was founded by Gregory Kohs and his sister to provide paid editing services on Wikipedia Although Kohs, after some research, concluded that there were no Wikipedia policies forbidding this activity, his Wikipedia account was blocked shortly after the August publication of a press release announcing the establishment of the business The salient Wikipedia policies were soon edited to forbid the kinds of activities in which MyWikiBiz was engaging Jimmy Wales defended this decision and the permanent exclusion of Kohs from Wikipedia, even as he acknowledged that surreptitious paid editing occurred consistently, saying that "t's one thing to acknowledge there's always going to be a little of this, but another to say, 'Bring it on'"

2007

  • January 2007
    • In January 2007 English-language Wikipedians in Qatar were briefly blocked from editing, following a spate of vandalism, by an administrator who did not realize that the entire country's internet traffic is routed through a single IP address Both TechCrunch and Slashdot reported that Wikipedia had banned all of Qatar from the site, a claim that was promptly gainsaid by co-founder Jimmy Wales
    • It was revealed that Microsoft had paid programmer Rick Jelliffe to edit Wikipedia articles about Microsoft products In particular, Microsoft paid Jelliffe to edit, among others, the article on Office Open XML A spokesman for Microsoft explained that the company thought the articles in question had been heavily biased by editors at Microsoft rival IBM and that having a seemingly independent editor add the material would make it more acceptable to other Wikipedia editors
  • February 2007
    • On February 13, 2007, American professional golfer Fuzzy Zoeller sued the Miami foreign-credential evaluation firm of Josef Silny & Associates The lawsuit alleged that defamatory statements had been edited into the Wikipedia article about Zoeller in December 2006 by someone using a computer at that firm
    • Barbara Bauer, a literary agent, sued the Wikimedia Foundation, which runs the Wikipedia website and accepts donations for Wikipedia, for defamation and causing harm to her business, the Barbara Bauer Literary Agency In Bauer v Glatzer, Bauer claimed that information on Wikipedia critical of her abilities as a literary agent caused this harm The Electronic Frontier Foundation defended Wikipedia and moved to dismiss the case on May 1, 2008
    • Taner Akçam, a Turkish academic who was one of the first to acknowledge and openly discuss the Armenian Genocide, was detained in Canada at the airport in Montreal for nearly four hours after arriving on a flight from the United States He was due to give a lecture at the invitation of the McGill University Faculty of Law and Concordia University In explaining his detention, Taner Akçam says that Canadian authorities referred to an inaccurate version of his biography on Wikipedia from around December 24, 2006, which called him a terrorist
The Wikipedia administrator Essjay, whose claims about his identity and credentials were the subject of a New Yorker editorial in 2007
  • March 2007 – The Essjay controversy was sparked when The New Yorker magazine issued a rare editorial correction saying that a prominent English Wikipedia editor and administrator known as "Essjay", whom they had interviewed and described in a July 2006 article as a "tenured professor of religion at a private university" who held a "PhD in theology and a degree in canon law", was in fact a 24-year-old who held no advanced degrees Essjay had invented a completely false identity for his pseudonymous participation in Wikipedia In January 2007, however, Essjay became a Wikia employee and divulged his real name, Ryan Jordan; this was noticed by Daniel Brandt of Wikipedia Watch, who communicated Essjay's identity to The New Yorker Jordan held trusted volunteer positions within Wikipedia known as "administrator", "bureaucrat", "checkuser", "arbitrator", and "mediator" Responding to the controversy, Jimmy Wales stated that he viewed Essjay's made-up persona like a pseudonym and did not really have a problem with it: "Essjay has always been, and still is, a fantastic editor and trusted member of the community He has been thoughtful and contrite about the entire matter, and I consider it settled" The incident caused wide-ranging debates in the Wikipedia community, and saw Wikipedia co-founder Larry Sanger challenge Wales: "Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you aren't one, is not a 'pseudonym' It's identity fraud And the full question is not why you appointed Essjay to ArbCom, but: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing him to ArbCom – until now" As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia
  • June 2007 – In June 2007 a statement regarding Nancy Benoit's death was added to the Chris Benoit English Wikipedia article fourteen hours before police discovered the bodies of Benoit and his family This seemingly prescient addition was initially reported on Wikinews and later on Fox News Channel The article originally read: "Chris Benoit was replaced by Johnny Nitro for the ECW World Championship match at Vengeance, as Benoit was not there due to personal issues, stemming from the death of his wife Nancy" The phrase "stemming from the death of his wife Nancy" was added at 12:01 am EDT on June 25, whereas the Fayette County police reportedly discovered the bodies of the Benoit family at 2:30 pm EDT 14 hours, 29 minutes later The IP address of the editor was traced to Stamford, Connecticut, which is also the location of WWE headquarters After news of the early death notice reached mainstream media, the anonymous poster accessed Wikinews to explain his edit as a "huge coincidence and nothing more"
  • August 2007 - It became known that Virgil Griffith, a Caltech computation and neural-systems graduate student, created a searchable database that linked changes made by anonymous Wikipedia editors to companies and organizations from which the changes were made The database cross-referenced logs of Wikipedia edits with publicly available records pertaining to the internet IP addresses edits were made from Griffith was motivated by the edits from the United States Congress, and wanted to see if others were similarly promoting themselves He was particularly interested in finding scandals, especially at large and controversial corporations He said he wanted to, "create minor public relations disasters for companies and organizations I dislike and to see what 'interesting organizations' which I am neutral towards are up to" He also wanted to give Wikipedia readers a tool to check edits for accuracy and allow the automation and indexing of edits Most of the edits Wikiscanner found were minor or harmless, but the site was mined to detect the most controversial and embarrassing instance of conflict of interest edits These instances received media coverage worldwide Included among the accused were the Vatican, the CIA, the Federal Bureau of Investigation, the US Democratic Party's Congressional Campaign Committee, the US Republican Party, Britain's Labour Party, Britain's Conservative Party, the Canadian government, Industry Canada, the Department of Prime Minister, Cabinet, and Defence in Australia, the United Nations, the United States Senate, the US Department of Homeland Security, the US Environmental Protection Agency, Montana Senator Conrad Burns, Ohio Governor Bob Taft, Prince Johan Friso and his wife Princess Mabel of the Netherlands, the Israeli government, Exxon Mobil, Walmart, AstraZeneca, Diebold, Dow Chemical, Disney, Dell, Anheuser-Busch, Nestlé, Pepsi, Boeing, Sony Computer Entertainment, EA, SCO Group, MySpace, Pfizer, Raytheon, DuPont, Anglican and Catholic churches, the Church of Scientology, the World Harvest Church, Amnesty International, the Discovery Channel, Fox News, CBS, The Washington Post, the National Rifle Association, News International, Al Jazeera, Bob Jones University, and Ohio State University Although the edits correlated with known IP addresses, there was no proof that the changes actually came from a member of the organization or employee of the company, only that someone had access to their network Wikipedia spokespersons received WikiScanner positively, noting that it helped prevent conflicts of interest from influencing articles as well as increasing transparency and mitigating attempts to remove or distort relevant facts In 2008 Griffith released an updated version of WikiScanner called WikiWatcher, which also exploited a common mistake made by users with registered accounts who accidentally forget to log in, revealing their IP address and subsequently their affiliations As of March 2012 WikiScanner's website was online, but not functioning
  • September 2007
    • Auren Hoffman was noted by VentureBeat in 2007 as having edited his own Wikipedia profile under a pseudonym Hoffman responded that he was editing his profile to remove inappropriate comments
    • One thousand IPs were blocked in Utah in order to prevent further edits from a highly active user who had been banned from editing Wikipedia
  • October 2007 – In their obituaries of recently deceased TV theme composer Ronnie Hazlehurst, many British media organisations reported that he had co-written the S Club 7 song "Reach" In fact, he had not, and it was discovered that this information had been sourced from a hoax edit to Hazlehurst's Wikipedia article
  • December 2007 – In December 2007 it became known that the Wikimedia Foundation had failed to do a basic background check and hired a woman, Carolyn Doran, as its chief operating officer who had criminal records in three states, for theft, drunken driving and fleeing a car accident According to The Register, Doran left her position after yet another arrest for DUI; the Wikimedia Foundation lawyer, Mike Godwin, was quoted as saying, "We've never had any documentation of any criminal record on Carolyn Doran's part at all As far as I'm concerned, I have no direct knowledge of yetWe have, in our records, no evidence of any such thing" The Associated Press also reported that Doran had wounded her boyfriend "with a gunshot to the chest"

2008

A 17th century copy of a 14th-century Persian manuscript image of Muhammad, one of the depictions of Muhammad which raised objections
  • February 2008 – A group of Muslims started an online petition demanding that Wikipedia remove images of the prophet Muhammad from Wikipedia articles about him since some followers of Islam believe that such images violate the precepts of the religion Protesters also organized an email campaign to pressure the English Wikipedia into removing the offending images By February 7, approximately 100,000 people had signed the petition and the article had been protected from editing by non-registered users Jay Walsh, Wikimedia Foundation spokesman, told Information Week that "Noncensorship is an important tenet of the user community and the edit community" and Mathias Schindler, of Wikimedia Deutschland, said in response to efforts to have the images removed from the German language Wikipedia that "Wikipedia is an encyclopedia, not a venue for an inter-Muslim debate"
  • March 2008
    • Wikipedia co-founder Jimmy Wales used Wikipedia to end a relationship he was having with conservative political columnist, television commentator and university lecturer Rachel Marsden, by adding a single sentence to his own Wikipedia user page stating "I am no longer involved with Rachel Marsden" This was interpreted as a wider Wikipedia controversy because of the suggestion from released private chat logs purportedly between Marsden and Wales that Wales had previously edited Marsden's biographical article on Wikipedia, at the request of Marsden before they were romantically involved
    • Jimmy Wales was accused by former Wikimedia Foundation employee Danny Wool of misusing the foundation's funds for recreational purposes Wool also stated that Wales had his Wikimedia credit card taken away in part because of his spending habits, a claim Wales denied Then-chairperson of the foundation Florence Devouard and former foundation interim Executive Director Brad Patrick denied any wrongdoing by Wales or the foundation, saying that Wales accounted for every expense and that, for items for which he lacked receipts, he paid out of his own pocket; in private, Devouard upbraided Wales for "constantly trying to rewrite the past"
    • It was claimed by Jeffrey Vernon Merkey that Wales had edited Merkey's Wikipedia entry to make it more favorable in return for donations to the Wikimedia Foundation, an allegation Wales dismissed as "nonsense"
  • April 2008 – Phorm deleted material related to a controversy over its advertising deals
  • May 2008 – A long-running dispute between members of the Church of Scientology and Wikipedia editors reached Wikipedia's arbitration committee The church members were accused of attempting to sway articles in the church's interests, while other editors were accused of the opposite The arbitration committee unanimously voted to block all edits from the IP addresses associated with the church; several Scientology critics were banned too
  • June 2008
    • In 2007, Jim Prentice, then member of the Parliament of Canada for Calgary and Minister of Industry, introduced copyright protection legislation, which was compared by many to the DMCA The legislation was controversial and Prentice withdrew it in December 2007 By June 2008 there was a great deal of speculation in the Canadian press that Prentice would eventually succeed Stephen Harper as Prime Minister of Canada Michael Geist, professor of internet law at the University of Ottawa, discovered that a series of anonymous edits to Prentice's Wikipedia article had been made in late May and early June from an IP address owned by Industry Canada, Prentice's ministry The modifications removed critical mentions of Prentice's involvement with the copyright legislation and added generic positive claims about the minister Geist announced on his blog his findings about the modifications, which one Canadian commentator called "hagiographic palaver extolling Prentice"
    • Australian press stated that American law firm Cadwalader, Wickersham & Taft had threatened the Wikimedia Foundation on behalf of then-Telstra-CEO Solomon Trujillo The letter allegedly contained: "If Wikipedia and Wikimedia do not remove the improper language by that time 7pm on March 7, and take the steps necessary to block its being reinserted, Mr Trujillo intends to commence litigation " and reportedly demanded that the editor responsible for the defamatory material be blocked Jimmy Wales denied that any such threat had been received, stating that "It is sad to see a media so irresponsible as to make it seem that Wikipedia would cave to a few lawyers letters objecting to legitimate criticism It is even sadder to see Mr Trujillo attacked by that same irresponsible media for something he did not do"
  • August 2008 – Republican senator and then presidential candidate John McCain was accused of plagiarizing elements of a speech he gave on the Republic of Georgia from Wikipedia The Congressional Quarterly found that McCain's speech contained two passages which were substantially identical to passages in the Wikipedia article on the country and that a third passage "bore striking resemblances" McCain's speech was written by speechwriters rather than by the candidate himself After the Congressional Quarterly's report was released, McCain's aides released a statement that contained: "there are only so many ways to state basic historical facts and dates and that any similarities to Wikipedia were only coincidental"
  • September 2008 – There were suspicious updates to Sarah Palin's biography after the announcement that she would run for the vice-presidency
Reporter David Rohde in 2011, three years after information about his capture by the Taliban was controversially removed from Wikipedia
  • November 2008 – New York Times reporter David Rohde was kidnapped by the Taliban while reporting in Afghanistan The Times feared that reporting of the matter would endanger Rohde's life, so they did not mention it in their pages Statements about Rohde's kidnapping were edited into Wikipedia during the voluntary news blackout, however Representatives of the Times called Jimmy Wales and asked him to suppress the information He agreed to take care of it, but in order to avoid the scrutiny which attends his edits to Wikipedia, Wales asked an unnamed administrator on the site to delete the information instead Wales told Times media reporter Richard Pérez-Peña, "We were really helped by the fact that it hadn't appeared in a place we would regard as a reliable source I would have had a really hard time with it if it had" The Christian Science Monitor reported that Wales's actions were the subject of much criticism from bloggers and journalists, who argued that information suppression undermined the credibility of Wikipedia
  • December 2008
    • In early December, the Internet Watch Foundation IWF added the Wikipedia page about the album Virgin Killer to its blacklist of online material potentially illegal in the United Kingdom because it contains an image of a naked prepubescent girl The IWF's blacklist is voluntarily enforced by 95% of British Internet Service Providers The issue eventually left most British residents unable to edit any page on Wikipedia The Wikimedia Foundation WMF protested the blacklisting of the page even though, as the IWF stated at the time, "the image in question is potentially in breach of the Protection of Children Act 1978," and, in an "unprecedented" move, the IWF agreed to remove the page from its blacklist Further information: Internet Watch Foundation and Wikipedia
    • Professor T Mills Kelly conducted a class project on "Lying About the Past", which resulted in the Edward Owens hoax A biography was created about "Edward Owens" who was claimed to be an oyster fisherman that became a pirate during the period of the Long Depression, targeting ships in the Chesapeake Bay It was revealed when media outlets began reporting the story as fact

2009

  • January 20, 2009 – The Wikipedia article for West Virginia senator Robert Byrd was briefly edited to state, incorrectly, that he had died Senator Edward Kennedy's article was also changed at this time to reflect his notional death Shortly thereafter Jimmy Wales was quoted by Fox News as saying "This nonsense would have been 100% prevented by Flagged Revisions"
  • February 2009 – Scott Kildall and collaborator Nathaniel Stern created Wikipedia Art, a performance art piece as a live article on Wikipedia Site editors quickly concluded that the project violated Wikipedia's rules and opted to delete it 15 hours after it was initially posted A month later, Kildall and Stern received a letter from a law firm representing the Wikimedia Foundation, claiming the domain name, wikipediaartorg, infringed on their trademark The ensuing controversy was reported in the national press Wikipedia Art has since been included in the Internet Pavilion of the Venice Biennale for 2009 It also appeared in a revised form at the Transmediale festival in Berlin in 2011
  • March 2009
    • Mere hours after the death of French composer Maurice Jarre, Irish student Shane Fitzgerald added a phony quote to Jarre's Wikipedia article The quote said "One could say my life itself has been one long soundtrack Music was my life, music brought me to life, and music is how I will be remembered long after I leave this life When I die there will be a final waltz playing in my head, that only I can hear" The quote was quickly copy/pasted by journalists and incorporated into numerous obituaries of Jarre published in newspapers around the world, including The Guardian and The Independent
    • In early March 2009, conservative website WorldNetDaily published a report by staffer Aaron Klein which claimed that liberal editors routinely whitewashed US President Barack Obama's Wikipedia article Klein's report claimed, eg, that "ultiple times, Wikipedia users who wrote about the eligibility issues had their entries deleted almost immediately and were banned from posting any material on the website for three days" It was revealed within days that there was only one such editor, called "Jerusalem21," and that that editor's only other edits were to Aaron Klein's Wikipedia article Under questioning from journalists, Klein stated that "I am not 'Jerusalem21', but I do know the Wikipedia user he works with me and does research for me, and I worked with him on this story," thus undermining the credibility of his report
  • May 2009 – Wikipedian David Boothroyd, a Labour Party member, created controversy in 2009, when Wikipedia Review contributor "Tarantino" discovered that he committed sockpuppeting, editing under the accounts "Dbiv", "Fys" and "Sam Blacketer", none of which acknowledged his real identity After earning Administrator status with one account, then losing it for inappropriate use of the administrative tools, Boothroyd regained Administrator status with the "Sam Blacketer" sockpuppet account in April 2007 Later in 2007, Boothroyd's Sam Blacketer account became part of the English Wikipedia's Arbitration Committee Under the Sam Blacketer account, Boothroyd edited many articles related to United Kingdom politics, including that of rival Conservative Party leader David Cameron Boothroyd then resigned as an administrator and as an arbitrator
Several psychologists strongly objected to displaying images of the 10 Rorschach test inkblots in June 2009
  • June 2009
    • Chris Anderson, editor of Wired, was accused by the Virginia Quarterly Review of plagiarizing material for his book Free: The Future of a Radical Price from Wikipedia Anderson claimed that he had originally attributed the material properly but that due to disagreements with his publisher over formatting it had ended up in the published work without quotation marks He took responsibility for the error, saying "That’s my screw-up" Anderson announced that the attribution errors would be corrected in the online version of the book and in future publications Anderson's book is a defense of the notion of free content exemplified by Wikipedia, so the fact that he plagiarized material for it was seen by at least one commentator as "riddled with savage irony"
    • James Heilman, a Canadian doctor, uploaded to Wikipedia copies of all 10 inkblot images used in the Rorschach test, on the grounds that copyright to the images had expired Heilman was widely criticized by psychologists who used the test as a diagnostic tool, because they were worried that patients with prior knowledge of the inkblots would be able to influence their diagnoses In response to Heilman's posting of the images, a number of psychologists registered Wikipedia accounts to argue against their retention Later that year two psychologists filed a complaint against Heilman with the Saskatchewan medical licensing board, arguing that his uploading of the images constituted unprofessional behavior
  • July 2009 – The National Portrait Gallery in London issued a cease and desist letter for alleged breach of copyright against a Wikipedia editor who downloaded more than 3,000 high-resolution images from the gallery's website to upload them to Wikimedia Commons
  • November 2009 – Convicted German murderers Wolfgang Werlé and Manfred Lauber sued the Wikimedia Foundation WMF in German courts, demanding that their names be removed from the English Wikipedia's article on their victim, Walter Sedlmayr German laws force compliance with such requests for suppression Alexander H Stopp, the two men's lawyer, succeeded in forcing the German Wikipedia to remove their names Mike Godwin responded on behalf of the WMF, stating that the organization "doesn't edit content at all, unless we get a court order from a court of competent jurisdiction f our German editors have chosen to remove the names of the murderers from their article on Walter Sedlmayr, we support them in that choice The English-language editors have chosen to include the names of the killers, and we support them in that choice"
  • December 2009 – Actor Ron Livingston, star of the 1999 film Office Space, filed a lawsuit in Los Angeles County Superior Court against a John Doe who had repeatedly edited Livingston's Wikipedia article to include statements that Livingston was gay and in a relationship with a possibly notional man named Lee Dennison The lawsuit also claimed that the John Doe defendant had set up phony Facebook profiles for Livingston and his putative partner The suit named neither Wikipedia nor Facebook, but was evidently intended to give Livingston the power to subpoena identifying information from the two organizations about the anonymous defendant The lawsuit was followed by a manifestation of the Streisand effect as Livingston was targeted with accusations of homophobia Jay Walsh, then head of communication for the Wikimedia Foundation, said that "This is a serious issue We take it quite seriously We understand real people are reflected in these articles Articles about living people are tough articles to manage Someone who is a fan or an enemy might try to attack or vandalize those articles This isn't a new scenario for us to witness"

2010

The observation decks and spire of the Donauturm
  • April 2010 and before – One of the largest disputes in the German Wikipedia about a simple sentence was about the Donauturm in Vienna While the observation tower shares some architectural aspects with the Fernsehturm Stuttgart, it was never planned for TV broadcasting purposes The German Wikipedia went through an approximately 600,000-character discussion about the suitable title and category Some often Austrian authors denied the description of Donauturm as a "TV tower", which was stubbornly defended by others The Spiegel coverage of the issue cited a participant with "On good days, Wikipedia is better than any TV soap"
  • April 2010 – Wikipedia co-founder Larry Sanger informed the FBI that a large amount of child pornography was available on Wikimedia Commons Sanger told Fox News: "I wasn't shocked that it was online, but I was shocked that it was on a Wikimedia Foundation site that purports to be a reference site" Co-founder Jimmy Wales responded by claiming that a strong statement from the Wikimedia Foundation would be forthcoming In the weeks following Sanger's letter, Wales responded by unilaterally deleting a number of images which he personally deemed to be pornographic Wales's unilateral actions led to an outcry from the Wikipedian community, which in turn prompted Wales to voluntarily relinquish some of his user privileges
  • July 2010 – Following the football World Cup, the FIFA president Sepp Blatter was awarded the Order of The Companions of O R Tambo for his contribution over the World Cup The South African Government's webpage announcing the award referred to him as Joseph Sepp Bellend Blatter, the nickname having been taken from his vandalized Wikipedia article
  • August 2010 - After the Federal Bureau of Investigation requested that Wikipedia remove its seal from Wikipedia, Wikimedia Foundation lawyer Mike Godwin sent a snarky letter to the Bureau, denying their request and contending that the FBI had misinterpreted the law
  • September 2010 – Right-wing radio presenter Rush Limbaugh broadcast a discussion of an upcoming hearing in the United States District Court for the Northern District of Florida courtroom of judge Roger Vinson of the case Florida et al v United States Department of Health and Human Services, one of the cases brought by US states challenging the Patient Protection and Affordable Care Act Obamacare Limbaugh told his audience that Vinson had previously killed three brown bears and mounted their heads over the door of his courtroom in order, according to Limbaugh, to "instill the fear of God into the accused" This, stated Limbaugh, "would not be good news" for supporters of Obamacare However, the story was not only false, but had been edited into Vinson's Wikipedia article a scant few days before the broadcast The bear-hunting information inserted into the Wikipedia article was sourced to a nonexistent story in the Pensacola News Journal A spokesman for Limbaugh told the New York Times that a researcher for Limbaugh's show had found the information on the News Journal website, but that newspaper's managing editor told the Times that no such information had ever been published there

2011

In September 2011, controversy arose when British writer and journalist Johann Hari admitted using Wikipedia to attack his opponents by editing the articles about them and inserting fabrications
  • June 2011
    • Potential candidate for US President Sarah Palin described American Revolutionary War hero Paul Revere as "he who warned the British that they weren't going to be taking away our arms, by ringing those bells" This description, characterized by US News and World Report USN&WR as "flummoxed ramblings," kicked off a battle over the contents of the English Wikipedia's article about Revere Palin's remarks and various interpretations were added by supporters to the Wikipedia page and just as quickly removed by detractors, although at least one commentator opined that "in some cases people appeared to be attributing the claims to Ms Palin in order to mock her" In the 10 days following Palin's remark, Revere's Wikipedia page received over a half million page views and led to extensive and inconclusive discussion on the article's talk page and in the national media about whether the episode had improved or harmed the article Robert Schlesinger, writing in USN&WR, summarized the episode by saying that "t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled 'stop' Increasingly it seems to stand beside reality while hitting the 'edit' button"
    • PR Week reported on a 'fixer', an unnamed London-based figure in the PR industry who offered his services to 'cleanse' Wikipedia articles for clients Wikipedia entries this person was accused of changing included Carphone Warehouse co-founder David Ross, Von Essen Group chairman Andrew Davis, British property developer David Rowland, billionaire Saudi tycoon Maan Al-Sanea, and Edward Stanley, 19th Earl of Derby According to PR Week, 42 edits were made from the same IP address, most of them removing negative or controversial information, or adding positive information
  • September 2011 – British writer and journalist Johann Hari admitted using Wikipedia to attack his opponents by editing the online encyclopedia's articles about them under a pseudonym Using a sockpuppet, Hari engaged in a six-year trolling spree where he would repeatedly paint himself in a flattering light while also inserting fabrications in the entries for people he considered enemies, such as Francis Wheen, Nick Cohen, Niall Ferguson, and Christina Odone, who he falsely said had been fired from her job at the Catholic Herald Odone also suspects Hari of having made anonymous edits calling her an antisemite
  • November 2011 – After the South African government passed the Protection of State Information Bill, a law which criminalized certain forms of speech in that country, the Wikipedia article about the ruling African National Congress ANC party was altered in protest The protesters deleted phrases on the page which were critical of the ANC, presumably suggesting that they would be illegal under the new law This was denied by ANC spokesman Keith Khoza, who stated that the edits were "conduct not consistent with a civilised society"

2012

Historian Timothy Messer-Kruse's experiences editing the article about Chicago's Haymarket Affair sparked debate over the role of truth, rather than "verifiability", on Wikipedia
  • January 2012
    • British MP Tom Watson discovered that Portland Communications had been removing the nickname of one of its clients' products "Wife Beater", referring to Anheuser-Busch InBev's Stella Artois beer from Wikipedia Chartered Institute of Public Relations CIPR CEO Jane Wilson noted, "Stella Artois is on the 'wife-beater' page because it is a nick-name in common currency for that brand of strong continental lager The brand managers who want to change this have a wider reputational issue to address, editing the term from a Wikipedia page will not get rid of this association" Other edits from Portland's offices included changes to articles about another Portland client, the Kazakhstan's BTA Bank, and its former head Mukhtar Ablyazov Portland did not deny making the changes, arguing they had been done transparently and in accordance with Wikipedia's policies Portland Communications welcomed CIPR's subsequent announcement of a collaboration with Wikipedia and invited Jimmy Wales to speak to their company, as he did at Bell Pottinger Tom Watson was optimistic about the collaboration: "PR professionals need clear guidelines in this new world of online-information-sharing That's why I am delighted that interested parties are coming together to establish a clear code of conduct"
    • It became known that during the 2008 US presidential race, changes made by both Barack Obama and John McCain's campaigns made the news
  • February 2012 – American labor historian Timothy Messer-Kruse, an expert on the Haymarket affair, published an article in the Chronicle of Higher Education describing his three-year struggle to edit the Wikipedia article on the subject Messer-Kruse had discovered new primary sources which, in his professional opinion, cast doubt on the conventional view of the incident In 2009, when he first tried to edit the article to include the new information, he was told by other editors that primary sources were not acceptable and that he would have to find published secondary sources As he later said on NPR, "So I actually bided my time I knew that my own published book would be coming out in 2011" When his book was published and he returned to insert his newly discovered material into the article, he was told that it was a minority view and could not be given "undue weight," even though he had proved in his book that the majority view was incorrect regarding major details of the case Steven Walling of the Wikimedia Foundation told a NPR reporter that all of Wikipedia's rules had been followed, stating that "We do not rely on what exact, individual people say, just based on their own credibility" National security scholars Benjamin Wittes and Stephanie Leutert have used Messer-Kruse's experiences to illuminate the "broad question" of "whether Wikipedia's policies are encouraging an undue conservatism about sourcing"
  • March 2012 – The Bureau of Investigative Journalism uncovered that UK MPs or their staff had made almost 10,000 edits to the encyclopedia, and that almost one in six MPs had had their Wikipedia article edited from within Parliament Many of the changes dealt with removing unflattering details from Wikipedia during the 2009 expenses scandal, as well as other controversial issues Former MP Joan Ryan admitted to changing her entry "whenever there’s misleading or untruthful information been placed on it" Clare Short said her staff were "angry and protective" over mistakes and criticisms in her Wikipedia article and acknowledged they might have made changes to it Labour MP Fabian Hamilton also reported having one of his assistants edit a page to make it more accurate in his view MP Philip Davies denied making changes about removing controversial comments related to Muslims from 2006 and 2007
Attempts to delete an article about the wedding dress of Kate Middleton led to a controversy on the English Wikipedia and the issue received some press coverage
  • July 2012
    • Attempts to delete an entry about the wedding dress of Catherine, Duchess of Cambridge led to a controversy on the English Wikipedia Jimmy Wales used the example to illustrate his notion about a 'gender gap' in Wikipedia on the Wikimania 2012 The issue received some press coverage
    • Wikimedia UK chairperson and administrator of the English Wikipedia Ashley van Haeften was banned from the English Wikipedia for 6 months for sockpuppeting and other violations of Wikipedia's norms and policies He was only the ninth Wikipedia sysop to be banned Wikimedia UK's board fully supported van Haeften following the case, until van Haeften resigned as chair in August
  • September 2012
    • Author Philip Roth published an open letter to Wikipedia, describing conflicts he experienced with the Wikipedia community while attempting to modify the Wikipedia article about his novel The Human Stain: although the character Coleman Silk had been inspired by the case of Melvin Tumin, many literary critics had drawn parallels between Silk and the life of Anatole Broyard, and Roth sought to remove statements that Broyard had been suggested as an inspiration; however, Roth's edits had been reverted on the grounds that direct statements from the author were a primary source, not a secondary Wikipedia administrator and community liaison Oliver Keyes subsequently wrote a blog post criticizing both Roth and his approach, and pointed out that even prior to Roth's attempts to modify the article, it had already cited a published interview in which Roth stated that the inspiration for Coleman Silk had been Tumin rather than Broyard Keyes also pointed out that the edits had been made via an anonymous IP address, with no evidence provided to support the claim that Roth was actually involved
    • The Gibraltarpedia project, where editors created articles about Gibraltar, came under scrutiny due to concerns about Roger Bamkin, a Wikimedia UK board member who was head of the project, having a professional relationship with the government of Gibraltar in connection with Gibraltarpedia Of primary concern was that the site's main page "Did You Know" section was allegedly being used for the promotional purposes of Bamkin's clients Bamkin, under pressure, resigned from the board
  • October 2012 – Asian soccer's governing body was forced to apologize to the United Arab Emirates soccer team for referring to them as the "Sand Monkeys"; the spurious nickname had been taken from a vandalized Wikipedia article
  • November 2012 – Lord Justice Leveson wrote in his report on British press standards, "The Independent was founded in 1986 by the journalists Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Brett Straub" He had used the Wikipedia article for The Independent newspaper as his source, but an act of vandalism had replaced Matthew Symonds a genuine co-founder with Brett Straub an unknown character The Economist said of the Leveson report, "Parts of it are a scissors-and-paste job culled from Wikipedia"
Jimmy Wales's relationship to Tony and Cherie Blair came into question in December 2012 amid discussion of their connections with the Kazakh government
  • December 2012 – A discussion took place on the Wikipedia user talk page of Jimmy Wales about his connection with the Republic of Kazakhstan WikiBilim organization and the repressive government of the Republic of Kazakhstan Wales unilaterally shut down the conversation when other Wikipedia editors questioned him about his friendship with Tony Blair, whose company provides paid consultancy services to the Kazakh government Wales stated that the line of questioning was "just totally weird and irrelevant" and told Andreas Kolbe, a moderator at Wikipediocracy who edits Wikipedia under the username "Jayen466": "please stay off my talk page"

2013

  • January 2013 – The discovery of a hoax article on the "Bicholim conflict" caused widespread press coverage The article, a meticulously crafted but completely made-up description of a fictitious war in Indian Goa, had been listed as a "good article" – a quality award given to fewer than 1 percent of all articles on the English Wikipedia – for more than five years
  • February 2013 – Prison company GEO Group received media coverage when a Wikipedia editor using the name "Abraham Cohen" who was, at the time, also GEO Group's Manager of Corporate Relations edited the company's entry to remove information on its past controversies, following the announcement that it had obtained naming rights to Florida Atlantic University's new stadium
  • March 2013 – Controversy arose in March 2013 after it emerged that large segments of the BP article had originated from a corporate employee who was a Wikipedia editor
  • April 2013
    • The French-language Wikipedia article Station hertzienne militaire de Pierre-sur-Haute, about a military radio station, attracted attention from the French interior intelligence agency DCRI The agency attempted to have the article about the facility removed from the French-language Wikipedia After a request for deletion in March 2013, the Wikimedia Foundation had asked the DCRI which parts of the article were causing a problem, noting that the article closely reflected information in a 2004 documentary made by Télévision Loire 7, a French local television station, which is freely available online and had been made with the cooperation of the French Air Force The DCRI refused to give these details, and repeated its demand for deletion of the article The DCRI then pressured Rémi Mathis, a volunteer administrator of the French-language Wikipedia, and president of Wikimedia France, into deleting the article by threatening him with arrest Later, the article was restored by another Wikipedia contributor living in Switzerland As a result of the controversy, the article temporarily became the most read page on the French Wikipedia, with more than 120,000 page views during the weekend of 6/7 April 2013 For his role in the controversy, Mathis was named Wikipedian of the Year by Jimmy Wales at Wikimania 2013
    • It was confirmed by a spokesperson for the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Media that Wikipedia had been blacklisted over the Russian Wikipedia's article about cannabis smoking Being placed on the blacklist gives the operator 24 hours to remove the offending material If the website owner refuses to remove the material then either the website host or the network operator will be required to block access to the site in Russia The New York Times had reported in March that Russia had begun to "selectively" block internet content that the government considered either illegal under Russian law or otherwise harmful to children
    • Writer Amanda Filipacchi wrote an April 2013 op-ed in the New York Times criticizing the Wikipedia category "American Women Novelists" The Sun alleged that Labour Party MP Chuka Umunna, in 2007 before his election, used the Wikipedia username "Socialdemocrat", to create and repeatedly edit his own Wikipedia page Umunna told The Daily Telegraph that he did not alter his own Wikipedia page, but the paper quoted what they called "sources close to Umunna" as having told the newspaper that "it was possible that one of his campaign team in 2007, when he was trying to be selected to be Labour's candidate for Streatham in the 2010 general election, set up the page" On April 11, 2013, the Evening Standard alleged that an edit in January 2008 was made on a computer at the law firm at which he then worked Umunna said that he had "no recollection" of doing so
    • An edit war on the Wikipedia article of Canadian politician and leader of the New Democratic Party NDP in British Columbia, Adrian Dix, was widely reported in the Canadian press Dix, while employed by Glen Clark, then premier of British Columbia, had falsified a memo related to a scandal involving casinos in which Clark was implicated, leading to Dix being fired from his post The Wikipedia editor who led the effort to keep mention of the incident out of Dix's article was identified by Global News and the Vancouver Sun as Mike Cleven, who edits Wikipedia under the username Skookum1 Cleven denied that he was associated with the NDP, stating that "I am the editor who’s spent the most energy on keeping the people pushing an inflammatory and undue-weight account of this Whitewashing the article to prevent mention of this is not the aim here, it is to prevent articles being used for defamatory purposes … the BC Liberals have pulled this kind of crap on Wikipedia before; they can say it’s not them, sure uh-huh, but the agenda of those claiming NOT to be them is too much like theirs to be worth explaining further"
    • Amanda Filipacchi wrote an op-ed for the New York Times on April 24, 2013, titled "Wikipedia's Sexism Toward Female Novelists", in which she noted that "editors have begun the process of moving women, one by one, alphabetically, from the 'American Novelists' category to the 'American Women Novelists' subcategory" She suggested the reason for the move might be to create a male-only list of 'American Novelists' on Wikipedia The story was picked up by many other newspapers and websites and feminists said in response that they were disappointed and shocked by the action Wikipedia editors initiated various responses soon after Filipacchi's article appeared, including the creation of a category for 'American men novelists' along with an immediate proposal to merge both categories back into the original 'American novelists' category The 'American men novelists' category was criticized because the two categories together would have the effect of emptying the 'American novelists' category When the 'American men novelists' category was first created, its only entries were Orson Scott Card and P D Cacek who is female A few days after the op-ed, Filipacchi wrote in the New York Times Sunday Review about the reaction to it, which included edits to the Wikipedia article about her that she suggested were retaliatory In an article in The Atlantic responding to accounts that the edits she had initially complained of were the work of one rogue editor, Filipacchi detailed edit histories identifying seven other editors who had individually or collectively performed the same actions Andrew Leonard, reporting for saloncom, found that Filipacchi's articles were followed by what he called "revenge editing" on her article and articles related to her, including that of her father, Daniel Filipacchi Leonard quoted extensively from talk page comments of Wikipedia editor Qworty, who, eg, wrote on the talk page of Filipacchi's article: "Oh, by all means, let’s be intimidated by the Holy New York Times Because when the New York Times tells you to shut up, you have to shut up Because that’s the way 'freedom' works, and the NYT is all about promoting freedom all over the world, which is why they employed Judith Miller"
Andrew Leonard poses in front of his own Wikipedia page, the creation of which was inspired by his reporting on "revenge editor" Robert Clark Young
  • May 2013 – Andrew Leonard, writing in saloncom, revealed Wikipedia editor Qworty's real life identity to be Robert Clark Young, a novelist and writer Qworty first drew attention to himself through his "revenge editing" on the Wikipedia article of novelist and Wikipedia critic Amanda Filipacchi Young routinely made negative revisions to the pages of authors with whom he disagreed Leonard was aided in his investigation by members of Wikipedia criticism site Wikipediocracy According to Washington Monthly columnist Kathleen Geier, "The Qworty case reveals the Achilles’ heel of the Wikipedia project Anyone possessing enough time and resources, and who is obsessed enough, can post information on the site that is false, misleading, or extremely biased" Shortly after the publication of Leonard's article Qworty/Young was indefinitely blocked from editing Wikipedia and a sockpuppet investigation was opened in order to determine the extent of Young's editing with multiple accounts Writing about the episode on his talk page, Wikipedia co-founder Jimmy Wales quoted Leonard's original article: "For those of us who love Wikipedia, the ramifications of the Qworty saga are not comforting" and went on to write that "That sums it up for me More thoughts soon I would have banned him outright years ago So would many others That we did not, points to serious deficiencies in our systems" Leonard's continued investigations into Young's editing revealed a years-long crusade against articles about topics and people related to modern paganism Leonard reported that one of the pagans whose article Young had nominated for deletion in 2012 nominated Young's article, in an act of revenge, for deletion after Young's revenge editing came to light However, the pagan editor told Leonard "that he was unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, because Salon’s series of articles on the Qworty affair had enshrined the entire saga as a notable moment in Wikipedia history"
  • June 2013 – Jimmy Wales, co-founder of Wikipedia, asked other editors to post their suspicions about Edward Snowden's activities on Wikipedia to Wales' talk page, arguably violating Wikipedia's strict "outing" policy No evidence of Snowden's editing was uncovered
  • August 2013 – On August 22, 2013, Bradley now Chelsea Manning announced her intention to transition Shortly thereafter, Manning's Wikipedia page was moved from "Bradley Manning" to "Chelsea Manning", and the page was rewritten to reflect Manning's female name and gender "with remarkably little controversy" at first Within a day, however, a long move request had begun which found no consensus for the move, resulting in the page being returned to "Bradley Manning" until a second long move request in October found consensus that it should indeed be "Chelsea Manning" The same month October, Wikipedia's Arbitration Committee heard a case about the disputes about the article, which resulted in several editors being topic-banned from editing transgender-related pages for either making transphobic remarks or accusing others of making such remarks This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia were as bad as actual transphobia "We feel that Wikipedia's banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby identifying someone is prejudiced is seen as worse than being prejudiced," they said in response to the bans
  • September 2013
    • Lawyer Susan L Burke who had represented Iraqi civilians against the private military company Blackwater Inc now known as Academi sued to discover the identity of two Wikipedia editors who allegedly inserted misleading information into the Wikipedia article about her and whom she alleged were associates of Blackwater Inc
    • Croatian newspapers reported that the Croatian Wikipedia had been taken over by a clique of fascists who were rewriting Croatian history and promoting anti-gay sentiment The Croatian Minister of Education, Science, and Sport, Željko Jovanović, made a public statement saying that the country's students should not rely on the Croatian Wikipedia: "e have to point out that much of the content in the Croatian version of Wikipedia is not only misleading but also clearly falsified" In an interview with Croatian news agency HINA, Snježana Koren, a historian at the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, judged the disputed articles "biased and malicious, partly even illiterate", adding that "These are the types of articles you can find on the pages of fringe organizations and movements" and expressing doubts on the ability of its authors to distinguish good from evil
  • October 2013
    • Wikimedia Foundation Executive Director Sue Gardner expressed concerns that too much money from Wikipedia donations was flowing to the various Wikimedia chapters around the world, funding bureaucracy rather than benefiting the encyclopedia She also expressed concerns that Wikimedia's Funds Dissemination Committee process, being "dominated by fund-seekers, does not as currently constructed offer sufficient protection against log-rolling, self-dealing, and other corrupt practices"
    • Rand Paul was accused of quoting Wikipedia in some of his speeches Specifically, Jeremy Peters of The New York Times accused Paul of plagiarizing the Wikipedia article on the sci-fi film Gattaca when Paul was giving a speech about eugenics The Gattaca article was semi-protected soon after for a period of a week
    • An investigation by Wikipedians found that the Wiki-PR company had operated "an army" of sockpuppet accounts to edit Wikipedia on behalf of paying clients The company's website claimed that its "staff of 45 Wikipedia editors and admins helps you build a page that stands up to the scrutiny of Wikipedia’s community rules and guidelines" The company's Twitter profile stated: "We write it We manage it You never worry about Wikipedia again" The Wikimedia Foundation subsequently sent Wiki-PR a cease-and-desist letter After a Wikipedia sockpuppet investigation related to the company, more than 250 Wikipedia user accounts being blocked or banned
    • Australian Environment Minister Greg Hunt made headlines in Australian media in an interview with the BBC World Service stating that he had "looked up what Wikipedia says about bushfires" and read there that bushfires were frequent events that had occurred in hotter months prior to European settlement At the same time, meteorologists funded by the federal government, other scientists and politicians expressed concerns that increasing extreme fire and flood events are linked to scientifically accepted climate change According to the Sydney Morning Herald, Wikipedia's article about Hunt was edited to state that he uses Wikipedia for important policy research, and editing of the article was then disabled for new or unregistered users due to vandalism

2014

The controversial monkey selfie
  • January 2014 – The Wikimedia Foundation announced that Program Evaluation Coordinator Sarah Stierch was "no longer an employee of the Wikimedia Foundation", after evidence was presented on a Wikimedia mailing list that she had been editing Wikipedia on behalf of paying clients, a practice the Wikimedia Foundation said was "frowned upon by many in the editing community and by the Wikimedia Foundation"
    • The Wikipedia page about North Carolina Senator Jim Davis was edited to state, incorrectly, that he had died of a heart attack Davis, who was on vacation with his family in Virginia at the time, received a phone call soon afterward on April 18 from the Macon County Commissioner, who told Davis he had heard three times that Davis had died of a heart attack
    • There was concern that the Wikipedia article on the Hillsborough disaster had been vandalized with offensive comments from computers within various UK government departments
  • July 2014
    • The Daily Telegraph reported that IP addresses belonging to the Russian government had edited articles relating to Malaysia Airlines Flight 17 to remove claims that it helped provide the missile system used to shoot down the aircraft Among the pages edited was the Russian Wikipedia's article listing of civil aviation incidents, to claim that "the plane was shot down by Ukrainian soldiers"
    • The Wall Street Journal reported on a controversial article-writing program called Lsjbot that has created millions of articles on Swedish Wikipedia and several other language editions
    • The 5-year-old Amelia Bedelia Cameroon "accidental hoax" about Amelia Bedelia, main character of its eponymous popular children's book series, was revealed by journalist EJ Dickson Dickson, who authored the fabricated statements with a friend when they were "stoned", only rediscovered the hoax after it had been propagated tens of times by blogs, journalists, academics, as well as Amelia Bedelia's current author, causing debate about Wikipedia, the usage made of it, as well as responsibility regarding online sources in general After the hoax was identified, the IP address which had been used to insert it was banned from Wikipedia
  • August 2014 – Photographer David Slater sent a copyright takedown notice to the Wikimedia Commons over a photograph of a Celebes crested macaque taken on one of his cameras, which at the time was being operated by the macaque, resulting in a "monkey selfie" The Wikimedia Foundation dismissed the claims, asserting that the photograph, having been taken by a non-human animal, rather than Slater, is in the public domain per United States law Subsequently a court in San Francisco ruled copyright protection could not be applied to the monkey and a University of Michigan Law Professor, said "the original monkey selfie is in the public domain"

2015

  • January 2015 – The Guardian reported that the English Wikipedia Arbitration Committee had banned five editors deemed to be breaking the site's rules from gender-related articles amid the Gamergate controversy This gathered a response from outlets such as Gawker, Inquisitr, Think Progress, The Mary Sue, de Volkskrant, and Wired Germany The accuracy of these reactions was promptly addressed by the Committee, which had not yet released its final decision The Wikimedia Foundation also released a statement on its blog On January 28, the Arbitration Committee issued a final ruling in the GamerGate case, in which one longtime editor was banned from the site and other editors were prohibited from editing articles related to Gamergate or gender
  • February 2015 – Wikipedia's Arbitration Committee banned Wikipedia administrator Wifione after accusations that he or she had for years manipulated the Wikipedia article on the Indian Institute of Planning and Management, an unaccredited business school The Wikipedia page was used as a marketing tool by the school Indian journalist Maheswhar Peri said, "In my opinion, by letting this go on for so long, Wikipedia has messed up perhaps 15,000 students' lives"
  • June 2015 – Wikipedia administrator Chase me ladies, I'm the Cavalry, who in real life is Richard Symonds, a Liberal Democrat, was stripped of his advanced permissions on English Wikipedia after the site's Arbitration Committee found that he improperly blocked an account and attributed its edits to then Chairman of the Conservative Party Grant Shapps The committee stated the account in question could not be connected to "any specific individual"
James Heilman's dismissal from the Wikimedia Foundation Board of Trustees exacerbated tensions between the Board and the Wikipedia editing community in December 2015
  • September 2015 – Wikipedia was hit by the Orangemoody blackmail scandal, as it came to light that hundreds of businesses and minor celebrities had faced demands for payment from rogue editors to publish, protect or update Wikipedia articles on them
  • November 2015 – The Washington Examiner and several other outlets reported that editors associated with The Hunting Ground, a documentary on rape on college campuses, were discovered making edits to various Wikipedia articles "to make facts conform to the film" In response, Jimmy Wales started a discussion on his talk page about people who edit when they have a conflict of interest COI "I have long advocated that we should deal much more quickly and much more severely with COI editors The usual objections from some quarters - I think most people agree with me have to do with it being hard to detect them, but in this case, the COI was called out, warnings were issued, and nothing was done"
  • December 2015 – The Wikimedia Foundation Board of Trustees voted to remove board member James Heilman on December 28 Heilman was one of three members elected by the Wikipedia editing community in May of that year The unclear circumstances of his dismissal led to a number of discussions critical of the Board, exacerbating long-standing tensions concerning its relationship with the community Heilman suggested that his internal inquiry to make the Knight Foundation grant public was a factor in his dismissal from the WMF's Board of Trustees

2016

  • January 2016 - On January 5, the Wikimedia Foundation announced the addition of Arnnon Geshuri, Vice President of Human Resources at Tesla Motors, to its Board of Directors The appointment was controversial among Wikipedia editors due to his prior role as Senior Director of Human Resources and Staffing at Google, where he was involved with a "no cold call" arrangement between tech companies that ended with action by the Department of Justice Nearly 300 editors signed a vote of no confidence, urging his removal from the Board On January 27, board president Patricio Lorente announced Geshuri would step down
  • February 2016 - On February 25, owing to pressures presented by a "community revolt", Wikimedia Foundation executive director Lila Tretikov resigned from the organization Sources attributed the resignation largely to concerns that the organization's leadership wasn’t being transparent enough with a proposal to develop a search engine, which was seen by many as being outside the wheelhouse of the non-profit educational charity

See also

  • Censorship of Wikipedia
  • Conflict of interest editing on Wikipedia
  • Criticism of Wikipedia
  • Litigation involving the Wikimedia Foundation
  • Reliability of Wikipedia
  • Wikipedia in culture

References

  1. ^ "The State of the News Media 2006" The Project for Excellence in Journalism Retrieved on September 14, 2009
  2. ^ a b Cohen, Noam August 24, 2009 "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People" The New York Times Retrieved April 7, 2012 
  3. ^ a b c d e f g Andrew Lih 2009 The Wikipedia revolution: how a bunch of nobodies created the world's greatest encyclopedia Aurum Press Ltd pp 195–197 ISBN 978-1-84513 473 0 Retrieved April 17, 2013 
  4. ^ a b c Schiff, Stacy July 24, 2006 "Annals of Information: Know It All: Can Wikipedia conquer expertise" The New Yorker Retrieved April 16, 2007 
  5. ^ a b c d Eric Goldman October 5, 2012 "Wikipedia's "Pay-for-Play" Scandal Highlights Wikipedia's Vulnerabilities" Forbes 
  6. ^ a b Blue, Violet September 18, 2012 "Corruption in Wikiland Paid PR scandal erupts at Wikipedia" CNET 
  7. ^ Angwin, Julia; Fowler, Geoffrey November 27, 2009 "Volunteers Log Off as Wikipedia Ages" Wall Street Journal Retrieved April 16, 2013 
  8. ^ a b McHugh, Molly 2013-10-08 "The battle to destroy Wikipedia's biggest sockpuppet army" The Daily Dot Retrieved 2014-03-05 
  9. ^ a b c Robbins, Martin 2013-10-18 "Is the PR Industry Buying Influence Over Wikipedia" VICE United Kingdom Retrieved 2014-03-05 
  10. ^ a b The Future of the Internet: Ubiquity, mobility, security, by Harrison Rainie et al, Cambria Press, 2009, page 259
  11. ^ a b Digital Cognitive Technologies: Epistemology and Knowledge Society, edited by Claire Brossard et al, John Wiley & Sons, 2013, page 325
  12. ^ Using Wikipedia, Gould Library of Carleton College, Using Resources guide
  13. ^ Brodkin, Jon January 11, 2011 "Wikipedia celebrates a decade of edit wars, controversy and Internet dominance" Network World Retrieved April 17, 2013 
  14. ^ Beaumont, Claudine June 15, 2010 "Wikipedia rolls out 'pending changes'" The Daily Telegraph Retrieved April 17, 2013 
  15. ^ Frewin, Jonathan June 15, 2010 "Wikipedia unlocks divisive pages for editing" BBC News Retrieved April 17, 2013 
  16. ^ Andrew Lih 2009 The Wikipedia revolution: how a bunch of nobodies created the world's greatest encyclopedia Aurum Press Ltd pp 136–138 ISBN 978-1-84513 473 0 Retrieved April 17, 2013 ; also see Jimmy Wales, February 2002 post to wikipedia-l, and Larry Sanger, Wikipedia, a memoir, Slashdot
  17. ^ a b c Lih2009 p 138
  18. ^ Tkacz, Nathaniel January 20, 2011 "The Spanish Fork: Wikipedia's ad-fuelled mutiny" Wired Retrieved April 17, 2013 
  19. ^ a b Sanger, Larry January 20, 2011 "Jimmy Wales on advertisement" LarrySangerorg Retrieved April 17, 2013 
  20. ^ Zachary Rodgers January 3, 2006 "No Ads in Wikipedia Says Wales" ClickZ Retrieved April 17, 2013 
  21. ^ a b Lih, Andrew March 17, 2009 The Wikipedia Revolution: How a Bunch of Nobodies Created the World's Greatest Encyclopedia Hachette Digital, Inc pp 99–108 ISBN 9781401395858 
  22. ^ a b Seigenthaler, John "A false Wikipedia 'biography'" USA Today November 29, 2005 Retrieved on September 14, 2009
  23. ^ a b Katherine Q Seelye December 11, 2005 "A Little Sleuthing Unmasks Writer of Wikipedia Prank" New York Times Retrieved April 16, 2013 
  24. ^ "Wikipedia joker eats humble pie" BBC News December 12, 2005 Retrieved April 16, 2013 
  25. ^ "Wikipedia" St Petersburg Times December 27, 2005 
  26. ^ a b Evan Lehmann January 27, 2006 "Rewriting history under the dome" Lowell Sun Retrieved April 16, 2013 
  27. ^ Hillary Profita February 1, 2006 "Around The 'Sphere: Of Wiki Controversies, Personal Blogs And War Reporters" Retrieved April 16, 2013 
  28. ^ Evan Hansen December 19, 2005 "Wikipedia Founder Edits Own Bio" Wired 
  29. ^ Mitchell, Dan December 4, 2005 "Insider Editing at Wikipedia" New York Times subscription required
  30. ^ a b Tom Parfitt February 11, 2006 "Bell tolls for Hemingway's fake comrade" The Guardian Retrieved April 18, 2013 
  31. ^ Tammet, Daniel 2009 Embracing the Wide Sky: A Tour Across the Horizons of the Mind Simon and Schuster p 206 ISBN 1416576185 
  32. ^ Paul Jay April 19, 2007 "The Wikipedia experiment" CBC News Retrieved April 16, 2013 
  33. ^ Anick Jesdanun March 11, 2006 "Wikipedia critic finds copied passages" MSNBC Retrieved April 16, 2013 
  34. ^ See for example: this article on the scandal The activities documented were:
    Politician Editing undertaken Sources
    Marty Meehan Replacement with staff-written biography Congressional staffers edit boss's bio on Wikipedia
    Norm Coleman Rewrite to make more favorable, claimed to be "correcting errors" "Web site's entry on Coleman revised Aide confirms his staff edited biography, questions Wikipedia's accuracy" St Paul Pioneer PressAssociated Press 
    Conrad Burns
    Montana
    Removal of quoted pejorative statements the Senator had made, and replacing them with "glowing tributes" as "the voice of the farmer" Williams, Walt January 1, 2007 "Burns' office may have tampered with Wikipedia entry" Bozeman Daily Chronicle Retrieved February 13, 2007 
    Joe Biden Removal of unfavorable information Congressional staffers edit boss's bio on Wikipedia
    Gil Gutknecht Staff rewrite and removal of information evidencing broken campaign promise

    Multiple attempts

    On August 16, 2006, the Minneapolis-St Paul Star Tribune reported that the office of Representative Gil Gutknecht tried twice — on July 24, 2006 and August 14, 2006 — to remove a 128-word section in the Wikipedia article on him, replacing it with a more flattering 315-word entry taken from his official congressional biography Most of the removed text was about the 12-year term-limit Gutknecht imposed on himself in 1995 Gutknecht ran for re-election in 2006, breaking his promise A spokesman for Gutknecht did not dispute that his office tried to change his Wikipedia entry, but questioned the reliability of the encyclopedia "Gutknecht joins Wikipedia tweakers", Minneapolis-St Paul Star Tribune, August 16, 2006 Retrieved August 17, 2006

    Multiple attempts, first using a named account, then an anonymous IP account

  35. ^ Information included the mention of an opponent's son's arrest in a fatal drunk driving accident, and the allegation of questionable business practices of another Ralph Thomas April 28, 2006 "Online postings changed; ex-Gregoire aide resigns" The Seattle Times 
  36. ^ MyWikiBizcom August 8, 2006 "MyWikiBiz press release: Wikipedia – Open For Business" 24-7 Retrieved April 17, 2013 
  37. ^ Brian Bergstein January 25, 2007 "Idea of paid entries roils Wikipedia" USA Today 
  38. ^ Zittrain, Jonathan 2008 The Future of the Internet--And How to Stop It Yale University Press p 140 ISBN 0300145349 
  39. ^ Jim Krane January 4, 2007 "Ooops: Wikipedia blocks posts from Qatar" USA Today Retrieved April 17, 2013 
  40. ^ Thomas Claburn January 2, 2007 "Wikipedia Founder Refutes Claims That It Banned Qatar" InformationWeek Retrieved June 15, 2014 
  41. ^ Catherine Elsworth January 26, 2007 "Microsoft under fire in Wiki edit war" The Daily Telegraph Retrieved April 16, 2013 
  42. ^ Dylan Bushell-Embling February 26, 2008 "Bias claim on big Office vote" Sydney Morning Herald 
  43. ^ Brian Bergstein January 25, 2007 "Microsoft in trouble over Wikipedia pay offer" Mail & Guardian Retrieved April 16, 2013 
  44. ^ "Golfer Zoeller sues law firm for Wikipedia posting" February 22, 2007, MiamiHeraldcom
  45. ^ "Golfer Sues Over Vandalized Wikipedia Page" The Smoking Gun 
  46. ^ "Bauer v Wikimedia et al | Electronic Frontier Foundation" Efforg Retrieved April 13, 2010 
  47. ^ "EFF and Sheppard Mullin Defend Wikipedia in Defamation Case | Electronic Frontier Foundation" Efforg May 2, 2008 Retrieved April 13, 2010 
  48. ^ a b Fisk, Robert April 21, 2007 "Any political filth or personal libel can be hurled at the innocent" PDF The Independent Retrieved April 16, 2013 
  49. ^ Jay, Paul June 22, 2007 "A question of authority" CBC News In Depth: Technology Retrieved May 16, 2008 
  50. ^ a b Finkelstein, Seth March 8, 2007 "Read me first" The Guardian Technology London Retrieved April 16, 2007 
  51. ^ a b Andrew Orlowski March 6, 2007 "Farewell, Wikipedia Bogus boy's departure puts trivia at risk" The Register Retrieved April 20, 2013 
  52. ^ Special:Diff/140442953
  53. ^ Bachelor, Blane June 28, 2007 "Web Time Stamps Indicate Benoit Death Reported About 14 Hours Before Police Found Bodies" Fox News Channel Retrieved May 21, 2008 
  54. ^ "Anonymous poster comments on Wikinews" 
  55. ^ "User admits 'death' editing on Wikipedia 14 hours before bodies found" The Atlanta Journal-Constitution June 28, 2007 Archived from the original on July 1, 2007 Retrieved May 21, 2008 
  56. ^ a b c d e f g Borland, John November 17, 2005 "See Who's Editing Wikipedia – Diebold, the CIA, a Campaign" Wired 
  57. ^ a b c Mikkelsen, Randall August 16, 2007 "CIA, FBI computers used for Wikipedia edits" Reuters Retrieved February 12, 2012 
  58. ^ a b c d e f g h i j k l m n o "Wikipedia and the art of censorship" Belfast Telegraph August 18, 2007 Retrieved March 14, 2012 
  59. ^ Poulsen, Kevin August 13, 2007 "Vote On the Most Shameful Wikipedia Spin Jobs – UPDATED | Threat Level" Wired Retrieved April 1, 2012 
  60. ^ "Did Vatican alter Wikipedia info on Adams" Belfast Telegraph Retrieved February 13, 2012 
  61. ^ a b c d e Fildes, Jonathan August 15, 2007 "Technology | Wikipedia 'shows CIA page edits'" BBC News Retrieved February 13, 2012 
  62. ^ "CIA caught rewriting Wikipedia biographies" Daily Mail August 15, 2007 Retrieved February 13, 2012 
  63. ^ a b c d e Bobbie Johnson, technology correspondent August 14, 2007 "Companies and party aides cast censorious eye over Wikipedia" The Guardian Retrieved February 12, 2012 
  64. ^ a b c "Government computers linked to Wikipedia edits | CTV News" CTV News Retrieved February 13, 2012 
  65. ^ "Government buffing Prentice's Wikipedia entry" CBC News June 4, 2008 Retrieved February 13, 2012 
  66. ^ "Defence blocks staff's Wikipedia access – ABC News Australian Broadcasting Corporation" ABC News August 24, 2007 Retrieved February 13, 2012 
  67. ^ "PM's staff edit Wikipedia entries" Adelaide Now August 23, 2007 Retrieved February 13, 2012 
  68. ^ "PM's Dept denies making Wikipedia changes – ABC News Australian Broadcasting Corporation" in Chinese ABC News August 24, 2007 Retrieved February 13, 2012 
  69. ^ "PM 'not behind Wikipedia edits'" ABC News August 24, 2007 
    • Moses, Asher August 23, 2007 "Government caught Wiki-watching – National" The Age 
  70. ^ "PM's staff sanitise Wikipedia – Technology" Sydney Morning Herald August 24, 2007 
  71. ^ "`Wikiscanner' reveals source of edits" Taipei Times August 20, 2007 Retrieved March 18, 2012 
  72. ^ Heffernan, Virginia November 21, 2008 "WIKISCANNER" The New York Times Retrieved March 18, 2012 
  73. ^ a b c d e f "Behind the e-curtain" The Boston Globe August 26, 2007 Retrieved March 14, 2012 
  74. ^ a b c "Wikipedia 'editors' have vested interests | The Columbus Dispatch" Dispatchcom September 6, 2007 Retrieved February 12, 2012 
  75. ^ ten Wolde, Harro August 31, 2007 "Dutch royal couple edited own Wikipedia entry" Reuters Retrieved April 24, 2013 
  76. ^ "Dutch princess 'fixed' her Wikipedia entry" The Edmonton Journal August 30, 2007 Retrieved April 24, 2013 
  77. ^ Books August 20, 2007 "Wikipedia and the art of censorship – Lifestyle" Independentie Retrieved March 23, 2012 
  78. ^ a b c "Big Name Firms Accused Of Wiki Cover-Up | Business | Sky News" Newsskycom Retrieved February 13, 2012 
  79. ^ a b Hafner, Katie August 19, 2007 "Seeing Corporate Fingerprints in Wikipedia Edits" The New York Times 
  80. ^ computerandvideogamescom Andy Robinson September 4, 2007 "Xbox News: SCEE caught editing Halo 3 wiki" ComputerAndVideoGamescom Retrieved February 13, 2012 
  81. ^ computerandvideogamescom Stuart Bishop August 16, 2007 "News: EA caught fiddling Wikipedia" ComputerAndVideoGamescom Retrieved February 13, 2012 
  82. ^ Biuso, Emily December 9, 2007 "Wikiscanning – New York Times" Nytimescom Retrieved February 12, 2012 
  83. ^ "Wikipedia is only as anonymous as your IP – O'Reilly Radar" Radaroreillycom Retrieved February 13, 2012 
  84. ^ "The Wiki-Hacker Strikes Again" Forbescom July 19, 2008 Retrieved March 14, 2012 
  85. ^ "WikiWatchercom" Retrieved March 15, 2012 
  86. ^
    • VentureBeat Valley networker Auren Hoffman’s reputation on the line
    • Faulkner, Tim September 18, 2007 "Can Auren Hoffman's reputation get any worse" Valleywag Archived from the original on July 31, 2009 Retrieved April 24, 2013 
  87. ^ Metz, Cade 2007-12-06 "Wikipedia black helicopters circle Utah's Traverse Mountain" The Register 
  88. ^ Marsden, Rhodri December 12, 2007 "Cyberclinic: Who are the editors of Wikipedia" The Independent Retrieved April 24, 2013 
  89. ^ Braindead obituarists hoaxed by Wikipedia Andrew Orlowski, The Register, October 3, 2007
  90. ^ Naughton, John October 6, 2007 "Wikipedia isn't perfect but it's very, very impressive - unlike those obituary writers" The Guardian Retrieved April 24, 2013 
  91. ^ "Convicted Felon Ran Wikipedia Parent Company" Fox News/Associated Press December 21, 2007 Retrieved April 19, 2013 
  92. ^ "Felon given senior Wikipedia role" The Sydney Morning Herald December 24, 2007 Retrieved April 19, 2013 
  93. ^ Wikipedia COO was convicted felon Cade Metz, The Register, December 13, 2007
  94. ^ Former Wikipedia Officer Found To Have Long Criminal Record Brian Bergstein, Associated Press, December 22, 2007
  95. ^ Susan Duclos February 4, 2008 "Muslim, Muhammed, Wikipedia Controversy" Digital Journal Retrieved April 18, 2013 
  96. ^ Noam Cohen February 5, 2008 "Wikipedia Islam Entry Is Criticized" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  97. ^ KC Jones February 7, 2008 "Wikipedia Refuses To Delete Picture Of Muhammad" Information Week Retrieved April 18, 2013 
  98. ^ Gardner, David March 4, 2008 "Wikipedia founder used his website to dump his lover – and SHE used eBay to get revenge" Mail Online subscription required
  99. ^ "Lover is deleted online" Daily Record March 5, 2008 subscription required
  100. ^ Breeze, Mez October 13, 2012 "Wikipedia's dark side: Censorship, revenge editing & bribes a significant issue" The Next Web 
  101. ^ Moses, Asher March 5, 2008 "Wikipedia's Jimmy Wales accused of expenses rort" Sydney Morning Herald Retrieved October 17, 2009 
  102. ^ Kim, Ryan March 5, 2007 "Allegations swirl around Wikipedia's Wales" San Francisco Chronicle Retrieved October 31, 2008 
  103. ^ Moses, Asher March 11, 2008 "More woes for Wikipedia's Jimmy Wales" Sydney Morning Herald Retrieved March 11, 2008 
  104. ^ "Wiki boss 'edited for donation'" BBC News March 12, 2008 Retrieved October 31, 2008 
  105. ^ Williams, Christopher April 8, 2008 "Phorm admits 'over zealous' editing of Wikipedia article" The Register 
  106. ^ "Controversial Ad Network Caught Editing Wikipedia" webpronewscom April 8, 2008 Retrieved April 24, 2013 
  107. ^ Moore, Matthew May 30, 2009 "Church of Scientology members banned from editing Wikipedia" The Daily Telegraph 
    • Metz, Cade May 29, 2009 "Wikipedia bans Church of Scientology" The Register 
  108. ^ a b Nate Anderson June 5, 2008 "O Canada! A tale of Wikipedia shenanigans and the wrong B" Ars Technica Retrieved April 18, 2013 
  109. ^ Nate Anderson December 11, 2007 ""Canadian DMCA" delayed, protestors cautiously optimistic" Ars Technica Retrieved April 18, 2013 
  110. ^ a b "Mixed net signals from wikiminister" The Edmonton Journal June 8, 2008 Retrieved April 18, 2013 
  111. ^ Peter Nowak June 4, 2008 "Government buffing Prentice's Wikipedia entry" CBC News Retrieved April 18, 2013 
  112. ^ a b Tom Arup June 12, 2008 "Telstra boss victim of net's Wiki Wiki ways" Brisbane Times Retrieved April 17, 2013 
  113. ^ Fleur Leyden June 13, 2008 "Sol Trujillo threatens Wikipedia" Daily Telegraph Retrieved April 17, 2008 
  114. ^ Jesse Hogan June 16, 2008 "Website ally for Trujillo" The Age Retrieved April 17, 2013 
  115. ^ Alex Spillius August 18, 2008 "John McCain accused of plagiarising Wikipedia for speeches" The Telegraph Retrieved April 17, 2013 
  116. ^ Susan Duclos August 12, 2008 "McCain Accused Of Plagiarism, Campaign Releases Internal Memo And Denies Claim" Digital Journal Retrieved April 17, 2013 
  117. ^ Noam Cohen September 1, 2008 "Editing – and re-editing – Sarah Palin's Wikipedia Entry" The New York Times 
  118. ^ Noam Cohen August 24, 2009 "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  119. ^ Joanna Slater January 14, 2011 "Wikipedia's Jimmy Wales: The man with all the answers" The Globe and Mail Retrieved April 18, 2013 
  120. ^ a b Matthew Shaer June 29, 2009 "Was Wikipedia correct to censor news of David Rohde's capture" Christian Science Monitor Retrieved April 18, 2013 
  121. ^ Struan Robertson December 11, 2008 "Was it right to censor a Wikipedia page" Financial Times subscription required
  122. ^ "Internet watchdog backs down over naked girl image" Agence France-Presse December 10, 2008 subscription required
  123. ^ "IWF lifts UK Wikipedia ban" Guardian Unlimited December 9, 2008 subscription required
  124. ^ Howard, Jennifer December 18, 2008 "Teaching by Lying: Professor Unveils 'Last Pirate' Hoax" The Chronicle of Higher Education subscription required
  125. ^ Jon Brodkin January 14, 2011 "The 10 biggest hoaxes in Wikipedia's first 10 years" Network World Retrieved May 17, 2012 
  126. ^ Jake Stump January 28, 2009 "Wikipedia mistakenly reports Byrd dead" The Times West Virginian Retrieved April 16, 2013 
  127. ^ "Wikipedia May Make Itself Harder to Edit" Fox News January 27, 2009 Retrieved April 16, 2013 
  128. ^ "Wikipedia Art" Wikipedia Art 2011 Retrieved March 3, 2011 
  129. ^ "Giga Law Firm Letter" PDF Wikipedia Art 2011 Retrieved March 3, 2011 
  130. ^ Mijuk, Goran July 29, 2009 "The Internet as Art" Wall Street Journal Retrieved March 3, 2011 
  131. ^ Bruce, Sterling May 30, 2009 "The Internet Pavilion at the Venice Biennale" Wired Retrieved March 3, 2011 
  132. ^ "Transmediale: Open Web Award 2011 Nominees Announced!" Transmediale 2011 Retrieved March 3, 2011 
  133. ^ "Student's Wikipedia hoax dupes newspapers" ABC News May 7, 2009 Retrieved April 16, 2013 
  134. ^ Shawn Pogatchnik "Student hoaxs world's media on wikipedia" NBC News Retrieved April 16, 2013 
  135. ^ Noam Cohen August 24, 2009 "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People" New York Times Retrieved April 16, 2013 
  136. ^ Mark Coleman March 10, 2009 "Barack Obama 'receives preferential treatment on Wikipedia', report claims" The Telegraph Retrieved April 18, 2013 
  137. ^ Asher Moses March 11, 2009 "Obama Wiki fiddler caught red-handed" The Age Retrieved April 18, 2013 
  138. ^ "Wikipedia:Requests for adminship/Sam Blacketer" Wikipedia 
  139. ^ "Wikipedia:Arbitration Committee Elections December 2007/Vote/Sam Blacketer" Wikipedia 
  140. ^ Tozer, James June 7, 2009 "Labour councillor David Boothroyd caught altering David Cameron's Wikipedia entry" The Daily Mail Retrieved April 24, 2013 
  141. ^ Metz, Cade May 26, 2009 "Sockpuppeting British politico resigns from Wikisupremecourt" The Register Retrieved May 27, 2009 
  142. ^ "Difference between revisions of "Steward requests/Permissions"" 
  143. ^ Welham, Jamie; Lakhani, Nina 2009-06-07 "Wikipedia 'sentinel' quits after using alias to alter entries" London: Independentcouk Retrieved 2010-03-31 
  144. ^ Waldo Jaquith June 23, 2009 "Chris Anderson's Free Contains Apparent Plagiarism" Virginia Quarterly Review Retrieved April 19, 2013 
  145. ^ a b Andrew Keen July 7, 2009 "Free and Cheap on the Internet" The Telegraph Retrieved April 19, 2013 
  146. ^ Chuck Raasch July 14, 2009 "Free information has a cost" USA Today Retrieved April 19, 2013 
  147. ^ Solomon, Deborah July 19, 2009 "The Gift Economist: The author of 'Free' talks about whether the price of digital goods and services should be zero" New York Times 
  148. ^ Noam Cohen July 28, 2009 "A Rorschach Cheat Sheet on Wikipedia" New York Times Retrieved April 17, 2013 
  149. ^ "Wikipedia engulfed in row over Rorschach tests" The Telegraph July 30, 2009 Retrieved April 17, 2013 
  150. ^ Noam Cohen August 23, 2009 "Complaint Over Doctor Who Posted Inkblot Test" New York Times Retrieved April 17, 2013 
  151. ^ Maev Kennedy "Legal row over National Portrait Gallery images placed on Wikipedia" The Guardian July 14, 2009
  152. ^ BBC "Gallery in Wikipedia legal threat" BBC News July 15, 2009 Retrieved April 16, 2013 
  153. ^ "National Portrait Gallery sues Wikipedia" Metrocouk July 14, 2009 Retrieved April 13, 2010 
  154. ^ "Wikipedia painting row escalates" July 17, 2009 
  155. ^ Kirsten Doyle November 12, 2009 "Wikipedia sued for publishing murderer's name" ITWeb Retrieved April 18, 2013 
  156. ^ Suzanne Daley August 9, 2011 "On Its Own, Europe Backs Web Privacy Fights" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  157. ^ John Schwartz November 12, 2009 "Two German Killers Demanding Anonymity Sue Wikipedia's Parent" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  158. ^ Karina Brown December 8, 2009 "Ron Livingston Sues Over Gay Rumors" Courthouse News Service Retrieved May 16, 2013 
  159. ^ "Actor sues over Wikipedia 'gay' claim" Adelaide Now December 10, 2009 Retrieved May 16, 2013 
  160. ^ David Kravetz December 8, 2009 "Office Space Actor Sues Anonymous Wikipedia Vandal" Wired Retrieved May 16, 2013 
  161. ^ Steven Kurutz December 15, 2009 "Ron Livingston vs Wikipedia Editor: The Challenge of Policing the Web" The Wall Street Journal Retrieved May 16, 2013 
  162. ^ a b c von Rohr, Mathieu 19 April 2010 "Im Innern des Weltwissens" Der Spiegel in German 
  163. ^ Jana Winter April 27, 2010 "Wikipedia Distributing Child Porn, Co-Founder Tells FBI" Fox News Retrieved April 16, 2013 
  164. ^ "The Porn on Commons Must Go" slashdotcom May 6, 2010 Retrieved April 16, 2013 
  165. ^ Emma Barnett May 11, 2010 "Wikipedia porn row sees founder give up his editing privileges" The Telegraph Retrieved April 16, 2013 
  166. ^ Dave Masters July 15, 2010 "Blatter gets an OBE Order of the Bellend" The Sun Retrieved April 16, 2013 
  167. ^ Murray Wardrop July 15, 2010 "Sepp Blatter given embarrassing nickname on World Cup award" The Telegraph Retrieved April 16, 2010 
  168. ^ "FBI Challenges Wikipedia Over Use of Its Seal - NYTimescom" 
  169. ^ Reginald T Dogan September 19, 2010 "Hard to chew Limbaugh's whoppers" Pensacola News Journal 
  170. ^ a b Kevin Sack September 10, 2010 "Limbaugh Taken In: The Judge Was Not Loaded for Bear" New York Times Retrieved April 21, 2013 
  171. ^ "Rush Limbaugh Falls For Wikipedia Hoax About Judge Roger Vinson" Huffington Post September 16, 2010 Retrieved April 21, 2013 
  172. ^ a b Johann Hari September 15, 2011 "Johann Hari: A personal apology" The Independent Retrieved April 16, 2013 
  173. ^ a b Joel Gunter September 27, 2011 "Orwell Prize will not pursue Hari over failure to return money" journalismcouk Retrieved April 16, 2013 
  174. ^ a b Noam Cohen June 12, 2011 "Shedding Hazy Light on a Midnight Ride" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  175. ^ Brian Burnsed June 20, 2011 "Wikipedia Gradually Accepted in College Classrooms" US News and World Report 
  176. ^ a b Robert Schlesinger June 15, 2011 "Republicans Edit History on Paul Revere, Taxes, Debt" US News and World Report Retrieved April 18, 2013 
  177. ^ Noam Cohen June 6, 2011 "Paul Revere, Sarah Palin and Wikipedia" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  178. ^ "'Fixer' cleans Wikipedia entries for senior business figures | PR & public relations news" PRWeek June 9, 2011 Archived from the original on February 12, 2012 
  179. ^ McSmith, Andy; Singleton, David June 10, 2011 "Mystery of the Wikifixer: who is the secret image-cleansing agent" The Independent Retrieved April 24, 2013 
  180. ^ Thompson, Damian June 30, 2013 "Johann Hari, Wikipedia and a porn site: an extraordinary new development – Telegraph Blogs" Blogstelegraphcouk Retrieved July 4, 2013 
  181. ^ Christina Odone September 15, 2011 "Johann Hari hounded me for years: all he gets is four months' unpaid holiday from the Independent But the truth will come out" The Telegraph Retrieved April 18, 2011 
  182. ^ a b Melissa Rudd November 24, 2011 "ANC Wikipedia page restored after 'uncivil' censorship" African Business Review Retrieved April 18, 2013 
  183. ^ "ANC slams Wikipedia over censorship" The Star November 24, 2011 Retrieved April 18, 2013 
  184. ^ Wilson, Jane February 6, 2012 "Wikipedia: the real public relations opportunity" The Huffington Post 
  185. ^ Oliver Wright January 4, 2012 "Lobbying company tried to wipe out 'wife beater' beer references" The Independent 
      • City Diary January 4, 2012 "Portland brews up row over 'wife-beater' Stella" The Daily Telegraph 
  186. ^ "Portland welcomes CIPR's plans to work with Wikipedia on industry guidelines | PR & public relations news" PRWeek January 12, 2012 
  187. ^ "Cipr To Work With Wikipedia" Corp Comms Retrieved March 14, 2012 
  188. ^ "Staffs for US presidential candidates John McCain and Barack Obama caught making questionable edits to Wikipedia" Mister-Infocom January 19, 2012 Archived from the original on January 19, 2012 Retrieved June 16, 2013 
  189. ^ Timothy Messer-Kruse February 12, 2012 "The 'Undue Weight' of Truth on Wikipedia" The Chronicle of Higher Education Retrieved May 16, 2013 
  190. ^ a b Benjamin Wittes; Stephanie Leutert May 12, 2013 "On Wikipedia, Lawfare, Blogs, and Sources" Harvard Law School National Security Journal Retrieved May 16, 2013 
  191. ^ "Truth And The World Of Wikipedia Gatekeepers" NPR February 22, 2012 Retrieved May 16, 2013 
  192. ^ "Im Netz der Wikipedia-Bürokratie" Sueddeutschede February 20, 2012 Retrieved May 16, 2013 
  193. ^ "Wikipedia Policies Limit Editing Haymarket Bombing" NPR October 3, 2012 Retrieved May 16, 2013 
  194. ^ Furness, Hannah March 9, 2012 "MPs Wikipedia pages 'changed from inside Parliament'" The Daily Telegraph 
  195. ^ a b c d "Wikipedia: 'Bob Crow, The Lord of the Rings and Notable DJs': TBIJ" Thebureauinvestigatescom Retrieved March 14, 2012 
  196. ^ Eddie Wrenn March 9, 2012 "MPs and their staff make 10,000 changes to Wikipedia pages in bid to hide embarrassing information | Mail Online" Dailymailcouk Retrieved March 15, 2012 
  197. ^ a b Walker, Tim 16 August 2012 "What has Wikipedia's army of volunteer editors got against Kate Middleton's wedding gown" The Independent 
  198. ^ a b Cowles, Charlotte 16 July 2012 "Does Wikipedia Have a Fashion Problem" New York Magazine 
  199. ^ a b "Kate Middleton Wedding Dress Causes Wikipedia Controversy" Huffington Post 15 July 2012 
  200. ^ Bosch, Torie 13 July 2012 "How Kate Middleton's Wedding Gown Demonstrates Wikipedia's Woman Problem" Slate 
  201. ^ "Wikipedia:Arbitration/Requests/Case/Fæ" Wikipedia Wikimedia Foundation Retrieved 13 August 2014 
  202. ^ Christopher Williams August 2, 2012 "Wikipedia charity chairman resigns after pornography row" The Telegraph Retrieved April 17, 2013 
  203. ^ Young, Niki May August 3, 2012 "Wikimedia UK chair resigns following ban from Wikipedia" Civil Society Media Retrieved April 24, 2013 
  204. ^ Who’s Wikipedia What’s Philip Roth The digital culture war, at Yahoo News, by Virginia Heffernan, published September 13, 2012; retrieved April 16, 2013
  205. ^ "Philip Roth and Wikipedia | Non-Commercial Use" 15 September 2012 Archived from the original on 30 April 2013 Retrieved 27 June 2015 
  206. ^ "Gibraltarpedia" PDF Government of Gibraltar July 13, 2012 Retrieved September 23, 2012 
  207. ^ "Asian soccer body blames Wikipedia for slur of UAE team", USA Today, July 31, 2006
  208. ^ "AFC apologizes to the UAE over 'Sand Monkeys' remark on its website" Al-Arabiya October 15, 2012 Retrieved April 24, 2013 
  209. ^ Teo, Daniel October 16, 2012 "AFC sorry for calling UAE football team 'sand monkeys'" Yahoo! News Retrieved April 24, 2013 
  210. ^ Andy McSmith November 30, 2012 "Leveson's Wikipedia moment: how internet 'research' on The Independent's history left him red-faced" The Independent Retrieved December 8, 2012 
  211. ^ "The Leveson Inquiry Hacked to pieces" The Economist December 8, 2012 Retrieved December 26, 2012 
  212. ^ Christopher Williams December 24, 2012 "Wikipedia co-founder Jimmy Wales restricts discussion of Tony Blair friendship" The Telegraph Retrieved April 18, 2013 
  213. ^ Kevin Morris December 25, 2012 "Wikipedia's odd relationship with the Kazakh dictatorship" The Daily Dot Retrieved April 19, 2013 
  214. ^ a b Kevin Morris January 1, 2013 "After a half-decade, massive Wikipedia hoax finally exposed" The Daily Dot Retrieved April 17, 2013 
  215. ^ "The war that never was: Most elaborate Wikipedia hoax ever as 4,500 word article on 'Bicholim Conflict' – a fictitious fight for Goan independence – fooled site for FIVE YEARS" Daily Mail January 5, 2013 Retrieved April 19, 2013 
    • Betsy Isaacson January 8, 2013 "Wikipedia Hoax 'Bicholim Conflict' Deleted From Site" Huffington Post Retrieved April 19, 2013 
    • Gregory Ferenstein January 6, 2013 "An Imaginary War, A Wikipedia Hoax" Tech Crunch Retrieved April 19, 2013 
    • Jared Newman January 3, 2013 "Fake Wikipedia entry on Bicholim Conflict finally deleted after five years" PC World Retrieved April 19, 2013 
    • "Hoax article on Wikipedia for 5 years" UPI January 4, 2013 Retrieved April 19, 2013 
    • "Hoax article on India-Portugal clash fools Wikipedia for 5 years" The Times of India January 6, 2013 Retrieved April 19, 2013 
    • "Hoax article on India-Portugal clash fools Wikipedia for 5 yrs" Indian Express January 6, 2013 Retrieved April 19, 2013 
  216. ^ Kurtenbach, Dieter February 21, 2013 "Nothing to see here: Is GEO Group editing its Wikipedia page" Sun-sentinelcom Retrieved March 23, 2013 
  217. ^ Takei, Carl "Private Prison Company Doctors Its Own Wikipedia Page and Fabricates Facts to Fight Bad Publicity" Acluorg Retrieved March 23, 2013 
  218. ^ Violet Blue, "Big Oil's Wikipedia cleanup: A brand management experiment out of control", ZDNet, March 27, 2013 Retrieved March 28, 2013
  219. ^ Natasha Lennard Salon, March 21, 2013 Retrieved March 28, 2013
  220. ^ a b Willsher, Kim 7 April 2013 "French secret service accused of censorship over Wikipedia page" The Guardian Retrieved 7 April 2013 
  221. ^ Poncet, Guerric 9 April 2013 "Wikipédia et DCRI : la chaîne locale "s'attend" à être censurée" Le Point in French Paris Retrieved 9 April 2013 
  222. ^ Kleinz, Torsten 6 April 2013 "Französischer Geheimdienst verlangt Löschung eines Wikipedia-Artikels" Heise Online in German Heise Retrieved 5 April 2013 
  223. ^ "French homeland intelligence threatens a volunteer sysop to delete a Wikipedia Article" Press release Wikimédia France 6 April 2013 Retrieved 6 April 2013 
  224. ^ La DCRI accusée d'avoir illégalement forcé la suppression d'un article de Wikipédia – Le Monde, 6 April 2013 French
  225. ^ Geuss, Megan 6 April 2013 "Wikipedia editor allegedly forced by French intelligence to delete "classified" entry" Arstechnica Retrieved 7 April 2013 
  226. ^ "Wikipedia article traffic statistics for 'Station hertzienne militaire de Pierre-sur-Haute'" statsgrokse 
  227. ^ "Congratulations to @RemiMathis, honored by @jimmy_wales as Wikipedian of the Year at #Wikimania" Wikimedia Twitter Retrieved 16 December 2013 
  228. ^ "Russian media regulator confirms Wikipedia blacklisted" Russia Beyond the Headlines April 5, 2013 Retrieved April 18, 2013 
  229. ^ "Russia May Block Wikipedia Access Over Narcotics Article" Rianovosti April 5, 2013 Retrieved April 18, 2013 
  230. ^ Andrew E Kramer March 31, 2013 "Russians Selectively Blocking Internet" New York Times Retrieved April 18, 2013 
  231. ^ Heighton, Luke April 6, 2013 "Chuka's Wiki'd act" The Sun Retrieved April 7, 2013 
  232. ^ Kember, Billy April 12, 2013 "Flattering 'British Obama' edit on Wikipedia raises questions for MP Chuka Umunna" The Times London Retrieved April 12, 2013 
  233. ^ Hope, Christopher April 7, 2013 "Labour star Chuka Umunna admits his aides probably set up and edited his own Wikipedia page" Daily Telegraph Retrieved April 8, 2013 
  234. ^ Watts, Joseph April 11, 2013 "Mystery deepens over who changed Wikipedia entry of Labour star Chuka Umunna" Evening Standard Retrieved April 11, 2013 
  235. ^ a b Jeff Lee April 11, 2013 "NDP leader Dix at centre of Wikipedia editing controversy" Vancouver Sun Retrieved April 22, 2013 
  236. ^ Luke Simco April 10, 2013 "Partisan conflict erupts on Wikipedia ahead of BC election" Metro News Retrieved April 22, 2013 
  237. ^ a b Jeff Lee April 11, 2013 "Wikipedia editors restore critical historical information about BC NDP leader Adrian Dix" Global News Retrieved April 22, 2013 
  238. ^ Amanda Filipacchi April 24, 2013 "Wikipedia's Sexism Toward Female Novelists" New York Times Retrieved April 27, 2013 
  239. ^ Kevin Rawlinson April 26, 2013 "Wikipedia in sexism row after labelling Harper Lee and others 'women novelists' while men are 'American novelists'" The Independent Retrieved April 27, 2013 
  240. ^ Jen Doll April 25, 2013 "Wikipedia's Boys Club of 'American Novelists'" The Atlantic 
  241. ^ Sarah Ditum April 26, 2013 "Wikipedia wars: are there really novelists and 'women novelists'" New Statesman 
  242. ^ Alison Flood April 25, 2013 "Wikipedia bumps women from 'American novelists' category" The Guardian 
  243. ^ Filipacchi, Amanda April 28, 2013 "Wikipedia's Sexism" The New York Times Retrieved April 28, 2013 
  244. ^ Filipacchi, Amanda April 30, 2013 "Sexism on Wikipedia Is Not the Work of 'a Single Misguided Editor'" The Atlantic Retrieved May 1, 2013 
  245. ^ Andrew Leonard April 29, 2013 "Wikipedia's shame" Retrieved May 16, 2013  Emphasis in original
  246. ^ Leonard, Andrew May 31, 2013 "My Wikipedia hall of mirrors" Saloncom Retrieved May 31, 2013 
  247. ^ a b c Andrew Leonard May 17, 2013 "Revenge, Ego, and the Corruption of Wikipedia" Retrieved May 20, 2013 
  248. ^ Kathleen Geier May 18, 2013 "The Unmasking of a Troll" The Washington Monthly Retrieved May 18, 2013 
  249. ^ a b Leonard, Andrew May 21, 2013 "Wikipedia Cleans up its Mess" Saloncom Retrieved May 21, 2013 
  250. ^ Sockpuppet investigation on Qworty
  251. ^ Leonard, Andrew May 24, 2013 "Wikipedia's anti-Pagan crusade" Salon Retrieved May 24, 2013 
  252. ^ "Wikipedia's Jimmy Wales Wants to Know If Edward Snowden Ever Edited the Site" Newssoftpediacom June 26, 2013 Retrieved July 4, 2013 
  253. ^ Nishtha Kanal "Jimmy Wales causes trouble in Wikipedia paradise as he hunts for Snowden" Tech2incom Retrieved July 4, 2013 
  254. ^ Khidr Suleman June 26, 2013 "Wikipedia co-founder Wales asks for info on Snowden edits" IT PRO Retrieved July 4, 2013 
  255. ^ – 4 Juli 2013, 15:01 – "Whistleblowing: Jimmy Wales sucht Edward Snowden - Digital Nachrichten" NZZch Retrieved July 4, 2013  CS1 maint: Multiple names: authors list link
  256. ^ Scritto da: Francesco Lanza - mercoledì 26 giugno 2013 "Jimmy Wales viola le regole di Wikipedia vorrebbe scoprire se Snowden contribuisce" Downloadblogit Retrieved July 4, 2013 
  257. ^ Netzwelt June 26, 2013 "Wikipedia-Gründer sucht nach Edward Snowden - SPIEGEL ONLINE" Spiegelde Retrieved July 4, 2013 
  258. ^ Stern, Mark Joseph 22 August 2013 "Wikipedia Beats Major News Organizations, Perfectly Reflects Chelsea Manning's New Gender" Slate Retrieved 18 March 2014 
  259. ^ Hern, Alex 24 October 2013 "Chelsea Manning name row: Wikipedia editors banned from trans pages" The Guardian Retrieved 18 March 2014 
  260. ^ DC Weiss DC lawyer pursues suit to unmask authors who changed her Wikipedia page ABA Journal 16 Sept 2013 viewed 21 Oct 2013
  261. ^ McHugh, Molly 2013-10-01 "How pro-fascist ideologues are rewriting Croatia's history" The Daily Dot Retrieved 2014-03-05 
  262. ^ "Hrwikipedija pod povećalom zbog falsificiranja hrvatske povijesti" in Croatian Novi list Retrieved 15 September 2013 
  263. ^ McHugh, Molly 2013-10-17 "Where does your Wikipedia donation go Outgoing chief warns of potential corruption" The Daily Dot Retrieved 2014-03-05 
  264. ^ Andrew Orlowski 2013-10-08 "Wikipedia Foundation exec: Yes, we've been wasting your money" The Register Retrieved 2014-03-05 
  265. ^ "Senator Rand Paul Is Accused of Plagiarizing His Lines From Wikipedia" The New York Times 30 October 2013 Retrieved 4 November 2013 
  266. ^ "All public logs" 
  267. ^ McHugh, Molly 2013-11-20 "Wikipedia hits sockpuppet PR firm with cease-and-desist notice" The Daily Dot Retrieved 2014-03-05 
  268. ^ "Wikipedia editors, locked in battle with PR firm, delete 250 accounts" Ars Technica 
  269. ^ "What Is Causing The Warming" Bureau of Meteorology Australia 2014 Retrieved 16 February 2014 
  270. ^ "What Is Extreme Weather And How Is It Changing" Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation Australia 2 January 2014 Retrieved 16 February 2014 
  271. ^ "Understanding Climate Change" Australian Government, Department of the Environment Retrieved 16 February 2014 
  272. ^ Squareweave Pty Ltd 2013-12-08 "Brushfire Report" Climate Council Archived from the original on February 28, 2014 Retrieved 2014-03-05 
  273. ^ "Greens call for heatwave inquiry" Greens MPs in Victoria 2014-01-23 Retrieved 2014-03-05 
  274. ^ Gallagher, Paul 10 January 2014 "Wikipedia fires editor who enhanced entries for cash" The Independent Retrieved 10 January 2014 
  275. ^ Mullin, Joe 2014-01-10 "Wikimedia Foundation employee ousted over paid editing" Ars Technica Retrieved 2014-03-05 
  276. ^ Ball, Julie 18 April 2014 "Wikipedia wrongly reports WNC senator's death" Asheville Citizen-Times Retrieved 21 April 2014 
  277. ^ Conal Urquhart "Insults on Hillsborough Wikipedia page 'sent from Whitehall'" the Guardian 
  278. ^ Sparkes, Matthew 18 July 2014 "Russian government edits Wikipedia on flight MH17" The Daily Telegraph Retrieved 18 July 2014 
  279. ^ Ellen Emmerentze Jervell July 14, 2014 "For This Author, 10,000 Wikipedia Articles Is a Good Day's Work" WSJ 
  280. ^ a b EJ Dickson 2014-07-29 "I accidentally started a Wikipedia hoax" The Daily Dot 
  281. ^ Bird, Elizabeth 2014-08-01 "Wikipedia, Amelia Bedelia, and Our Responsibility Regarding Online Sources" SLJ Blog Network School Library Journal 
  282. ^ King Kaufman 2014-07-30 "A Wikipedia horror story: How attribution and verification can usually save the day" Bleacher Report Blog Bleacher Report 
    Warning: Although the original story said so, the original hoax did not actually contain such a "typo" missing the word "Africa"
  283. ^ John E McIntyre 2014-07-30 "Truth has not got its boots on" The Baltimore Sun 
  284. ^ Kang, Jay Caspian 8 August 2014 "Wikipedia Defends the Monkey Selfie" New Yorker Retrieved 9 August 2014 
  285. ^ Conn Ó Muíneacháin, "‘Monkey Selfie’ Photographer David Slater on his Fight with Wikipedia Audio," wwwtechnologyie/ August 14, 2014 —Audio file
  286. ^ Axelrad, Jacob 22 Aug 2014 "US government: Monkey selfies ineligible for copyright" Christian Science Monitor Retrieved 14 May 2016 
  287. ^ Hern, Alex 23 January 2015 "Wikipedia bans five editors from gender-related articles" The Guardian 
  288. ^ Cush, Andy 23 January 2015 "Wikipedia Purged a Group of Feminist Editors Because of Gamergate" Gawker 
  289. ^ Maryiam, Louise 23 January 2015 "GamerGate Wikipedia Ruling Bans Harassed Feminist Editors, Outrage Ensues" Inquisitr 
  290. ^ Williams, Lauren 23 January 2015 "Wikipedia Wants To Ban Feminists From Editing GamerGate Articles" Think Progress 
  291. ^ Williams, Lauren 6 March 2015 "The 'Five Horsemen' Of Wikipedia Paid The Price For Getting Between Trolls And Their Victims" Think Progress Retrieved March 6, 2015 
  292. ^ Bennett, Alanna 23 January 2015 "Wikipedia Has Banned Five Feminist Editors From Gamergate Articles & More" The Mary Sue 
  293. ^ Grommen, Stefan 22 January 2015 "Hoe #Gamergate Wikipedia blijft vervuilen" de Volkskrant 
  294. ^ Schönleben, Dominik 30 January 2015 "Wikipedia schließt fünf feministische Autoren aus, weil sie den Artikel zu GamerGate bearbeitet haben" Wired Germany 
  295. ^ "Statement on the GamerGate case" English Wikipedia Arbitration Committee 27 January 2015 
  296. ^ Beaudette, Philippe "Civility, Wikipedia, and the conversation on Gamergate" Wikimedia Blog 27 January 2015
  297. ^ Dewey, Caitlin 29 January 2015 "Gamergate, Wikipedia and the limits of 'human knowledge'" Washington Post Retrieved 29 January 2015 
  298. ^ a b c Sloan, Alastair 24 March 2015 "Manipulating Wikipedia to Promote a Bogus Business School" Newsweek 
  299. ^ Chari, Mridula 25 March 2015 "Wikipedia bans editor for consistent bias in favour of Arindam Chaudhuri's IIPM" Scrollin 
  300. ^ Soman, Sandhya 4 July 2015 "The vandals of Wiki" Times of India 
  301. ^ "Wikipedia administrator who accused Grant Shapps of editing pages of Tory rivals is Liberal Democrat activist - Telegraph" 22 April 2015 Retrieved 9 June 2015 
  302. ^ "Censure for Grant Shapps' Wikipedia accuser - BBC News" 8 June 2015 Retrieved 9 June 2015 
  303. ^ Merrill, Jamie 2 September 2015 "Wikipedia rocked by 'rogue editors' blackmail scam targeting small businesses and celebrities" The Independent 
  304. ^ Schow, Ashe 19 November 2015 "'The Hunting Ground' crew caught editing Wikipedia to make facts conform to film" Washington Examiner Retrieved 22 November 2015 
  305. ^ Wales, Jimmy "This looks worthy of a discussion" Wikipedia Retrieved 22 November 2015 
  306. ^ Torsten Kleinz December 29, 2015 "Wikimedia Foundation feuert Vorstandsmitglied" heise online 
  307. ^ "Wikimedia Foundation bins community-elected trustee" 
  308. ^ Koebler, Jason February 16, 2016 "The Secret Search Engine Tearing Wikipedia Apart" Vice 
  309. ^ Maher, Katherine 5 January 2016 "Kelly Battles and Arnnon Geshuri join Wikimedia Foundation Board of Trustees" Wikimedia blog 
  310. ^ Lih, Andrew 15 January 2016 "Wikipedia just turned 15 years old Will it survive 15 more" Washington Post 
  311. ^ Mullin, Joe 25 January 2016 "Wikipedia editors revolt, vote 'no confidence' in newest board member" Ars Technica Retrieved 25 January 2016 
  312. ^ "Wikipedia editors sign vote of no confidence" BBC News 27 January 2016 Retrieved 27 January 2016 
  313. ^ Groden, Claire 26 January 2016 "Wikipedia Members Vote Against New Board Member" Fortune 
  314. ^ Mullin, Joe 27 January 2016 "Wikimedia's newest board appointment steps down amid editor hostility" Ars Technica 
  315. ^ "Wikimedia Foundation Executive Director Resigns Amid a Community Revolt" 
  316. ^ Hern, Alex February 26, 2016 "Head of Wikimedia resigns over search engine plans" The Guardian 
  317. ^ "Wikimedia Foundation director resigns after uproar over "Knowledge Engine"" 

Further reading

Legal citations of Wikipedia

  • Daniel J Baker 2011 "A Jester's Promenade: Citations to Wikipedia in Law Reviews, 2002-2008" I/S 7
  • Beth Simone Noveck 2007 "Wikipedia and the Future of Legal Education" Journal of Legal Education 3 
  • Lee F Peoples 2009 "The Citation of Wikipedia in Judicial Opinions" Yale Journal of Law and Technology 12 
  • Amber Lynn Wagner Winter 2008 "Wikipedia Made Law: The Federal Judicial Citation of Wikipedia" The John Marshall Journal of Computer & Information Law 
  • Ryan Singel September 2, 2008 "Asylum-Seeker Rejected Based On Wikipedia, Appeals Court Reverts" Wired Retrieved April 26, 2013 
  • Hannah B Murray; Jason C Miller November 10, 2009 "Wikipedia in Court: When and How Citing Wikipedia and Other Consensus Websites is Appropriate" St John's Law Review 84
  • Wikipedia:Wikipedia as a court source

Wikipedia and juries

  • Debra Cassens Weiss December 14, 2009 "Jurors' Wikipedia Research, Friending at Issue in Two Md Cases" ABA Journal 
  • Andrea F Siegel December 13, 2009 "Judges confounded by jury's access to cyberspace: Panelists can do own research on Web, confer outside courthouse" Baltimore Sun 
  • Brian Grow December 8, 2010 "As jurors go online, US trials go off track" Reuters 
  • John Schwartz March 17, 2009 "As Jurors Turn to Web, Mistrials Are Popping Up" New York Times 
  • Brian Grow January 19, 2011 "Juror could face charges for online research" Reuters 

list of wikipedia controversies and conversations, list of wikipedia controversies in science, list of wikipedia controversies meaning, list of wikipedia controversies of 2018


List of Wikipedia controversies Information about

List of Wikipedia controversies


  • user icon

    List of Wikipedia controversies beatiful post thanks!

    29.10.2014


List of Wikipedia controversies
List of Wikipedia controversies
List of Wikipedia controversies viewing the topic.
List of Wikipedia controversies what, List of Wikipedia controversies who, List of Wikipedia controversies explanation

There are excerpts from wikipedia on this article and video

Random Posts

IP address blocking

IP address blocking

IP address blocking prevents connection between a server or website and certain IP addresses or rang...
Gisele Bündchen

Gisele Bündchen

Gisele Caroline Bündchen1 Portuguese pronunciation: ʒiˈzɛli kaɾoˈlini ˈbĩtʃẽj, German pronuncia...
Sheldon, West Midlands

Sheldon, West Midlands

Sheldon is an area of east Birmingham, England Historically part of Warwickshire, it is close to the...
Beverly, Chicago

Beverly, Chicago

Beverly is one of the 77 community areas of Chicago, Illinois It is located on the South Side on the...